5.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Slingshot SL – kolmipyöräinen moottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edestä roadster, takaa moottoripyörä. Hyvää: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, huomioarvo. Huonoa: tuulilasin yläreuna silmien korkeudella, hinta. Nelisylinterinen 173-hevosvoimainen moottori herää käyntiin keskikonsolin punaisesta napista. Kytkin pohjaan ja ykkösvaihde sisään. Kiihtyvyys on huimaa – ykkönen, kakkonen – vielä kolmosvaihteellakin rengas valittaa äänekkäästi.Kevyt Polaris Slingshot SL tottelee ohjausta tarkasti ja ohjauspyörä kääntyy 3,2 kierrosta äärilaidasta toiseen. Tunnelma on kuljettajan näkökulmasta kuin matalassa ja leveässä avoautossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmipyöräiseksi vakaaKuljettajan paikalta näkee taakse vain peilien ja peruutuskameran kautta. Ja juuri takana piilee Slingshotin erikoisuus. Takana on vain yksi 265 milliä leveä rengas, jolle veto välittyy hiilikuituvahvisteisen hihnan välityksellä. Kolmipyöräiseksi ajoneuvoksi ajotuntuma on yllättävän tukeva, automainen.GM:n valmistama moottori on sijoitettu heti etuakselin takapuolelle, jolloin paino jakautuu oikeassa suhteessa leveälle sijoitetuille eturenkaille ja massiiviselle takarenkaalle. Erittäin matala painopiste lisää Slingshotin vakautta.Varustelu on tarkoituksenmukainen. Tilttiratti, penkin pituussäätö ja kolmipistevyöt kuljettajalle. Suojakypärän käyttö on pakollista. Korkealujuusteräksestä valmistettu putkirunko on jätetty näkyviin vain ohjaamon sivuilta. Minkäänlaista kuomua sadesäitä varten ole, joten kaikki rakenteet ovat säänkestäviä. Askeettista mutta tarkoituksenmukaista.Ajovakaudenhallintajärjestelmän merkityksen huomaa, kun sen kytkee hetkeksi pois rata-ajossa. Kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä ja parin mutkan jälkeen on pakko kytkeä järjestelmä käyttöön.Keväällä 2016 SuomeenSlingshotin ajoneuvoluokitus on L5e eli kulkuneuvoa saa ajaa sekä henkilöauto- että moottoripyöräkortilla. Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu vain varustellumpi SL-malli, joka poikkeaa perusmallista soittimen, peruutuskameran ja tuulilasin verran.Kulmikas muotoilu, F1-tyyppiset etusiivet ja erikoinen takapään rakenne takaavat huomioarvon. Hinta kipuaa noin 45 000 euroon, joten jokapojan kulkuvälineestä ei ole kyse.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Polaris Slingshot SL Hinta alkaen 4 500 € Moottori Bensiinimoottori 2 384 cm³, 5 vaihdetta, hihnaveto. Teho 129 kW (173 hv), 6200 r/min Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Vääntö 225 Nm (4700 r/min) Mitat leveys 1971 mm, akseliväli 2667 mm Muu tieto Mitat: paino tankattuna 790 kg, tankin tilavuus 37 litraa. Rengaskoko edessä 225/45R18, takana 265/35R20. Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”