24.10.2022 Liikenne 83 polkupyöräilijää kuoli onnettomuuksissa vuosina 2016–2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa kuolee liikenteessä vuosittain parikymmentä pyöräilijää. Valtaosa vuosina 2016–2020 menehtyneistä oli yli 54-vuotiaita. Liikenteessä kuolee vuosittain parikymmentä pyöräilijää. Valtaosa menehtyneistä on yli 54-vuotiaita. Vuosina 2016–2020 tapahtui 83 polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Vuosina 2016–2020 kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa mukana olleista pyöräilijöistä joka viides oli päihtynyt (alkoholia väh. 0,5 ‰). Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) keräämistä tiedoista. Onnettomuustietoinstituutti tutkii tarkoin kaikki liikenteen kuolonkolarit. OTI-pyöräilyraportti 2022 käy lävitse liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2016–2020 tutkimat polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet onnettomuudet sekä liikennevakuutuksesta korvatut polkupyörävahingot. Raportti ei sisällä sairauskohtausonnettomuuksia. Kuolleista pyöräilijöistä 86 % oli yli 44-vuotiaita. Hieman yli joka neljäs (28 %) kuolleista oli yli 74-vuotias. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Joka viides alkoholin vaikutuksen alaisena OTIn keräämien tietojen mukaan kaikista vuosina 2016–2020 onnettomuuksissa mukana olleista 85 pyöräilijästä joka viides (18 %) liikkui alkoholin vaikutuksen alaisena (0,5 ‰ tai enemmän). Yhdeksässä tapauksessa pyöräilijän veren alkoholipitoisuutta ei ole lainkaan mitattu tai mittaustulos ei ole tiedossa. Yhdellä alkoholin vaikutuksen alaisena liikkuneella pyöräilijällä oli veressään lisäksi huumausainetta. Hänen lisäkseen onnettomuuksissa oli mukana yksi pyöräilijä, jolla oli veressään huumausainetta, mutta ei alkoholia tai muita päihteitä. Yksittäisonnettomuuksissa olleista 15 pyöräilijästä seitsemän ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena. Veren alkoholipitoisuus ylitti kaikilla törkeän rattijuopumuksen rajan eli 1,2 promillea. Yhteenajoissa/-törmäyksissä mukana olleista 68 pyöräilijästä seitsemän ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena. Pyöräilyonnettomuuksissa mukana olleista moottoriajoneuvon kuljettajista yksi ajoi alkoholin vaikutuksen alaisena. Kolme kuljettajaa ajoi huumeiden vaikutuksen alaisena (ei alkoholia). Usein moottoriajoneuvo osallisena OTIn raportin mukaan 65 polkupyöräonnettomuudessa (78 %) toisena osapuolena oli jokin moottoriajoneuvo. Yhteenajoista/-törmäyksistä 47 % oli tutkijalautakuntien arvioiden mukaan polkupyöräilijän aiheuttamia. Moottoriajoneuvon kuljettaja oli aiheuttajana 53 prosentissa tapauksista. Onnettomuuksissa mukana olleista moottoriajoneuvoista 66 % (n=43) oli henkilö- tai pakettiautoja. Raskaiden ajoneuvojen osuus oli 23 %. Näiden onnettomuuksien lisäksi kaksi onnettomuutta oli polkupyöräilijöiden välisiä yhteenajoja, kun taas yksi oli pyöräilijän ja jalankulkijan välinen yhteentörmäys. Polkupyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksia oli 15 (18 %). Taajamissa tapahtuu Pyöräily on tyypillistä taajamaliikkumista, mikä näkyy myös onnettomuustilastoista: yli puolet (61 %) pyöräilyonnettomuuksista tapahtui taajamissa. Onnettomuuksista 45 % tapahtui erilaisilla kaduilla. Maanteillä pyöräilyonnettomuudet tapahtuivat puolestaan tyypillisimmin alemman tieverkon seutu- ja yhdysteillä (17 % ja 11 %). Yhdistetyillä jalankulku- ja pyöräilyväylillä tapahtuneista 11 onnettomuudesta viisi oli pyöräilijän yksittäisonnettomuuksia, yksi jalankulkijan ja pyöräilijän välinen yhteentörmäys ja kaksi pyöräilijöiden välisiä yhteenajoja. Kolmessa jalankulku- ja pyöräilyväylillä tapahtuneessa onnettomuudessa yhtenä osallisena oli puolestaan jokin moottoriajoneuvo. Viimeksi mainituista tapauksista yhdessä moottoriajoneuvo käytti jalankulku- ja pyöräilyväylää sääntöjen vastaisesti. Onnettomuuksista 47 % sattui liittymässä ja yhtä moni tien tai kadun linjaosuudella. Liittymissä tapahtuneista onnettomuuksista yksi tapahtui liikenneympyrässä. Kyseisessä onnettomuudessa moottoriajoneuvon kuljettaja ei havainnut omaan kulkusuuntaansa nähden vasemmalta katua ylittämään lähtenyttä pyöräilijää, koska pyöräilijä jäi muiden ajoneuvojen katveeseen. Myös hämärä ja sateinen sää vaikeuttivat havainnointia. Polkupyörässä ei ollut valoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valo-ohjatuissa paikoissakin sattuu Valo-ohjatussa liittymässä liikennevalojen ollessa toiminnassa sattui viisi onnettomuutta. Kolmessa näistä moottoriajoneuvon kuljettaja kääntyi pyöräilijän eteen pyörätien jatkeelle havaitsematta pyöräilijää. Kaikissa tapauksissa molemmille osallisille paloi vihreä valo. Tutkijalautakuntien mukaan pyöräilijän havaitsemista vaikeuttivat muun muassa ajoneuvon rakenteiden sekä liikenneympäristön aiheuttamat näkemäesteet, kuten pylväät. Yhdessä onnettomuudessa polkupyöräilijä ajoi pyörätien jatkeelle punaisia päin törmäten moottoriajoneuvoon, kun taas yhdessä pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä ja lähti ylittämään katua suojatietä pitkin ajaen kääntyvän moottoriajoneuvon eteen. Jalankulkijoille paloi vihreä valo. Moottoriajoneuvon kuljettaja ei havainnut takaviistosta lähestynyttä pyöräilijää. Korvauksia voidaan evätä OTIn raportin mukaan vakuutusyhtiöt korvasivat vuosina 2016–2020 kaikkiaan 88 010 henkilövahinkoa. Näistä 7 % oli moottoriajoneuvon ja polkupyöräilijän välisiä. Henkilövahinko korvataan moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta, vaikka moottoriajoneuvon kuljettaja ei olisi aiheuttanut vahinkoa huolimattomuudellaan (ankara vastuu). Jos pyöräilijä on kuitenkin törkeällä huolimattomuudellaan myötävaikuttanut vahinkotapahtuman syntyyn, voidaan hänelle maksettavia korvauksia alentaa tai evätä. Pyöräilijöiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tavoin liikennevakuutuksesta korvattujen polkupyöräilijöiden henkilövahinkojen määrässä ei ole tapahtunut suuria muutoksia viimeisen kymmenen vuoden aikana: jos verrataan vuosien 2011–2015 ja 2016–2020 keskiarvoja, on henkilövahinkojen määrä vähentynyt kymmenessä vuodessa reilun kymmeneksen (12 %) Kaikki ei tule tietoon Liikennevahinkotilasto ei sisällä pyöräilijöiden yksittäisvahinkoja, pyöräilijöiden keskinäisiä yhteenajoja eikä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden välisiä yhteentörmäyksiä, joten se ei anna täyttä kuvaa kulkutavan turvallisuustilanteesta. Tapaturmavakuutuskeskuksen aineiston mukaan polkupyörällä tapahtuneita työmatkatapaturmia korvattiin vuosina 2016–2020 noin 23 400 kpl, joista valtaosa (78 %) oli yksittäisiä kaatumisia. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: OTI-pyöräilyraportti 2022 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan