25.8.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: KTM Machina Multi 10v – Lapset tarakalle ja tarhaan! Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM Machina Multi -tavarapyörän käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Hyvää: Ajoasento, ketteryys, kantokyky, sähkömoottorin toiminta. Huonoa: Ei iskuvaimennusta. Kun Kotarin Machina Multi -pyörän näkee ensimmäistä kertaa, pyörästä tulee mieleen kuva, jossa siihen on laitettu sekä etutarakalle että takatarakalle lasten turvaistuimet. Perheen isän tai äidin päivä käynnistyy sillä, että pyörällä sotketaan ensin tarhaan ja sieltä töihin. Ja sama toisinpäin työpäivän päätteeksi.Yksi kysymysmerkki on tietysti se, että mahtaako perheen pienimmillä tulla kiistaa siitä, kumpi saa istua etutarakalla ja kumpi joutuu takatarakalle? Voisi kuvitella, että etutarakka on se parempi paikka istua, kun siitä näkee hyvin eikä keskellä polkevan aikuisen selkä ole peittämässä näkyvyyttä maisemien ihailuun.Mutta koko "orkesterin" kuskaaminen KTM:llä on mahdollista, sillä KTM Machina Multi -pyörän kumpikin tarakka on tehty kestämään 20 kiloa kuormaa. Tämä tarkoittaa sitä, että koko pyörän kantavuus täytyy olla myös paljon – ja onhan se, peräti 170 kiloa. Kovin monissa sähköpyörissä kantavuutta ei ole näin paljoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnisex-runko sopii monen kokoisilleKTM Machina Multi on myös suunniteltu siten, että siinä on niin sanottu unisex-runko, eli pyörä sopii hyvin erikokoisille kuljettajille. Pyörä on myös matala, jolloin sen painopiste on valmiiksi alhaalla – ja pyörä pysyy ajettavana vaikka sen päälle lastaisikin hieman ”elävää massaa” eli lapset.KTM Machina Multi on erittäin mukava ja jopa hauska pyörä ajaa, sillä se on myös todella ketterä liikkeissään. Machina Multi taittuu helposti katujen risteyksiin ja sitä on matalan painopisteensä vuoksi juuri helppo hallita painon siirrolla. Kun pyörään lyödään painoa päälle, käsiteltävyys ja ketteryys on tietysti tarpeen.Pyörä on kaikin puolin miellyttävä ajaa, mutta kanttikivetysten ylitykset tärskäyttävät hieman. Tulee mieleen, että jos Machina Multissa olisi vielä pienen pienet jousitukset sekä etu- että takapäässä, se olisi vieläkin mukavampi ajaa kuorman kanssa. Tällöin myös kuormana olevat nauttisivat enemmän. Silloin toki pyörän hinta noususi lisää, nyt hinta on vain karvan yli 4 000 euroa, jolloin pyörä on mahdollista saada verovapaasti työsuhdepyöräedun kautta.Machina Multissa on myös järeä voimansiirto, eli pyörällä voisi ihan hyvin kuvitella kuljettavansa lapsia hoitoon ja takaisin. Pyörän voimansiirto on rakennettu äänettömän Boschin Performance Gen.3 -moottorin ympärille. Sähkömoottorin 65 newtonmetrin huippuvääntö riittää erinomaisesti pyörän tarpeisiin. Välityksiä on 10 ja ne vaihtuvat myös luotettavalla Shimano Deore -vaihteistolla.Jos haluaa Machina Multilta vieläkin järeämpää ja luotettavampaa voimansiirtoa, niin KTM Machina Multi on saatavilla myös Urban-mallina, jossa voimansiirto on Shimanon 5-vaihteinen napavaihteisto sekä hihnaveto. Hihnaveto on käytännössä huoltovapaa ja napavaihteisto on perinteisesti ollut myös luotettava. Vaihteisto napavaihteistossa on navan sisällä, joka tarkoittaa myös sitä, että sen sekä kolhuilta että säältä suojassa. Urban-malli maksaa 400 euroa koeajossa ollutta versiota enemmän.Machina Multissa on myös tehokkaat jarrut, joka on tietysti äärimmäisen hyvä asia, silloin kun pyörän kyydissä ovat ne kaikkein kalleimmat. Edessä ja takana pyörässä on nelisylinteriset tehokkaat Shimanot, jotta pysähtymisvoimaa taataan, silloin kun lastia on kyydissä. Jarruratkaisu pyörässä vaikuttaa ihan perustellulta, mutta kuitenkin sellaiselta, että pyörän hinta saadaan pidettyä kurissa.Runsaasti kuormausmahdollisuuksiaMachina Multin runko on myös suunniteltu siten, että sen rungon sisään mahtuu kankainen peräti viisi litraa vetävä runkolaukku. Pienet kauppaostokset onnistuvat vaikka työmatkalla eikä tarvitse esimerkiksi reppua kuljettaa mukana. Akku pyörässä on siis siirretty normaalilta paikalta alaputkesta satulaputken taakse ja näin runkolaukulle on vapautunut tila. Tämä on varsin nerokasta suunnittelua.KTM Machina Multi on muutenkin suunniteltu siten, että pyörässä on paljon erilaisia kiinnityspisteitä. Pyörän tarakat ovat myös Eurobox-yhteensopivat ja pyörään saa muun muassa Racktime-merkin tarakkalaukut ja muut kuljetuskorit ja -laukut kätevästi kiinni Racktimen Snap It 2.0 -järjestelmän avulla. KTM Machina Multissa on myös kiinteä lukko.Turvallisuutta tuovat kiinteät valot sekä edessä että takana – ei tarvitse etsiä erikseen niitä pyörän valoja, silloin kun lapsia lähtee kiireessä viemään hämärässä syysaamussa päiväkotiin.KTM Machina Multi on erinomainen tavarapyöränä – ja mikä parasta, se on myös erittäin hyvä pyörä ajaa – se on melko varmasti yksi markkinoiden parhaista tavarapyöristä. Hyvä ajettavuus ja tavarapyörä kohtaavat Kotarissa täydellisesti.Mikä parasta KTM Machina Multi ei ole edes kovin kallis pyörä, vaikka se on pyörä, joka on suunniteltu selkeästi tarpeeseen. Tällaisella pyörällä kun olisi helppo myös rahastaa.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenKTM Machina Multi 10vHinta: 4 099 € Paino: 25,9 kg Runko: Alumiini Rungon koko: Yksi koko, unisex, 46 cm Etuhaarukka: Alumiini Ohjaustanko: Ergotec Riserbar 50-780 mm Jarrut: Shimano MT420 4-Piston 180 mm edessä ja takana. Vaihteisto: Shimano Deore M5130-10 LG shadow+, Shimano Deore M5130-10 LG display -vipu, Shimano LG600-10 / 11-43 -rataspakka Kampisarja: KTM E-LINE BNI 170 mm Q16 Ketju: Shimano LG500 Istuin: Selle Royal Essenza EPTech, KTM COMP II 34.9 / 350 mm -istuinkannatin Rengaskoko: 24” Vanteet: KTM Line Ryde Andra29 36H 507x29C Renkaat: Continental Air King Reflex Sähkömoottori: Bosch Performance Gen.3, 65 Nm Akku: Bosch Powerpack 500 Wh Takuu: Rungolla viisi vuotta, muilla osilla kaksi vuottaEdit: 19.9.2023 Korjattu tieto pyörän jarruista. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle