25.8.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: KTM Machina Multi 10v – Lapset tarakalle ja tarhaan! Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM Machina Multi -tavarapyörän käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Hyvää: Ajoasento, ketteryys, kantokyky, sähkömoottorin toiminta. Huonoa: Ei iskuvaimennusta. Kun Kotarin Machina Multi -pyörän näkee ensimmäistä kertaa, pyörästä tulee mieleen kuva, jossa siihen on laitettu sekä etutarakalle että takatarakalle lasten turvaistuimet. Perheen isän tai äidin päivä käynnistyy sillä, että pyörällä sotketaan ensin tarhaan ja sieltä töihin. Ja sama toisinpäin työpäivän päätteeksi.Yksi kysymysmerkki on tietysti se, että mahtaako perheen pienimmillä tulla kiistaa siitä, kumpi saa istua etutarakalla ja kumpi joutuu takatarakalle? Voisi kuvitella, että etutarakka on se parempi paikka istua, kun siitä näkee hyvin eikä keskellä polkevan aikuisen selkä ole peittämässä näkyvyyttä maisemien ihailuun.Mutta koko "orkesterin" kuskaaminen KTM:llä on mahdollista, sillä KTM Machina Multi -pyörän kumpikin tarakka on tehty kestämään 20 kiloa kuormaa. Tämä tarkoittaa sitä, että koko pyörän kantavuus täytyy olla myös paljon – ja onhan se, peräti 170 kiloa. Kovin monissa sähköpyörissä kantavuutta ei ole näin paljoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnisex-runko sopii monen kokoisilleKTM Machina Multi on myös suunniteltu siten, että siinä on niin sanottu unisex-runko, eli pyörä sopii hyvin erikokoisille kuljettajille. Pyörä on myös matala, jolloin sen painopiste on valmiiksi alhaalla – ja pyörä pysyy ajettavana vaikka sen päälle lastaisikin hieman ”elävää massaa” eli lapset.KTM Machina Multi on erittäin mukava ja jopa hauska pyörä ajaa, sillä se on myös todella ketterä liikkeissään. Machina Multi taittuu helposti katujen risteyksiin ja sitä on matalan painopisteensä vuoksi juuri helppo hallita painon siirrolla. Kun pyörään lyödään painoa päälle, käsiteltävyys ja ketteryys on tietysti tarpeen.Pyörä on kaikin puolin miellyttävä ajaa, mutta kanttikivetysten ylitykset tärskäyttävät hieman. Tulee mieleen, että jos Machina Multissa olisi vielä pienen pienet jousitukset sekä etu- että takapäässä, se olisi vieläkin mukavampi ajaa kuorman kanssa. Tällöin myös kuormana olevat nauttisivat enemmän. Silloin toki pyörän hinta noususi lisää, nyt hinta on vain karvan yli 4 000 euroa, jolloin pyörä on mahdollista saada verovapaasti työsuhdepyöräedun kautta.Machina Multissa on myös järeä voimansiirto, eli pyörällä voisi ihan hyvin kuvitella kuljettavansa lapsia hoitoon ja takaisin. Pyörän voimansiirto on rakennettu äänettömän Boschin Performance Gen.3 -moottorin ympärille. Sähkömoottorin 65 newtonmetrin huippuvääntö riittää erinomaisesti pyörän tarpeisiin. Välityksiä on 10 ja ne vaihtuvat myös luotettavalla Shimano Deore -vaihteistolla.Jos haluaa Machina Multilta vieläkin järeämpää ja luotettavampaa voimansiirtoa, niin KTM Machina Multi on saatavilla myös Urban-mallina, jossa voimansiirto on Shimanon 5-vaihteinen napavaihteisto sekä hihnaveto. Hihnaveto on käytännössä huoltovapaa ja napavaihteisto on perinteisesti ollut myös luotettava. Vaihteisto napavaihteistossa on navan sisällä, joka tarkoittaa myös sitä, että sen sekä kolhuilta että säältä suojassa. Urban-malli maksaa 400 euroa koeajossa ollutta versiota enemmän.Machina Multissa on myös tehokkaat jarrut, joka on tietysti äärimmäisen hyvä asia, silloin kun pyörän kyydissä ovat ne kaikkein kalleimmat. Edessä ja takana pyörässä on nelisylinteriset tehokkaat Shimanot, jotta pysähtymisvoimaa taataan, silloin kun lastia on kyydissä. Jarruratkaisu pyörässä vaikuttaa ihan perustellulta, mutta kuitenkin sellaiselta, että pyörän hinta saadaan pidettyä kurissa.Runsaasti kuormausmahdollisuuksiaMachina Multin runko on myös suunniteltu siten, että sen rungon sisään mahtuu kankainen peräti viisi litraa vetävä runkolaukku. Pienet kauppaostokset onnistuvat vaikka työmatkalla eikä tarvitse esimerkiksi reppua kuljettaa mukana. Akku pyörässä on siis siirretty normaalilta paikalta alaputkesta satulaputken taakse ja näin runkolaukulle on vapautunut tila. Tämä on varsin nerokasta suunnittelua.KTM Machina Multi on muutenkin suunniteltu siten, että pyörässä on paljon erilaisia kiinnityspisteitä. Pyörän tarakat ovat myös Eurobox-yhteensopivat ja pyörään saa muun muassa Racktime-merkin tarakkalaukut ja muut kuljetuskorit ja -laukut kätevästi kiinni Racktimen Snap It 2.0 -järjestelmän avulla. KTM Machina Multissa on myös kiinteä lukko.Turvallisuutta tuovat kiinteät valot sekä edessä että takana – ei tarvitse etsiä erikseen niitä pyörän valoja, silloin kun lapsia lähtee kiireessä viemään hämärässä syysaamussa päiväkotiin.KTM Machina Multi on erinomainen tavarapyöränä – ja mikä parasta, se on myös erittäin hyvä pyörä ajaa – se on melko varmasti yksi markkinoiden parhaista tavarapyöristä. Hyvä ajettavuus ja tavarapyörä kohtaavat Kotarissa täydellisesti.Mikä parasta KTM Machina Multi ei ole edes kovin kallis pyörä, vaikka se on pyörä, joka on suunniteltu selkeästi tarpeeseen. Tällaisella pyörällä kun olisi helppo myös rahastaa.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenKTM Machina Multi 10vHinta: 4 099 € Paino: 25,9 kg Runko: Alumiini Rungon koko: Yksi koko, unisex, 46 cm Etuhaarukka: Alumiini Ohjaustanko: Ergotec Riserbar 50-780 mm Jarrut: Shimano MT420 4-Piston 180 mm edessä ja takana. Vaihteisto: Shimano Deore M5130-10 LG shadow+, Shimano Deore M5130-10 LG display -vipu, Shimano LG600-10 / 11-43 -rataspakka Kampisarja: KTM E-LINE BNI 170 mm Q16 Ketju: Shimano LG500 Istuin: Selle Royal Essenza EPTech, KTM COMP II 34.9 / 350 mm -istuinkannatin Rengaskoko: 24” Vanteet: KTM Line Ryde Andra29 36H 507x29C Renkaat: Continental Air King Reflex Sähkömoottori: Bosch Performance Gen.3, 65 Nm Akku: Bosch Powerpack 500 Wh Takuu: Rungolla viisi vuotta, muilla osilla kaksi vuottaEdit: 19.9.2023 Korjattu tieto pyörän jarruista. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla