22.8.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Transporter, Caravelle ja Multivan uudistuivat digiaikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter -mallisto pikkubussiveljineen astuu päivitysten myötä jo kolmannelle vuosikymmenelleen. Kehityksen kärkinä ovat tuoreet sähköiset apujärjestelmät sekä uusittu kojelauta digipalveluineen. Valmistaja kutsuu tuoreinta Volkswagen Transporter -tuoteperhettä tyyppinumerolla 6.1, mikä onkin oikea ilmaisu T6-edeltäjään nähden; kyse on vain päivitetystä, ei kokonaan uudesta mallista.Uudistunut Volkswagen Multivan.Perusautoon, joka juontaa juurensa jo vuonna 2003 esitellystä T5-sukupolvesta, ei siis ole tehty järisyttäviä muutoksia. Siihen ei toki ole tarvettakaan, sillä perässä kulkeva suorakulmainen laatikko täyttää edelleen odotukset niin tavaroiden kuin useamman matkustajan kuljettamisen suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauksen kauttaNiinpä merkittävimmät uutiset löytyvät ulkoisestikin päivitetyn keulailmeen takaa. Volkkarin suosituin hyötyauto liittyy entistä selvemmin nykyaikaan hyödyntäen uutta sähköistä ohjaustehostinta, mikä mahdollistaa uusien aktiivisten apujärjestelmien käyttöönoton.Transporter-perheen tavaramerkin, henkilöautomaisen ajettavuuden kerrotaan silti jopa kohentuneen, ja suoraan ajoa parantaa myös Crafter-isoveljeltä lainattu sivutuulivakautus. Parhaillaan käynnissä olevan ensikoeajon perusteella moitteen sijaa ei ainakaan Amsterdamin ympäristön teillä ilmene.Sähköistä nykyaikaa edustaa myös uusittu kojelauta aiempaa monipuolisempine säilytystiloineen. Kokonaisuuteen saa nyt liitettyä myös digitaalisen mittariston ja uusimman polven käyttöliittymän, ja online-palveluiden kimppuun pääsee huikkaamalla ”Hey Volkswagen” -tervehdyksen.Penkin alleTutun kaksilitraisen dieselmoottorin tehovalikoima luetaan nyt 90, 110, 150 ja 199 hv; kaksi ensin mainittua ovat lukemina uudet, viimeksi mainitut entisenlaiset.Ja vaikka tavaratila on pakuversiossa ennallaan, eräitä viilauksia sentään on tehty, kuten pitkien tavaroiden lastausmahdollisuus apukuljettajien penkin alle. Sen avulla kahdesta akselivälistä pidemmällä Transporterilla voikin kuljettaa nyt jopa 3,3-metrisiä esineitä.Uusitun malliston myynti alkaa syksyllä – ensimmäiset autot ovat täällä viimeistään marraskuussa. Hinnoittelu maahantuojalla on tätä kirjoitettaessa vielä kesken.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Volkswagen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa