30.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helppo ensiaskel uuden käyttövoiman käyttäjäksi. Hyvää: kulutus, toimintamatka, pieni hintalisä. Huonoa: kaasutankkauksen kömpelyydet, tavaratilan kutistuminen. Škoda Octavia Combi G-TEC kelpuuttaa käyttövoimakseen niin bensiinin kuin maakaasunkin. Jopa 1 330 kilometrin toimintamatka ja mahdollisuus tuottaa itselle hyvää mieltä ajamalla osan matkaa maa- tai biokaasulla ovat jo sinällään hyviä houkuttimia siirtyä uusien käyttövoimien käyttäjäksi.Kun yhtälöön yhdistetään vielä auton kokoon nähden varsin säästeliäs polttoaineen kulutus sekä bensiinillä että maakaasulla, ei 450 euron hintalisä tuplapolttoaineesta verrattuna pelkkää bensiiniä käyttävään malliversioon kuulosta isolta kynnykseltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivittistä tankkaustaKoeajossa tavoitteena oli ajaa normaalia päivittäistä ajoa pelkästään kaasulla. Kun päivän ajomääräksi muodostuu runsaat 200 kilometriä, se vaati käytännössä päivittäistä kaasutankkausta, koska normaalille ajoreitille osui sopivasti vain yksi kaasutankkauspaikka.Tankkaus on kohtalaisen helppoa, vaikka tankkauspistooli onkin bensiini- ja dieselpistooleihin nähden edelleen huomattavan kömpelö. Etuna kuitenkin on se, että kaasupistooli pysyy siistimpänä kuin nestemäisten polttoaineiden tankkauslaitteet, eikä käsien sotkeentumista tarvitse pelätä.Alle luvatun kulutuksen!Uusia autoja koeajettaessa on yleensä totuttu siihen, että tehtaan ilmoittamat polttoaineen normikulutukset kuulostavat perin optimistisilta. Pelkällä maa- ja biokaasulla ajetun 900 kilometrin koeajon keskikulutus suurelta osin moottoritieajoa sisältävässä päivittäisessä käytössä jäi kuitenkin jopa alle tehtaan ilmoittaman 4,5 m3/100 km.Suurin miinus kaasukäyttöisen auton omistamisessa on, että sen käyttäjänä on ainakin vielä toistaiseksi pakotettu hankkimaan kaasuyhtiön maksukortin, sillä mitkään muut maksukortit eivät vielä kelpaa maksuvälineenä kaasuautomaateissa.Kolmella tankillaTurboahdetun 1,4-litraisen TSI-moottorin teho on 81 kW (110 hv). Käynnistys- ja sammutusautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto kuuluvat ominaisuuksiin.Pelkällä kaasukäytöllä Škoda Octavialle luvataan 410 kilometrin ajomatkaa. Sen mahdollistavat kaksi maakaasusäiliötä, joiden yhteistilavuus on 15 kiloa paineistettua maakaasua. Kolmanteen tankkiin mahtuu enimmillään 50 litraa bensiiniä, joka jatkaa matkaa tehtaan arvion mukaan jopa 920 kilometrillä.Kaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilan lattian alle. Tila niille on otettu osin varapyöräkotelosta ja osin korottamalla tavaratilan lattiaa. Tällä ratkaisulla Octavian sisätilat on pystytty säilyttämään ennallaan, mutta tavaratila on pelkkään bensiinimalliin verrattuna 130 litraa pienempi, 480 litran vetoinen.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Hinta alkaen 28 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 940 € Moottori 1 395 cm³, Bensiinimoottori, turboahdin, bensiinin ja kaasun suorasuihkutus, alumiininen sylinterilohko ja -kansi, muuttuva imuventtiilien ajoitus. Teho 81 kW (110 hv), 4800-6000 r/min Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4659 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 480 l Omamassa: 1412–1555 kg Muu tieto EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) kaasulla 6,9 / 4,5 / 5,4 m3/100km. CO³ -päästöt kaasulla 97 g/km. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta