6.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: tätä autoa Nissan tarvitsee – 600 hevosvoimainen Nissan Juke-R 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 600 hevosvoimainen Juke-R täyttää selkeän aukon Nissan-mallistossa. Se näyttää Jukelta, mutta söpöys on poissa. Eikä se johdu paheellisuutta huokuvasta mattamustasta värisävystä. Lokasuojien levitykset ja ronskit ilmanottoaukot kertovat omaa tarinaansa. Kauaa sitä ei ehdi katsella. Siitä pitävät huolen kaikki 600 hevosvoimaa.Nissan Juke-R 2.0 jatkaa siitä, mihin alkuperäinen Juke-R jäi. Kyseessä on pähkähullu idea änkeä Nissan GT-R:n 3,8-litrainen tuplaturbotekniikka nelivetoineen Juken kuoriin.Nissan Juke-R toimii kahdestakin syystä. Ensinnäkin näin älyttömän idean julkisuusarvo on taattu. Toiseksi Nissanin mallistosta on puuttunut lenkki perheautojen ja GT-R:n välillä. Se lenkki on Juke-R. Kaupallisesti auto on merkityksetön, mutta se auttaa siirtämään imagonrakentajana toimivan GT-R:n menestystarinaa tavallisiin Nissan-malleihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksittäiskappaleYhteensä Juke-R:iä on valmistettu neljä kappaletta. Nissan teki autoja kaksi kappaletta omaan käyttöön. Sitten tuntematon asiakas ihastui tuotteeseen, ja tilasi oitis kaksi autoa itselleen.Nyt vuorossa oleva Juke-R 2.0 on kehitetty rakentamalla toista Nissanin omaa Juke-R:ää eteenpäin.Kakkosversion ulkonäkö pohjautuu Juken vuoden 2014 kasvojenkohotukseen, mistä selkeimpänä tunnusmerkkinä ovat uudet etuvalot. Samalla etupuskurin ilmanottoaukkoja suurennettiin ja istuimet vaihdettiin tavallisen Juke Nismon Recaroihin.Tuntuvimmat muutokset löytyvät konepellin alta. Turbomoottorin voimaa on nostettu 545 hevosvoimasta kuuteen sataan. Voimavarat ovat yhtenevät hyvin harvinaisen Nismo GT-R –mallin kanssa, mutta teholukemaan on päästy eri keinoin.Kallistelee, mutta kulkeeSe tekniikasta. Vaikka Juke-R 2.0 on rekisteröity kadulle, tutustutaan siihen kilparadalla. Vertailupohjaa antaa muutama GT-R:llä ajettu kierros, sitten on aika siirtyä Juke-R 2.0:n ohjaamoon.Ajoasento on outo. Suuri V6-moottori ei ole mahtunut Juken moottoritilaan, joten tulipeltiä ja kojetaulua on täytynyt siirtää 15 senttimetriä taaksepäin. Polkimet tuntuvat siirtyneen ohjauspyörää enemmän taakse, joten Juke-R:ää ajetaan polvet koukussa, kädet ojossa.Mattamusta tykinkuula ampaisee pääsuoralle raivolla. Juken ja GT-R:n yhdistelmä painaa peräti 1 800 kilogrammaa. Liikakilot nöyrtyvä, kun voima puhuu.Korkealla autolla lähestyy ensimmäistä kaarretta huomattavasti aremmin kuin matalalla GT-R:llä. Auton tuntee elävän ja kallistelevan. Kaasun voi avata varhain, mutta ei välinpitämättömästi. Lyhyt akseliväli tekee autosta äkkipikaisen, joten kaunis nelipyöräluisu voi vaihtua herkästi pyörähtämiseksi.Auton korkeuteen ja elämiseen tottuu nopeasti. Jos kyse ei olisi yksittäiskappaleesta, olisi suuri houkutus viedä auto jarrulla kääntäen syvälle mutkaan, ja opetella kiihdyttämään sievässä luisussa ulos.Markkinointivälineeksi Juke-R 2.0 on huippuhauska. Muiden autonvalmistajien tulisi ehdottomasti ottaa oppia Nissanin ennakkoluulottomuudesta. Silti Nissanin päätös pitää Juke-R:ien määrä muutamassa yksilössä on oikea – jos koeajotapahtumasta olisi saanut pitää yhden auton, olisi valinta ehdottomasti GT-R.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?