5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Slingshot SL – kolmipyöräinen moottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edestä roadster, takaa moottoripyörä. Hyvää: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, huomioarvo. Huonoa: tuulilasin yläreuna silmien korkeudella, hinta. Nelisylinterinen 173-hevosvoimainen moottori herää käyntiin keskikonsolin punaisesta napista. Kytkin pohjaan ja ykkösvaihde sisään. Kiihtyvyys on huimaa – ykkönen, kakkonen – vielä kolmosvaihteellakin rengas valittaa äänekkäästi.Kevyt Polaris Slingshot SL tottelee ohjausta tarkasti ja ohjauspyörä kääntyy 3,2 kierrosta äärilaidasta toiseen. Tunnelma on kuljettajan näkökulmasta kuin matalassa ja leveässä avoautossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmipyöräiseksi vakaaKuljettajan paikalta näkee taakse vain peilien ja peruutuskameran kautta. Ja juuri takana piilee Slingshotin erikoisuus. Takana on vain yksi 265 milliä leveä rengas, jolle veto välittyy hiilikuituvahvisteisen hihnan välityksellä. Kolmipyöräiseksi ajoneuvoksi ajotuntuma on yllättävän tukeva, automainen.GM:n valmistama moottori on sijoitettu heti etuakselin takapuolelle, jolloin paino jakautuu oikeassa suhteessa leveälle sijoitetuille eturenkaille ja massiiviselle takarenkaalle. Erittäin matala painopiste lisää Slingshotin vakautta.Varustelu on tarkoituksenmukainen. Tilttiratti, penkin pituussäätö ja kolmipistevyöt kuljettajalle. Suojakypärän käyttö on pakollista. Korkealujuusteräksestä valmistettu putkirunko on jätetty näkyviin vain ohjaamon sivuilta. Minkäänlaista kuomua sadesäitä varten ole, joten kaikki rakenteet ovat säänkestäviä. Askeettista mutta tarkoituksenmukaista.Ajovakaudenhallintajärjestelmän merkityksen huomaa, kun sen kytkee hetkeksi pois rata-ajossa. Kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä ja parin mutkan jälkeen on pakko kytkeä järjestelmä käyttöön.Keväällä 2016 SuomeenSlingshotin ajoneuvoluokitus on L5e eli kulkuneuvoa saa ajaa sekä henkilöauto- että moottoripyöräkortilla. Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu vain varustellumpi SL-malli, joka poikkeaa perusmallista soittimen, peruutuskameran ja tuulilasin verran.Kulmikas muotoilu, F1-tyyppiset etusiivet ja erikoinen takapään rakenne takaavat huomioarvon. Hinta kipuaa noin 45 000 euroon, joten jokapojan kulkuvälineestä ei ole kyse.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Polaris Slingshot SL Hinta alkaen 4 500 € Moottori Bensiinimoottori 2 384 cm³, 5 vaihdetta, hihnaveto. Teho 129 kW (173 hv), 6200 r/min Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Mitat leveys 1971 mm, akseliväli 2667 mm Muu tieto Mitat: paino tankattuna 790 kg, tankin tilavuus 37 litraa. Rengaskoko edessä 225/45R18, takana 265/35R20. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”