2.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi ei ole tyylikkään sedanin paras ystävä. Hyvää: ajoavustimet, muotoilu, sisäilme. Huonoa: voimalinjan yhteispeli, tarjolla vain kaksi moottoria, ohjaustuntuma. Keskikokoisten sedanien kilpa kiristyy, jos se on Kiasta kiinni. Turvallisuutta kohentavien avustimien katras nostaa ansioita.Ulkoa vain maltillisesti muuttuneella Kia Optima:lla on eväät menestyä, mutta hammasteltavaakin jää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnnostelupulmiaÄrräpäitä pääsee, sillä etuvetoinen jää liikkeellelähdöissä liukkaissa risteyksissä jalkoihin annosteleepa kaasua kuinka hellävaroin tahansa.Luistonestojärjestelmän, moottorinohjauksen ja automaattivaihteiston yhteispeli ei ota sujuakseen. Luistoneston puuttumiskynnystä voi kuvata sanalla outo.Paukkupakkasilla on miellyttävää, että nahkaistuimet lämpiävät, joskin ripeämpääkin on koettu.Tuulilasin saa kirkkaaksi tehopuhalluksella, mutta välivaihetta ei tahdo löytyä. Kun ilmavirta jakaantuu ylös ja alas, on tuulilasi kohta yläreunasta ja sivuilta taas huurussa, ja on turvauduttava tehopuhallukseen.Dieselmoottori saisi olla pontevampi. Väkevämpi olisi kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho on 163 hevosvoimaa.Turvavarustelu on kattava. Niitä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kuolleenkulman valvonta, peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitus ja kääntyvät kaksoisksenonit ajovaloina.Kamera tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Kaistavahti paimentaa pysymään ajolinjalla ja kaistanvaihtoavustin tunnistaa viereisellä kaistalta takaa lähestyvät ajoneuvot.Vaivattomuutta antaa automaattinen taskupysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, ilmastoidut etuistuimet, sähkötoimiset etuistuimet, avaimeton järjestelmä ja hands free takaluukun avaus.Herkkuja ovat panoraama-kattoikkuna, sisätilojen led-valaistus ja kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.Rock jytiseeAuton rock jytisee ja blues kähisee vakuuttavasti kiitos Harman/Kardonin, yhdeksän kaiuttimen, subwooferin ja erillisvahvistimen.Pysäköijä kiittää, että ulkopuolinen todellisuus käy selville ympäri auton näkevän kamerajärjestelmän avulla.Akseliväliltään sitten edellismallin hieman kasvanut Optima on sopusuhtainen ilmestys. Sivulinja on sutjakka. 4,8-metrinen suo matkustajille fiksut sisätilat. Kuljettajan on helppo sovitella itsensä ratin taakse. Keskikokoinen mies saa ajoasennon mieleisekseen, kiitos sähkösäätöisen istuimen säätövarojen. Ajossa ohjaustuntuma saisi olla luontevampi.Pääntilaa on takana kohtuuhyvin. Tunnelma ei ole tyköistuva, pikemminkin väljä. Hartioille on hyvin tilaa kahdelle, ja jalkatilat ovat hyvät.Takakontissa on tilaa 510 litraa. Lastausaukko on ahdas.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Optima 1.7 CRDi DCT A/T Hinta alkaen 43 076 € Moottori Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 104 kW (141 hv), 4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle