15.8.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Velar – Range Rover -perheen neljäs Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutukaisen valtteina ovat pelkistetyt linjat, näyttävä virtuaalimittaristo ja väkevät voimanlähteet. Velar on valmistajansa mukaan puuttuva rengas. Range Rover -mallistossa pienimmän Evoquen ja toiseksi suurimman Sportin väliin sijoittuva Velar pohjautuu konserniveli Jaguar F-Pacen perusrakenteeseen – mutta on luonteeltaan oma persoonansa. Akseliväli on yhteneväinen, mutta Velar on pidempi ja leveämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelkistetyn tyylikäsVelarin suunnittelussa on uskallettu lähteä pelkistämisen tielle. Lopputulos on onnistunut. Kaksi ratkaisua ovat ylitse muiden, ja juuri ne antavat Velarille omanlaisensa myös Range Rover -mallistossa erottuvan persoonan.Kylkiin upotetut ovenkahvat korostavat sutjakkuutta. Kun ovien lukitus avataan avaimella tai kahvan painiketta painamalla, työntyvät kahvat ulos vetäytyäkseen takaisin, kun auto lukitaan tai kun nopeus ylittää 8 km/h. Ratkaisu kohentaa myös aerodynamiikkaa (ilmanvastuskerroin on hyvä 0,32) ja sitä kautta polttoainetaloudellisuutta.Auton vakiovarusteiset ledvalot ovat muutakin kuin tien valaisija, ne ovat tärkeä osa muotoilua. Velarin keulan kulmien ympäri kiertyvät ledit ovat kooltaan siroimmat, jotka Land Rover -ajoneuvoissa on konsanaan nähty. Saatavilla on neljä erilaista led-ajovalomallia, joista edistyksellisimmät ovat Matrix-Laser-led-ajovalot. Laserit kohentavat yönäkyvyyttä ja pidentävät luvatusti valokeilaa 550 metriin.Jyhkeän tyly keulailmeVelarissa silmää miellyttävät myös sopusuhtaiset mittasuhteet: auto näyttää matalammalta kuin onkaan. Katon voi valita korin värisenä tai Narvik Black -mustana. Jyhkeän pysty – ja sopivan tyly – keulailme, korkea olkalinja ja laskeutuva kattolinja sekä pitkä konepelti luovat urheilullista ilmettä ja ovat myös modernisoitu osa Range Rover -sukunäköä.Näyttävät näytötKuljettajan valtakunnan ratkaisujen puolesta Velar riuhtaisee itsensä tulevaisuuteen. Konsernin autojen koruttomat mittaristot ovat historiaa. Nyt silmien edessä on näyttävä 12,3-tuumainen näkymiltään eri tavoin räätälöitävä virtuaalimittaristo, joka grafiikat ovat tarkkoja.Moderni ratkaisu on sekin, että valtaosa keskikonsolin kytkimistä on korvattu kahdella kymmentuumaisella kosketusnäytöllä. Ja mikä nerokasta, niistä ylempi kääntyy haluttuun kulmaan, joka estää ikävät heijastelut. Kallistuskulman portaita on kuusi. Ratkaisun soisi yleistyvän kilpailijoillakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasturiksi henkilöautomainenKeskikokoinen Velar on valmistajansa henkilöautomaisin maasturi. Henkilöautomaista on myös ajoasento, jonka saa säädettyä mieleiseksi. Etuistuin on perushyvä, mutta parempiakin on nähty tässä hintaluokassa: säätövaihtoehtoja on niukanlaisesti, esimerkiksi reisituen pituus ei ole muutettavissa.Merkin maastoajoperinteet ovat velvoittavat, joten hienostuneen jatkuvan nelivedon lisäksi autossa on erinomainen 25,1 sentin maavara ja kahlauskykyäkin 65 senttiä. Kuskia avittavaa maastoajotietoutta on Terrain Response 2.0 -luistonhallintajärjestelmä sekä haastavien olosuhteiden pidonhallinta ATPC.Kattava moottoripalettiVelarin moottorikatraan jatkona on aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Perusdiesel on kaksilitrainen 180-hevosvoimainen. Tarjolla on myös 240-hevosvoimainen versio. Tämä voimalinja noussee maahantuojan uumoilujen perusteella Suomessa suosituimmaksi.Koeajetun Velarin keulilla mylvii kolmelitrainen V6-moottori, josta irtoaa tehoa kookkaalle autolle hyvinkin riittävät 300 hevosvoimaa. Nollasta sataan taittuu 6,5 sekunnissa. Vääntöä on 700 newtonmetrin edestä. Hiilidioksidipäästöt ovat kohtuulliset 167 grammaa kilometrillä. Kuutoskoneisena auto on varustettu ilmajousituksella.Hinnat selvillä, mutta mistä nimi?Dieselmoottorisen Velarin hinta alkaa 78 299 eurosta, bensiinimoottorisena 84 706 eurosta. R-Dynamic SE D300 V6 -malliversion hinta on 118 421 euroa. Nyt koeajetun autoyksilön hinta kaikkine lisävarusteineen kipuaa 130 412 euroon.Mutta mistä juontaa mallinimi Velar? Vastaus löytyy Range Roverin historian alkuhämäristä ja täältä: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/range-roverin-uutukainen-mutta-mika-velar/Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster