30.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helppo ensiaskel uuden käyttövoiman käyttäjäksi. Hyvää: kulutus, toimintamatka, pieni hintalisä. Huonoa: kaasutankkauksen kömpelyydet, tavaratilan kutistuminen. Škoda Octavia Combi G-TEC kelpuuttaa käyttövoimakseen niin bensiinin kuin maakaasunkin. Jopa 1 330 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus tuottaa itselle hyvää mieltä ajamalla osan matkaa maa- tai biokaasulla ovat jo sinällään hyviä houkuttimia siirtyä uusien käyttövoimien käyttäjäksi.Kun yhtälöön yhdistetään vielä auton kokoon nähden varsin säästeliäs polttoaineen kulutus sekä bensiinillä että maakaasulla, ei 450 euron hintalisä tuplapolttoaineesta verrattuna pelkkää bensiiniä käyttävään malliversioon kuulosta isolta kynnykseltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivittistä tankkaustaKoeajossa tavoitteena oli ajaa normaalia päivittäistä ajoa pelkästään kaasulla. Kun päivän ajomääräksi muodostuu runsaat 200 kilometriä, se vaati käytännössä päivittäistä kaasutankkausta, koska normaalille ajoreitille osui sopivasti vain yksi kaasutankkauspaikka.Tankkaus on kohtalaisen helppoa, vaikka tankkauspistooli onkin bensiini- ja dieselpistooleihin nähden edelleen huomattavan kömpelö. Etuna kuitenkin on se, että kaasupistooli pysyy siistimpänä kuin nestemäisten polttoaineiden tankkauslaitteet, eikä käsien sotkeentumista tarvitse pelätä.Alle luvatun kulutuksen!Uusia autoja koeajettaessa on yleensä totuttu siihen, että tehtaan ilmoittamat polttoaineen normikulutukset kuulostavat perin optimistisilta. Pelkällä maa- ja biokaasulla ajetun 900 kilometrin koeajon keskikulutus suurelta osin moottoritieajoa sisältävässä päivittäisessä käytössä jäi kuitenkin jopa alle tehtaan ilmoittaman 4,5 m3/100 km.Suurin miinus kaasukäyttöisen auton omistamisessa on, että sen käyttäjänä on ainakin vielä toistaiseksi pakotettu hankkimaan kaasuyhtiön maksukortin, sillä mitkään muut maksukortit eivät vielä kelpaa maksuvälineenä kaasuautomaateissa.Kolmella tankillaTurboahdetun 1,4-litraisen TSI-moottorin teho on 81 kW (110 hv). Käynnistys- ja sammutusautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto kuuluvat ominaisuuksiin.Pelkällä kaasukäytöllä Škoda Octavialle luvataan 410 kilometrin ajomatkaa. Sen mahdollistavat kaksi maakaasusäiliötä, joiden yhteistilavuus on 15 kiloa paineistettua maakaasua. Kolmanteen tankkiin mahtuu enimmillään 50 litraa bensiiniä, joka jatkaa matkaa tehtaan arvion mukaan jopa 920 kilometrillä.Kaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Tila niille on otettu osin varapyöräkotelosta ja osin korottamalla tavaratilan lattiaa. Tällä ratkaisulla Octavian sisätilat on pystytty säilyttämään ennallaan, mutta tavaratila on pelkkään bensiinimalliin verrattuna 130 litraa pienempi, 480 litran vetoinen.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Hinta alkaen 28 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 940 € Moottori 1 395 cm³, Bensiinimoottori, turboahdin, bensiinin ja kaasun suorasuihkutus, alumiininen sylinterilohko ja -kansi, muuttuva imuventtiilien ajoitus. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1412–1555 kg Muu tieto EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) kaasulla 6,9 / 4,5 / 5,4 m3/100km. CO³ -päästöt kaasulla 97 g/km. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti