4.5.2016

ADAC-tiepalveluraportti 2016: akku on heikoin kohta

Auto jättää tielle useimmiten akkuvian vuoksi. Osasyynä on autojen sähkölaitteiden lisääntyminen.

ADAC-raportti selvitti jälleen autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. Selvityksen mukaan matka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi.

ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa kaikkiaan neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alimitoitettu akku suurin syntipukki

Akkuvikojen osuus tiepalvelua tarvitsevien autojen joukosta on reilu kolmannes. Kaikkiaan noin puolet tielle pysäyttävistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

ADACin mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville.

Neljä vuotta sitten ADAC ennusti myös, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start/stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi.

Akkuvikojen osuus onkin kasvanut kaikkien aikojen ennätykseen. Lisäksi moottoritilaan sijoitetuissa AGM-tehoakuissa on havaittu ylikuumenemisongelmia.

BMW viattomin kahdella mallilla

Koko tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti.

Vuosimallissa 2013 hyviä tuloksia saivat myös Audi A4 (vikaindeksi 1,0), Audi Q3 (1,1) sekä BMW X1, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz GLK (1,2).

Kuten edellisenä vuonna, koko tilaston heikoin on Volkswagen Sharan (käyttöönottovuosi 2006). Sharan simahti tielle peräti 72,7 kertaa tuhatta autoa kohti. Fordin ja Volkswagenin yhteistyössä kehittämä ja Portugalissa valmistettu tila-autosarja (VW Sharan, Seat Alhambra ja Ford Galaxy) on vikaherkkä. Ei siis ihme, että yhteistyö Volkkarin ja Fordin kanssa lopetettiin.

Toisen sukupolven Ford Galaxy, VW Sharan ja Seat Alhambra ovatkin kokeneet melkoisen laadunparannuksen. ADAC-tilastossa Sharan on petrannut keskiryhmään vuosimallista 2011 alkaen.

Raportin uusimman vuosimallin 2013 heikoimpia ovat Dacia Sandero ja Duster, Opel Insignia, Fiat Panda ja Fiat Ducato.

Mukana vain tekniset viat

Tiepalveluraporttiin on poimittu ADAC-tiepalvelun 376 069 avustustapahtumaa malleista, joiden ensirekisteröintivuodet ovat 2006–2013. Tilastossa on 116 suositun mallin tielle jättäneet tekniset viat.

Mukana ovat vain ne mallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Rengasvauriot ja kuljettajien huolimattomuudesta johtuneet viat – esimerkiksi polttoaineen loppuminen – on jätetty arvostelusta pois.

Alla olevissa taulukoissa autojen välinen paremmuusjärjestys näkyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset vikaryhmät Saksassa vuonna 2015:

  1. Akku, 35,7 prosenttia
  2. Moottorinohjaus, 15,2 prosenttia
    • Tunnistimet, anturit
    • diesel: polttonesteen ruiskutus
    • bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä
  3. Sekalaiset viat, 14,1 prosenttia
    • Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, voimansiirto, ym.
  4. Sähkölaitteet, 11,9 prosenttia
    • Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohdot
  5. Moottori, 6,7 prosenttia
    • Mekaaniset viat
  6. Renkaat, 6,5 prosenttia
  7. Polttoainejärjestelmä, 5,0 prosenttia
    • Polttonestepumppu, -putket, -suodatin, -tankki, ym.
  8. Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite, 3,5 prosenttia
  9. Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori, 1,4 prosenttia

Teksti ja taulukot: Timo Turkula

ADAC-tiepalvelutilasto 2016, Vuoden 2015 tiepalvelutapahtumat Saksassa

ADAC 2016
ADAC 2016 Pienimmät pikkuautot A-segmentti
Pienimpien pikkuautojen (A-segmentti) tiepalvelutilasto 2016
ADAC 2016 Isommat pikkuautot b-segmentti
Pienimpien pikkuautojen (B-segmentti) tiepalvelutilasto 2016
ADAC 2016 Pienempi keskiluokka
Pienempien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016
ADAC 2016 Isompi keskiluokka
Isompien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016
ADAC 2016 Isot autot
Isojen autojen tiepalvelutilasto 2016
ADAC 2016 Pikkubussit ja pakettiautot
Pikkubussien ja pakettiautojen tiepalvelutilasto 2016

Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä myös auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin.

Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin sekä pakokaasupäästöihin.

Joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat voivat jäädä useissa tapauksissa vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä, ja auto ajetaan korjaamolle. Vika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottorin verkkosivuilta www.moottori.fi Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä.

Tyyppivikatilastoon on katsastus- ja tiepalvelutilastojen lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä on ADAC?

  • ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), ”Saksan Autoliitto”, on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, perustettu vuonna 1903.
  • Jäseniä yli 19 miljoonaa. Jäsenmäärä kasvoi nopeasti Saksojen yhdistymisen jälkeen*.
  • Monipuolista toimintaa ja hyvät jäsenedut.
  • ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 61 vuotta.
  • 1 800 ADAC-tiepalveluautoa, lisäksi 1 000 yhteistyökumppania.
  • Vuonna 2015 lähes neljä miljoonaa avustustapausta, joista ADAC-tiepalvelu avusti 2 438 120 kertaa ja sen yhteistyökumppanit 1 542 796 kertaa.
  • Julkaisee tiepalvelun vikaraportin vuosittain, ”ADAC Pannenstatistik”.
  • Tiepalvelun vikaraportti julkaistu vuodesta 1978 alkaen, nyt 38. kerran.
  • Tiepalveluraporttiin on koottu automallien tielle pysäyttäneet tekniset viat.
  • Pääkonttori 23-kerroksinen toimistotalo Münchenissä. Pinta-ala 7,5 hehtaaria, tilaa 2 400 työntekijälle.
  • 55 pelastushelikopteria ja neljä lentokonetta ambulanssilentoja varten.
  • Julkaisee verkkosivuillaan autojen takaisinkutsulistoja:
  • https://adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/rueckrufe/default.aspx
  • ADAC:n takaisinkutsulistat löytyvät suomeksi Autoliiton verkkosivuilta autoliitto.fi

*Allekirjoittanut on 10 368 466:s jäsen, liittynyt 1989

Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016)

Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista.

Luetuimmat