10.10.2019 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Peugeot 208 taistelee tyylillä ja tekniikalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 208 on valmistajalleen iso uutuus, sillä suosittu kompaktiauto toimii samalla täyssähköistyksen lähtölaukauksena. 205, 206 ja 207 jättivät Peugeotin kompaktiautolle melkoisen suuret saappaat täytettäviksi. Numerojäädytyksestä johtuen 208:n jälkeen vuorossa on nyt uusi Peugeot 208. Päivitetyn tyylin ja teknologian lisäksi luvassa on täyssähköä kaupunkiautoluokkaan.Peugeot 208:n toinen mallipolvi nojaa uuteen CMP-pohjarakenteeseen, joka täydentää PSA:n tuttua EMP2-rakennetta erityisesti pienemmissä autoluokissa. Kevyempi, joustavampi ja optimoidumpi uusi perusrakenne antaa valmistajalle mahdollisuuden tuoda 208 markkinoille bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi täyssähkömallina.Dieselmoottorina on 100-hevosvoimainen BlueHDi ja sen parina on manuaalivaihteisto. Alhaalta vääntävä voimanlähde on vaivaton yhdistelmä kompaktissa autossa. Peugeotille dieselissä on ennen kaikkea kyse näyttäytymisestä yritysautomarkkinoilla.Bensiinivoimanlähteinä nähdään tutut PureTech 130 S&S automaattivaihteiston parina sekä manuaali- ja automaattivaihteistolla saatava PureTech 100 S&S. Malliston hinnat alkaen on manuaalivaihteinen PureTech 75, jonka lähtöhinta Suomessa asettunee 16–17 000 euron tuntumaan.Polttomoottorimalleja Peugeot 208:sta nähdään Suomessa vielä pikkujoulukauden alkaessa. Ensi tammikuussa maahan saapuu myös sähköinen e-208, joka tuo 340 kilometrin toimintamatkan (WLTP) ja 100 kilowatin tehon lähes identtisessä paketissa.Varusteissa villeimmän uutuuden titteliä pitää Peugeotin i-Cockpit-digitaalimittariston uusi 3D-versio, joka ryhmittelee mittariston tietoja holografiatekniikalla kahdelle eri katselusyvyydelle. Kuljettajan kannalta akuuteimmat tiedot näytetään lähempänä ja taustalle jäävät esimerkiksi trippimittarin kaltaiset vähemmän kiireelliset tiedot. Käytännössä lopputulos on kuitenkin yllättävän normaali.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa