4.5.2016 Liikenne ADAC-tiepalveluraportti 2016: akku on heikoin kohta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto jättää tielle useimmiten akkuvian vuoksi. Osasyynä on autojen sähkölaitteiden lisääntyminen. ADAC-raportti selvitti jälleen autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. Selvityksen mukaan matka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa kaikkiaan neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alimitoitettu akku suurin syntipukki Akkuvikojen osuus tiepalvelua tarvitsevien autojen joukosta on reilu kolmannes. Kaikkiaan noin puolet tielle pysäyttävistä vioista liittyy sähkölaitteisiin. ADACin mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville. Neljä vuotta sitten ADAC ennusti myös, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start/stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi. Akkuvikojen osuus onkin kasvanut kaikkien aikojen ennätykseen. Lisäksi moottoritilaan sijoitetuissa AGM-tehoakuissa on havaittu ylikuumenemisongelmia. BMW viattomin kahdella mallilla Koko tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti. Vuosimallissa 2013 hyviä tuloksia saivat myös Audi A4 (vikaindeksi 1,0), Audi Q3 (1,1) sekä BMW X1, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz GLK (1,2). Kuten edellisenä vuonna, koko tilaston heikoin on Volkswagen Sharan (käyttöönottovuosi 2006). Sharan simahti tielle peräti 72,7 kertaa tuhatta autoa kohti. Fordin ja Volkswagenin yhteistyössä kehittämä ja Portugalissa valmistettu tila-autosarja (VW Sharan, Seat Alhambra ja Ford Galaxy) on vikaherkkä. Ei siis ihme, että yhteistyö Volkkarin ja Fordin kanssa lopetettiin. Toisen sukupolven Ford Galaxy, VW Sharan ja Seat Alhambra ovatkin kokeneet melkoisen laadunparannuksen. ADAC-tilastossa Sharan on petrannut keskiryhmään vuosimallista 2011 alkaen. Raportin uusimman vuosimallin 2013 heikoimpia ovat Dacia Sandero ja Duster, Opel Insignia, Fiat Panda ja Fiat Ducato. Mukana vain tekniset viat Tiepalveluraporttiin on poimittu ADAC-tiepalvelun 376 069 avustustapahtumaa malleista, joiden ensirekisteröintivuodet ovat 2006–2013. Tilastossa on 116 suositun mallin tielle jättäneet tekniset viat. Mukana ovat vain ne mallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Rengasvauriot ja kuljettajien huolimattomuudesta johtuneet viat – esimerkiksi polttoaineen loppuminen – on jätetty arvostelusta pois. Alla olevissa taulukoissa autojen välinen paremmuusjärjestys näkyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto. Vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset vikaryhmät Saksassa vuonna 2015: Akku, 35,7 prosenttia Moottorinohjaus, 15,2 prosenttia Tunnistimet, anturit diesel: polttonesteen ruiskutus bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä Sekalaiset viat, 14,1 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, voimansiirto, ym. Sähkölaitteet, 11,9 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohdot Moottori, 6,7 prosenttia Mekaaniset viat Renkaat, 6,5 prosenttia Polttoainejärjestelmä, 5,0 prosenttia Polttonestepumppu, -putket, -suodatin, -tankki, ym. Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite, 3,5 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori, 1,4 prosenttia Teksti ja taulukot: Timo Turkula ADAC-tiepalvelutilasto 2016, Vuoden 2015 tiepalvelutapahtumat Saksassa Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) tiepalvelutilasto 2016 Pienimpien pikkuautojen (B-segmentti) tiepalvelutilasto 2016 Pienempien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016 Isompien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016 Isojen autojen tiepalvelutilasto 2016 Pikkubussien ja pakettiautojen tiepalvelutilasto 2016 Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä myös auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin sekä pakokaasupäästöihin. Joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat voivat jäädä useissa tapauksissa vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä, ja auto ajetaan korjaamolle. Vika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottorin verkkosivuilta www.moottori.fi Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä. Tyyppivikatilastoon on katsastus- ja tiepalvelutilastojen lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on ADAC? ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), ”Saksan Autoliitto”, on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, perustettu vuonna 1903. Jäseniä yli 19 miljoonaa. Jäsenmäärä kasvoi nopeasti Saksojen yhdistymisen jälkeen*. Monipuolista toimintaa ja hyvät jäsenedut. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 61 vuotta. 1 800 ADAC-tiepalveluautoa, lisäksi 1 000 yhteistyökumppania. Vuonna 2015 lähes neljä miljoonaa avustustapausta, joista ADAC-tiepalvelu avusti 2 438 120 kertaa ja sen yhteistyökumppanit 1 542 796 kertaa. Julkaisee tiepalvelun vikaraportin vuosittain, ”ADAC Pannenstatistik”. Tiepalvelun vikaraportti julkaistu vuodesta 1978 alkaen, nyt 38. kerran. Tiepalveluraporttiin on koottu automallien tielle pysäyttäneet tekniset viat. Pääkonttori 23-kerroksinen toimistotalo Münchenissä. Pinta-ala 7,5 hehtaaria, tilaa 2 400 työntekijälle. 55 pelastushelikopteria ja neljä lentokonetta ambulanssilentoja varten. Julkaisee verkkosivuillaan autojen takaisinkutsulistoja: https://adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/rueckrufe/default.aspx ADAC:n takaisinkutsulistat löytyvät suomeksi Autoliiton verkkosivuilta autoliitto.fi *Allekirjoittanut on 10 368 466:s jäsen, liittynyt 1989 Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016) Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?