22.8.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Transporter, Caravelle ja Multivan uudistuivat digiaikaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter -mallisto pikkubussiveljineen astuu päivitysten myötä jo kolmannelle vuosikymmenelleen. Kehityksen kärkinä ovat tuoreet sähköiset apujärjestelmät sekä uusittu kojelauta digipalveluineen. Valmistaja kutsuu tuoreinta Volkswagen Transporter -tuoteperhettä tyyppinumerolla 6.1, mikä onkin oikea ilmaisu T6-edeltäjään nähden; kyse on vain päivitetystä, ei kokonaan uudesta mallista.Uudistunut Volkswagen Multivan.Perusautoon, joka juontaa juurensa jo vuonna 2003 esitellystä T5-sukupolvesta, ei siis ole tehty järisyttäviä muutoksia. Siihen ei toki ole tarvettakaan, sillä perässä kulkeva suorakulmainen laatikko täyttää edelleen odotukset niin tavaroiden kuin useamman matkustajan kuljettamisen suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauksen kauttaNiinpä merkittävimmät uutiset löytyvät ulkoisestikin päivitetyn keulailmeen takaa. Volkkarin suosituin hyötyauto liittyy entistä selvemmin nykyaikaan hyödyntäen uutta sähköistä ohjaustehostinta, mikä mahdollistaa uusien aktiivisten apujärjestelmien käyttöönoton.Transporter-perheen tavaramerkin, henkilöautomaisen ajettavuuden kerrotaan silti jopa kohentuneen, ja suoraan ajoa parantaa myös Crafter-isoveljeltä lainattu sivutuulivakautus. Parhaillaan käynnissä olevan ensikoeajon perusteella moitteen sijaa ei ainakaan Amsterdamin ympäristön teillä ilmene.Sähköistä nykyaikaa edustaa myös uusittu kojelauta aiempaa monipuolisempine säilytystiloineen. Kokonaisuuteen saa nyt liitettyä myös digitaalisen mittariston ja uusimman polven käyttöliittymän, ja online-palveluiden kimppuun pääsee huikkaamalla ”Hey Volkswagen” -tervehdyksen.Penkin alleTutun kaksilitraisen dieselmoottorin tehovalikoima luetaan nyt 90, 110, 150 ja 199 hv; kaksi ensin mainittua ovat lukemina uudet, viimeksi mainitut entisenlaiset.Ja vaikka tavaratila on pakuversiossa ennallaan, eräitä viilauksia sentään on tehty, kuten pitkien tavaroiden lastausmahdollisuus apukuljettajien penkin alle. Sen avulla kahdesta akselivälistä pidemmällä Transporterilla voikin kuljettaa nyt jopa 3,3-metrisiä esineitä.Uusitun malliston myynti alkaa syksyllä – ensimmäiset autot ovat täällä viimeistään marraskuussa. Hinnoittelu maahantuojalla on tätä kirjoitettaessa vielä kesken.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Volkswagen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen