7.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota etsii uutta nuorekkaampaa linjaa, toivottavasti vanhoja uskollisia asiakkaita ei unohdeta samalla. Hyvää: pirteys, kulutus, ohjaus. Huonoa: takatilat, tavaratila. Toyota Aygo on jo kohta kymmenen vuotta ollut yksi myydyimmistä A-segmentin pikkuautoista Suomessa. Nyt näppäryys ja helppokäyttöisyys on säilytetty, mutta uudella ilmeellä ja monipuolisemmilla personointimahdollisuuksilla. Kirkasvärisiä somisteosia ulko- ja sisäpuolella voi vaihtaa myöhemminkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu perusrakenneToyota Aygo on tehty edellisen mallin pohjalevylle, vain raideleveyttä on kasvatettu sentillä. Keulan piteneminen parilla sentillä ja katon madaltaminen sutjakoittavat olemusta.Pyörien sijoitus aivan korin kulmiin ja tehokas tilankäyttö mahdollistavat kohtuulliset tilat neljälle vain 3,5-metriseen kaupunkisukkulaan. Pitkällekin kuskille tila riittää, mutta ajoasento jää kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä ja säädettävää niskatukea.Takapenkkiläiset arvostanevat lyhytvartista kuskia, muutoin polvitilaa ei taakse juuri jää. Etupenkkien selkänojat ovat paksuuteensa nähden laimeasti muotoillut.Takapenkki on ilahduttavan korkea, reisille saa tukea paremmin kuin monessa isommassa autossa. Kääntöpuolena korkealla istuminen nipistää pääntilat niukoiksi.Tavaratilaa on suurennettu, mutta sinne sopii edelleen vain pari ostoskassia.Litrainen moottoriLitrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on entuudestaan tuttu, mutta monelta osin viilattuna. Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin.Teho on noussut vain yhdellä hevosvoimalla. Voimat riittävät alle 900-kiloisen Aygon liikutteluun ja kulutus pysyy helposti viiden litran tuntumassa. Piskuinen moottori puurtaa sinnikkäästi säilyttäen vauhdin ylämäissäkin.Kiihdytyksiin kierroksia on käytettävä suruttomasti. Kolmisylinterisen iloinen pörinä itse asiassa kannustaakin siihen, melutaso pysyy siedettävällä tasolla. Ahkera kepittäjä toivoisi sujuvampiliikkeistä vaihteensiirtoa.Ranskalaista pehmeyttä olisi voinut olla enemmän jousituksessa. Nyt alusta on napakka, toisaalta myös tunnokas niin ohjauspyörän kuin jousituksen kautta.Tiukka kilpailuToyota Aygon ensimmäinen sukupolvi toi raikkaan tuulahduksen pikkuautoluokkaan. Sen jälkeen Volkswagen Up kumppaneineen (Škoda Citigo ja Seat Mii) ja aivan upouusi Hyundai i10 ovat asettaneet uudet korkeammat vaatimukset pikkuautoille.Erot ovat pieniä, mutta uudistuneenakin Aygo jää näille niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaan.Aygon hinnoittelukaan ei tue suurta myyntimenestystä, sisarmallit Citroën C1 ja Peugeot 108 on hinnoiteltu houkuttelevammin. Aygon pirteämmät versiot, kuten oranssi x-cite, hivuttautuvat jo yli 15 000 euron.Sillä kilpailijoiksi ilmoittautuu pykälää parempia ehdokkaita tiloiltaan, mukavuudeltaan ja turvallisuudeltaan. Myös Toyota Yariksen perusmalli samalla litraisella moottorilla vaikuttaisi antavan enemmän vastinetta rahalle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-cite Hinta alkaen 15 300 € Ajoneuvovero 818 €/ v Moottori 998 cm³, bensiinimoottori, kolme sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (69 hv), 6000 r/min Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Vääntö 95 Nm (4300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 5,0 (kaup.) / 3,6 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 95 g/km Mitat pituus 3455 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Tavaratila: 168–780 l Omamassa: 850 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster