2.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi ei ole tyylikkään sedanin paras ystävä. Hyvää: ajoavustimet, muotoilu, sisäilme. Huonoa: voimalinjan yhteispeli, tarjolla vain kaksi moottoria, ohjaustuntuma. Keskikokoisten sedanien kilpa kiristyy, jos se on Kiasta kiinni. Turvallisuutta kohentavien avustimien katras nostaa ansioita.Ulkoa vain maltillisesti muuttuneella Kia Optima:lla on eväät menestyä, mutta hammasteltavaakin jää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnnostelupulmiaÄrräpäitä pääsee, sillä etuvetoinen jää liikkeellelähdöissä liukkaissa risteyksissä jalkoihin annosteleepa kaasua kuinka hellävaroin tahansa.Luistonestojärjestelmän, moottorinohjauksen ja automaattivaihteiston yhteispeli ei ota sujuakseen. Luistoneston puuttumiskynnystä voi kuvata sanalla outo.Paukkupakkasilla on miellyttävää, että nahkaistuimet lämpiävät, joskin ripeämpääkin on koettu.Tuulilasin saa kirkkaaksi tehopuhalluksella, mutta välivaihetta ei tahdo löytyä. Kun ilmavirta jakaantuu ylös ja alas, on tuulilasi kohta yläreunasta ja sivuilta taas huurussa, ja on turvauduttava tehopuhallukseen.Dieselmoottori saisi olla pontevampi. Väkevämpi olisi kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho on 163 hevosvoimaa.Turvavarustelu on kattava. Niitä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kuolleenkulman valvonta, peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitus ja kääntyvät kaksoisksenonit ajovaloina.Kamera tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Kaistavahti paimentaa pysymään ajolinjalla ja kaistanvaihtoavustin tunnistaa viereisellä kaistalta takaa lähestyvät ajoneuvot.Vaivattomuutta antaa automaattinen taskupysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, ilmastoidut etuistuimet, sähkötoimiset etuistuimet, avaimeton järjestelmä ja hands free takaluukun avaus.Herkkuja ovat panoraama-kattoikkuna, sisätilojen led-valaistus ja kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.Rock jytiseeAuton rock jytisee ja blues kähisee vakuuttavasti kiitos Harman/Kardonin, yhdeksän kaiuttimen, subwooferin ja erillisvahvistimen.Pysäköijä kiittää, että ulkopuolinen todellisuus käy selville ympäri auton näkevän kamerajärjestelmän avulla.Akseliväliltään sitten edellismallin hieman kasvanut Optima on sopusuhtainen ilmestys. Sivulinja on sutjakka. 4,8-metrinen suo matkustajille fiksut sisätilat. Kuljettajan on helppo sovitella itsensä ratin taakse. Keskikokoinen mies saa ajoasennon mieleisekseen, kiitos sähkösäätöisen istuimen säätövarojen. Ajossa ohjaustuntuma saisi olla luontevampi.Pääntilaa on takana kohtuuhyvin. Tunnelma ei ole tyköistuva, pikemminkin väljä. Hartioille on hyvin tilaa kahdelle, ja jalkatilat ovat hyvät.Takakontissa on tilaa 510 litraa. Lastausaukko on ahdas.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Optima 1.7 CRDi DCT A/T Hinta alkaen 43 076 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa