17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu C3 päivittyy isosti ja samalla tapahtuu sähköloikka. Citroën ë-C3 lupaa tuoda sähköistymistä massoille, sillä 320 km toimintamatkasta huolimatta auton hinta jää Euroopassa alle 24 000 euron. Citroën ë-C3 uudistuu perinteistä sukupolvivaihdosta komeammin, kiitos sähköistyksen. Merkki palaa juurilleen mukavan kansanautoilun pariin. Varsinainen otsikkotäky auton kohdalla on sen hinnoittelu, sillä Keski-Euroopan markkinoilla hinta jää alle 24 000 euron.Vastineeksi rahalle saa kompaktin 44 kilowattitunnin akun (LFP), josta puristetaan kuitenkin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, joten 20-80% lataukselle ilmoitetaan 26 minuutin aika. Type 2 -laturi on vakiona 7 kW yksivaiheinen, mutta lisävarustelistalla on suomalaisittain hehkeämpi 11 kW kolmivaihelaturi.Vuonna 2025 tarjolle tulee 200 kilometrin toimintamatkaan suunniteltu versio, jonka hinta jää eurooppalaisilla markkina-alueilla alle 20 000 euron.Sähkömoottori on 83 kW (113 hv) ja sillä saavutetaan 0–100 km/h kiihtyvyys leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus on maltilliset 135 km/h.Takaoven värisomisteen voi halutessaan vaihtaa mieleisekseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavammin ja mielenkiintoisemminMuuten B-segmentin auto on tutuilla juonilla. Kulmikas keulailme ja pystysuuntainen tuulilasi on lainattu Citroën Oli -konseptiautosta. Korkeutta autolla on 1,57 metriä, joten se on myös tuntuvasti crossoverhenkisempi kuin edeltäjänsä ja ajoasennon kerrotaan olevan korkea verrattuna muihin B-segmenttiläisiin. Pituutta ë-C3:lla on 4 015 mm ja akseliväliä on 2 541 mm. Leveys kirjoitetaan muotoon 1 755 mm, Omamassa on 1 477 kg.Maavaraa ë-C3:lla on 163 mm, mikä on 28 mm enemmän edelliseen C3:een verrattuna. Auto on myös 19 mm pidempi kuin edellisen polven C3 ja maltilliset 6 mm leveämpi, mutta edelleen pysytellään B-segmentin raameissa. Tavaratilaa on 310 litraa. Sisustassa uutta on väljempien olojen lisäksi Citroënin uusi C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä (Citroën HUD), joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. Max-varustelussa kojelaudassa on lisäksi 10,25-tuumainen, mutta perusvarustelussa (“You”) tietoviihdejärjestelmän roolia hoitaa oma älypuhelin omalla sovelluksella. Istuimet ovat Citroënille totuttuun tapaan muhkeat.Etuistuimilla tunnelma on tuttua nyky-Citroënia, joskin uusi mittaristoratkaisu on kompakti ja selkeä. Takaistuimilla ë-C3:n kompakti koko tekee itsensä tiettäväksi, sillä jalkatila ja istuimen korkeus paljastavat kyseessä olevan kuitenkin B-segmentin auton.Citroënin viime vuosien tuttu iskunvaimennusratkaisu on pohjautunut progressiivisiin hydraulivaimentimiin, jossa hydrauliset “pohjaanlyöntikumit” osallistuvat suurempien heittojen hallintaan pehmeän iskunvaimentimen lisäksi. Nyt ratkaisu on tuotu myös Citroën ë-C3:een.Perusrakenteena on Citroënin mukaan uusi “Smart Car Platform” -rakenne, joka merkitsee poikkeamista aiempien sähkösitruunoiden E-CMP-ratkaisusta. Myöhemmin markkinoille tulee myös polttomoottorimalli uudesta C3:sta.Suomen hinnoittelu avoinnaAuton valmistusmaa on Slovakia, joten Citroën korostaa ylpeästi olevansa edullisimman eurooppalaisen sähköauton asialla. Suomen hinta- ja varustelutiedoista puhuttaneen tarkemmin joulu-tammikuussa, joten Citroën ë-C3 jää vuoden 2024 puolelle. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”