8.7.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford vilautti uutta Fiestaansa jo viime vuoden loppupuolella, joten auton muotoilun on tiedetty pääsääntöisesti noudattavan vanhoja kaavoja. Koeajossa kuitenkin paljastuu, että Fiesta on muuttunut paljon. – Tässä autossa on noin 2 500 merkittävää osaa. Niistä vain 200 on samoja kuin edellisessä Fiestassa, kuvailee suunnittelujohtaja Seamus McDermott muutosta. Yksi uusiutuneen Fiestan kuningasajatuksista on taipua asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Ford sanoo tuovansa ensimmäisessä aallossa myyntiin neljä Fiestan versiota. Pelkkä erilaisista varustetasoista puhuminen ei valmistajan mukaan kuvaa Fiestan ideologiaa. Suomessakin jo ennakkomyyntiin tulleet neljä versiota ovat perusvarusteltu Trend, selvästi kattavammin varusteltu Titanium, sporttinen ST-Line ja ylellinen Vignale. Myöhemmin tulevat vielä crossover-henkinen Fiesta Active ja 200-hevosvoimainen Fiesta ST. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikan kautta Suurimman loikan Fiesta on kokenut mukavuus- ja turvallisuusteknologiassa. Sync3-tietoviihdejärjestelmässä voi äänentoistoa, navigaatiota ja älypuhelimia hallita äänikomennoilla. 8-tuumainen värikosketusnäyttö tottelee nipistys- ja pyyhkäisyeleitä. B&O Play -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta. Tavaratilaan on asennettu subwoofer vararenkaan paikalle. Ford ylpeilee, että uusi Fiesta on teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on pikkuautoluokkaan kunnioitettava määrä, tosin Vignalea lukuun ottamatta ne ovat pitkälti valinnaisvarusteita. On jalankulkijat pimeällä havaitseva järjestelmä, automaattiset kaukoajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, välimatkavaroitin, vireystilan varoitin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoteknologia ja niin edelleen. Muotoilussa Ford vie Fiestaa pienin muutoksin. Pintoja on pelkistetty ja linjat ovat pyöreämpiä. Muotoilijat ovat selvästi etsineet aikuismaista rauhallisuutta. Pituutta on tullut 7,1 senttiä lisää ja leveyttä 1,2 senttiä lisää, mutta se ei näy sisätilojen kasvuna. Kokonaispituus on täpärästi yli neljä metriä. Tavaratila on 292-litrainen. Parempi myös liikkeessä Fiestan ajettavuus on parantunut. Uusi jousitus ja kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät siitä helpon pyöritettävän mutkateillä. Valmistaja myös kehuu jarrutehon lisääntyneen reilusti. Fiestaa saa 1,0 litran EcoBoost-bensaturbon kahtena tuttuna versiona (100 ja 125 hv) ja uutena 140-hevosvoimaisena tehotykkinä. Viimeksi mainitun saa vain ST-Lineen, jossa myös alusta ja ohjaus ovat sporttisemmat kuin muissa versioissa. Toinen bensiinimoottori on 1,1-litrainen (70 ja 85 hv), joka on Trend-varusteluun liitetty hinnat-alkaen -houkutin, mutta siihen Fiesta-ostajat tuskin suurin joukoin tarttuvat. Dieselmoottori on 1,5-litrainen TDCi, joka on ST-Linessa ja Vignalessa 120-hevosvoimainen, muissa versioissa 85 hevosvoimaa tarjoava voimanlähde. Vaihteisto on halvimmissa versioissa 5-lovinen manuaali, muissa Fiestoissa 6-vaihteinen manuaali- tai automaattivaihteisto. Yhdistetyn kulutuksen luvataan bensiinimoottoreilla olevan alimmillaan 4,3 litraa satasella ja dieselillä 3,2 litraa. Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat malliversiosta riippuen 100 gramman molemmin puolin. Suomessa Fiestan lähtöhinta on 15 702 euroa. ST-Line lähtee 19 238 ja Vignale 21 177 eurosta. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo heinäkuun aikana. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja Ford Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?