2.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi ei ole tyylikkään sedanin paras ystävä. Hyvää: ajoavustimet, muotoilu, sisäilme. Huonoa: voimalinjan yhteispeli, tarjolla vain kaksi moottoria, ohjaustuntuma. Keskikokoisten sedanien kilpa kiristyy, jos se on Kiasta kiinni. Turvallisuutta kohentavien avustimien katras nostaa ansioita.Ulkoa vain maltillisesti muuttuneella Kia Optima:lla on eväät menestyä, mutta hammasteltavaakin jää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnnostelupulmiaÄrräpäitä pääsee, sillä etuvetoinen jää liikkeellelähdöissä liukkaissa risteyksissä jalkoihin annosteleepa kaasua kuinka hellävaroin tahansa.Luistonestojärjestelmän, moottorinohjauksen ja automaattivaihteiston yhteispeli ei ota sujuakseen. Luistoneston puuttumiskynnystä voi kuvata sanalla outo.Paukkupakkasilla on miellyttävää, että nahkaistuimet lämpiävät, joskin ripeämpääkin on koettu.Tuulilasin saa kirkkaaksi tehopuhalluksella, mutta välivaihetta ei tahdo löytyä. Kun ilmavirta jakaantuu ylös ja alas, on tuulilasi kohta yläreunasta ja sivuilta taas huurussa, ja on turvauduttava tehopuhallukseen.Dieselmoottori saisi olla pontevampi. Väkevämpi olisi kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho on 163 hevosvoimaa.Turvavarustelu on kattava. Niitä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kuolleenkulman valvonta, peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitus ja kääntyvät kaksoisksenonit ajovaloina.Kamera tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Kaistavahti paimentaa pysymään ajolinjalla ja kaistanvaihtoavustin tunnistaa viereisellä kaistalta takaa lähestyvät ajoneuvot.Vaivattomuutta antaa automaattinen taskupysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, ilmastoidut etuistuimet, sähkötoimiset etuistuimet, avaimeton järjestelmä ja hands free takaluukun avaus.Herkkuja ovat panoraama-kattoikkuna, sisätilojen led-valaistus ja kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.Rock jytiseeAuton rock jytisee ja blues kähisee vakuuttavasti kiitos Harman/Kardonin, yhdeksän kaiuttimen, subwooferin ja erillisvahvistimen.Pysäköijä kiittää, että ulkopuolinen todellisuus käy selville ympäri auton näkevän kamerajärjestelmän avulla.Akseliväliltään sitten edellismallin hieman kasvanut Optima on sopusuhtainen ilmestys. Sivulinja on sutjakka. 4,8-metrinen suo matkustajille fiksut sisätilat. Kuljettajan on helppo sovitella itsensä ratin taakse. Keskikokoinen mies saa ajoasennon mieleisekseen, kiitos sähkösäätöisen istuimen säätövarojen. Ajossa ohjaustuntuma saisi olla luontevampi.Pääntilaa on takana kohtuuhyvin. Tunnelma ei ole tyköistuva, pikemminkin väljä. Hartioille on hyvin tilaa kahdelle, ja jalkatilat ovat hyvät.Takakontissa on tilaa 510 litraa. Lastausaukko on ahdas.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Optima 1.7 CRDi DCT A/T Hinta alkaen 43 076 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen