7.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota etsii uutta nuorekkaampaa linjaa, toivottavasti vanhoja uskollisia asiakkaita ei unohdeta samalla. Hyvää: pirteys, kulutus, ohjaus. Huonoa: takatilat, tavaratila. Toyota Aygo on jo kohta kymmenen vuotta ollut yksi myydyimmistä A-segmentin pikkuautoista Suomessa. Nyt näppäryys ja helppokäyttöisyys on säilytetty, mutta uudella ilmeellä ja monipuolisemmilla personointimahdollisuuksilla. Kirkasvärisiä somisteosia ulko- ja sisäpuolella voi vaihtaa myöhemminkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu perusrakenneToyota Aygo on tehty edellisen mallin pohjalevylle, vain raideleveyttä on kasvatettu sentillä. Keulan piteneminen parilla sentillä ja katon madaltaminen sutjakoittavat olemusta.Pyörien sijoitus aivan korin kulmiin ja tehokas tilankäyttö mahdollistavat kohtuulliset tilat neljälle vain 3,5-metriseen kaupunkisukkulaan. Pitkällekin kuskille tila riittää, mutta ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja säädettävää niskatukea.Takapenkkiläiset arvostanevat lyhytvartista kuskia, muutoin polvitilaa ei taakse juuri jää. Etupenkkien selkänojat ovat paksuuteensa nähden laimeasti muotoillut.Takapenkki on ilahduttavan korkea, reisille saa tukea paremmin kuin monessa isommassa autossa. Kääntöpuolena korkealla istuminen nipistää pääntilat niukoiksi.Tavaratilaa on suurennettu, mutta sinne sopii edelleen vain pari ostoskassia.Litrainen moottoriLitrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on entuudestaan tuttu, mutta monelta osin viilattuna. Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin.Teho on noussut vain yhdellä hevosvoimalla. Voimat riittävät alle 900-kiloisen Aygon liikutteluun ja kulutus pysyy helposti viiden litran tuntumassa. Piskuinen moottori puurtaa sinnikkäästi säilyttäen vauhdin ylämäissäkin.Kiihdytyksiin kierroksia on käytettävä suruttomasti. Kolmisylinterisen iloinen pörinä itse asiassa kannustaakin siihen, melutaso pysyy siedettävällä tasolla. Ahkera kepittäjä toivoisi sujuvampiliikkeistä vaihteensiirtoa.Ranskalaista pehmeyttä olisi voinut olla enemmän jousituksessa. Nyt alusta on napakka, toisaalta myös tunnokas niin ohjauspyörän kuin jousituksen kautta.Tiukka kilpailuToyota Aygon ensimmäinen sukupolvi toi raikkaan tuulahduksen pikkuautoluokkaan. Sen jälkeen Volkswagen Up kumppaneineen (Škoda Citigo ja Seat Mii) ja aivan upouusi Hyundai i10 ovat asettaneet uudet korkeammat vaatimukset pikkuautoille.Erot ovat pieniä, mutta uudistuneenakin Aygo jää näille niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaan.Aygon hinnoittelukaan ei tue suurta myyntimenestystä, sisarmallit Citroën C1 ja Peugeot 108 on hinnoiteltu houkuttelevammin. Aygon pirteämmät versiot, kuten oranssi x-cite, hivuttautuvat jo yli 15 000 euron.Sillä kilpailijoiksi ilmoittautuu pykälää parempia ehdokkaita tiloiltaan, mukavuudeltaan ja turvallisuudeltaan. Myös Toyota Yariksen perusmalli samalla litraisella moottorilla vaikuttaisi antavan enemmän vastinetta rahalle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite Hinta alkaen 15 300 € Ajoneuvovero 818 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, kolme sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 6000 r/min Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3455 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 168–780 l Omamassa: 850 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen