8.7.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford vilautti uutta Fiestaansa jo viime vuoden loppupuolella, joten auton muotoilun on tiedetty pääsääntöisesti noudattavan vanhoja kaavoja. Koeajossa kuitenkin paljastuu, että Fiesta on muuttunut paljon. – Tässä autossa on noin 2 500 merkittävää osaa. Niistä vain 200 on samoja kuin edellisessä Fiestassa, kuvailee suunnittelujohtaja Seamus McDermott muutosta.Yksi uusiutuneen Fiestan kuningasajatuksista on taipua asiakkaiden toiveiden mukaiseksi. Ford sanoo tuovansa ensimmäisessä aallossa myyntiin neljä Fiestan versiota. Pelkkä erilaisista varustetasoista puhuminen ei valmistajan mukaan kuvaa Fiestan ideologiaa.Suomessakin jo ennakkomyyntiin tulleet neljä versiota ovat perusvarusteltu Trend, selvästi kattavammin varusteltu Titanium, sporttinen ST-Line ja ylellinen Vignale. Myöhemmin tulevat vielä crossover-henkinen Fiesta Active ja 200-hevosvoimainen Fiesta ST.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikan kauttaSuurimman loikan Fiesta on kokenut mukavuus- ja turvallisuusteknologiassa. Sync3-tietoviihdejärjestelmässä voi äänentoistoa, navigaatiota ja älypuhelimia hallita äänikomennoilla. 8-tuumainen värikosketusnäyttö tottelee nipistys- ja pyyhkäisyeleitä. B&O Play -äänentoistojärjestelmässä on kymmenen kaiutinta. Tavaratilaan on asennettu subwoofer vararenkaan paikalle.Ford ylpeilee, että uusi Fiesta on teknologisesti edistynein Euroopassa myytävä pieni auto. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on pikkuautoluokkaan kunnioitettava määrä, tosin Vignalea lukuun ottamatta ne ovat pitkälti valinnaisvarusteita. On jalankulkijat pimeällä havaitseva järjestelmä, automaattiset kaukoajovalot, mukautuva vakionopeussäädin, kuolleen kulman varoitin, välimatkavaroitin, vireystilan varoitin, kaistanpitoavustin, törmäyksenestoteknologia ja niin edelleen.Muotoilussa Ford vie Fiestaa pienin muutoksin. Pintoja on pelkistetty ja linjat ovat pyöreämpiä. Muotoilijat ovat selvästi etsineet aikuismaista rauhallisuutta. Pituutta on tullut 7,1 senttiä lisää ja leveyttä 1,2 senttiä lisää, mutta se ei näy sisätilojen kasvuna. Kokonaispituus on täpärästi yli neljä metriä. Tavaratila on 292-litrainen.Parempi myös liikkeessäFiestan ajettavuus on parantunut. Uusi jousitus ja kaarreajon hallintajärjestelmä tekevät siitä helpon pyöritettävän mutkateillä. Valmistaja myös kehuu jarrutehon lisääntyneen reilusti. Fiestaa saa 1,0 litran EcoBoost-bensaturbon kahtena tuttuna versiona (100 ja 125 hv) ja uutena 140-hevosvoimaisena tehotykkinä. Viimeksi mainitun saa vain ST-Lineen, jossa myös alusta ja ohjaus ovat sporttisemmat kuin muissa versioissa.Toinen bensiinimoottori on 1,1-litrainen (70 ja 85 hv), joka on Trend-varusteluun liitetty hinnat-alkaen -houkutin, mutta siihen Fiesta-ostajat tuskin suurin joukoin tarttuvat.Dieselmoottori on 1,5-litrainen TDCi, joka on ST-Linessa ja Vignalessa 120-hevosvoimainen, muissa versioissa 85 hevosvoimaa tarjoava voimanlähde. Vaihteisto on halvimmissa versioissa 5-lovinen manuaali, muissa Fiestoissa 6-vaihteinen manuaali- tai automaattivaihteisto.Yhdistetyn kulutuksen luvataan bensiinimoottoreilla olevan alimmillaan 4,3 litraa satasella ja dieselillä 3,2 litraa. Hiilidioksidipäästöt vaihtelevat malliversiosta riippuen 100 gramman molemmin puolin.Suomessa Fiestan lähtöhinta on 15 702 euroa. ST-Line lähtee 19 238 ja Vignale 21 177 eurosta. Ensimmäiset autot ehtivät Suomeen jo heinäkuun aikana.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja Ford Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti