16.6.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Mopolla maailman ympäri – Solifer Export ’61 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vientituotteeksi suunniteltua Solifer Exportia päätettiin markkinoida poikkeuksellisen suurieleisesti ajamalla sillä maailman ympäri. Vientimenestys jäi maltilliseksi, mutta kotimarkkinoilla kaunispiirteinen Export nousi suosituksi. Sodan jälkeen Suomen markkinoille ilmestyi ensin polkupyörän apumoottoreita ja pian lisäksi edullisina kulkuneuvoina markkinoituja, pääasiassa saksalaisia ja englantilaisia mopoja. Niiden saavuttaman suosion myötä muun muassa maahantuonti- ja tukkuliike Ab Wilhelm Bensow Oy:llä heräsi ajatus suomalaisen mopon valmistamisesta.Vuonna 1956 Bensow hankki omistukseensa everstiluutnantti Matti Saurion sodan jälkeen perustaman Saurion Tehdas Oy:n, joka valmisti Solifer-merkkisiä polkupyöränvalaisimia ja dynamoita. Bensow laajensi Solifer-valikoimaa mopoihin ja polkupyöriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVientiin suunniteltuMuutaman kehitetyn mopomallin jälkeen Bensowilla todettiin Solifer-mopot kilpailijoihinsa verrattuna siinä määrin erinomaisiksi, että niillä voisi olla vientipotentiaalia. Mitään ei jätetty sattuman varaan, vaan suunnittelijaksi lainattiin Arabian päämuotoilijaa, Richard Lindhiä.Ensin tulevalle mopolle määritettiin ihanteelliset perusmitat, satulakorkeus, akseliväli ja ohjaustangon etäisyys satulasta. Niiden mukaan Lindh muotoili savimallin, jonka perusteella autopeltiseppä Martti Teittinen laati prototyypin, joka oli sellaisenaan valmis käytettäväksi.Uusi malli esiteltiin suuren kohun ympäröimänä vuonna 1960. Valmistajan vientipyrkimyksiä kuvattiin mallinimellä Export ja malli oli aikakautensa mopoksi poikkeuksellisen kaunispiirteinen ja linjakas. Muutama vuosi esittelynsä jälkeen Export valittiinkin maailman kauneimmaksi mopoksi Stuttgartin teollisen muotoilun messuilla.Ensimmäisenä valmistusvuonna Exportissa käytettiin Soliferin muista malleista tuttua, tanskalaisen Estlanderin lisenssillä Suomessa koottua moottoria, jota kutsuttiin nimellä Solifer M-107. Kaksivaihteisen vaihteiston valitsin oli ohjaustangon kiertokahvassa. Suurimmat Exportiin valmistuksen aikana tehdyt muutokset liittyivät värin lisäksi moottoriin, joita oli käytössä ainakin kuutta eri tyyppiä. Lisäksi osassa malleista oli kolmivaihteinen vaihteisto.Kunnianhimoinen markkinointitempausBensow oli jo aiemminkin järjestänyt erilaisia tempauksia ja kampanjoita Soliferia markkinoidakseen. Export ei ollut markkinoilla olevista malleista halvin, mutta Bensowilla haluttiin korostaa sen erityisen hyvää kestävyyttä ja luotettavuutta vaihtelevissa olosuhteissa. Mikäpä olisikaan siihen parempi tapa kuin matka maailman ympäri? Samalla saataisiin esiteltyä mopoa ja sen ominaisuuksia myös mahdollisille ulkomaisille ostajille.Kuljettajiksi värvättiin kaksi saksalaista tekniikan ylioppilasta, joille molemmille annettiin ajettavakseen oma Export. Miesten käyttämät mopot olivat erittäin lähellä tuotantomalleja. Etuhaarukka vahvistettiin matkan rasituksia silmällä pitäen, mopoihin asetettiin tavarateline eteen ja polttoaineen riittävyyden takaamiseksi niihin asennettiin lisäksi Solifer Speed Superista lainatut tankit.Kotimarkkinoilla suosittu malliPähkähullu moporeissu herätti luonnollisesti kiinnostusta ja kuljettajat markkinoivat 38000 kilometrin matkallaan Soliferia innokkaasti sekä lähettivät tiedotteita matkan sujumisesta sekä suomalaiselle että kansainväliselle lehdistölle. Suuresta panostuksensta huolimatta Exportista ei tullut vientimenestystä. Sitä myytiin jonkin verran muihin Pohjoismaihin ja Iso-Britanniaan.Kotimarkkinoilla tempaus osui sen sijaan napakymppiin ja Solifer sai käyttövarman ja edullisen kulkuvälineen maineen ja mallin suosio jatkui erittäin pitkään. Alun perin Bensowilla oli arvioitu Exportin malli-iäksi enintään neljä vuotta, mutta mallin valmistus lopetettiin vasta vuonna 1973.Artikkelin kuvituksena oleva Solifer Export on toinen maailmanympäriajossa käytetyistä mopoista ja se on esillä Suomen Moottoripyörämuseossa. Vuosiksi varastoon unohtuneen mopon on entisöinyt Robbie Lindberg.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa