4.5.2016 Liikenne ADAC-tiepalveluraportti 2016: akku on heikoin kohta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auto jättää tielle useimmiten akkuvian vuoksi. Osasyynä on autojen sähkölaitteiden lisääntyminen. ADAC-raportti selvitti jälleen autojen tielle pysäyttäneet tekniset viat Saksassa tiepalveluavun tarpeen perusteella. Selvityksen mukaan matka katkeaa useimmiten akkuvian vuoksi.ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä Saksassa kaikkiaan neljä miljoonaa kertaa vuonna 2015. ADAC on saksalainen Euroopan suurin (19 miljoonaa jäsentä) autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlimitoitettu akku suurin syntipukkiAkkuvikojen osuus tiepalvelua tarvitsevien autojen joukosta on reilu kolmannes. Kaikkiaan noin puolet tielle pysäyttävistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.ADACin mukaan akkuongelmat johtuvat autojen sähköjärjestelmien suunnitteluvirheistä. Runsas varustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun ja laturin koville.Neljä vuotta sitten ADAC ennusti myös, että nopeasti yleistyvä moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start/stop-järjestelmä) lisää akkuvikojen määrää. Näin kävi.Akkuvikojen osuus onkin kasvanut kaikkien aikojen ennätykseen. Lisäksi moottoritilaan sijoitetuissa AGM-tehoakuissa on havaittu ylikuumenemisongelmia.BMW viattomin kahdella mallillaKoko tilaston parhaaksi nousivat BMW 3-sarja ja BMW X3 (vuosimalli 2013), jotka jättivät tielle teknisen vian vuoksi ainoastaan 0,9 kertaa 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti.Vuosimallissa 2013 hyviä tuloksia saivat myös Audi A4 (vikaindeksi 1,0), Audi Q3 (1,1) sekä BMW X1, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz GLK (1,2).Kuten edellisenä vuonna, koko tilaston heikoin on Volkswagen Sharan (käyttöönottovuosi 2006). Sharan simahti tielle peräti 72,7 kertaa tuhatta autoa kohti. Fordin ja Volkswagenin yhteistyössä kehittämä ja Portugalissa valmistettu tila-autosarja (VW Sharan, Seat Alhambra ja Ford Galaxy) on vikaherkkä. Ei siis ihme, että yhteistyö Volkkarin ja Fordin kanssa lopetettiin.Toisen sukupolven Ford Galaxy, VW Sharan ja Seat Alhambra ovatkin kokeneet melkoisen laadunparannuksen. ADAC-tilastossa Sharan on petrannut keskiryhmään vuosimallista 2011 alkaen.Raportin uusimman vuosimallin 2013 heikoimpia ovat Dacia Sandero ja Duster, Opel Insignia, Fiat Panda ja Fiat Ducato.Mukana vain tekniset viatTiepalveluraporttiin on poimittu ADAC-tiepalvelun 376 069 avustustapahtumaa malleista, joiden ensirekisteröintivuodet ovat 2006–2013. Tilastossa on 116 suositun mallin tielle jättäneet tekniset viat.Mukana ovat vain ne mallit ja vuosimallit, joista on saatu tilastollisesti merkitsevä otos. Rengasvauriot ja kuljettajien huolimattomuudesta johtuneet viat – esimerkiksi polttoaineen loppuminen – on jätetty arvostelusta pois.Alla olevissa taulukoissa autojen välinen paremmuusjärjestys näkyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikaindeksi on tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen määrä suhteessa tuhanteen autoon. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.Vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, keltainen keskinkertainen ja punainen huonoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisimmät ajon keskeyttäneet tekniset vikaryhmät Saksassa vuonna 2015: Akku, 35,7 prosenttia Moottorinohjaus, 15,2 prosenttia Tunnistimet, anturit diesel: polttonesteen ruiskutus bensiini: polttonesteen suihkutus, sytytysjärjestelmä Sekalaiset viat, 14,1 prosenttia Korirakenne, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, voimansiirto, ym. Sähkölaitteet, 11,9 prosenttia Laturi, käynnistysmoottori, valaistus, sähköjohdot Moottori, 6,7 prosenttia Mekaaniset viat Renkaat, 6,5 prosenttia Polttoainejärjestelmä, 5,0 prosenttia Polttonestepumppu, -putket, -suodatin, -tankki, ym. Jäähdytysjärjestelmä, ilmastointi, lämmityslaite, 3,5 prosenttia Pakoputkisto, hiukkassuodatin, katalysaattori, 1,4 prosenttia Teksti ja taulukot: Timo TurkulaADAC-tiepalvelutilasto 2016, Vuoden 2015 tiepalvelutapahtumat SaksassaPienimpien pikkuautojen (A-segmentti) tiepalvelutilasto 2016Pienimpien pikkuautojen (B-segmentti) tiepalvelutilasto 2016Pienempien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016Isompien keskiluokkaisten autojen tiepalvelutilasto 2016Isojen autojen tiepalvelutilasto 2016Pikkubussien ja pakettiautojen tiepalvelutilasto 2016 Tiepalvelutilasto ei kerro kaikkea laatueroista Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä myös auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin sekä pakokaasupäästöihin. Joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viat voivat jäädä useissa tapauksissa vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä, ja auto ajetaan korjaamolle. Vika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa. Suosittujen automallien tyyppivikatilastoja löytyy esimerkiksi Moottorin verkkosivuilta www.moottori.fi Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa juhannukseen mennessä. Tyyppivikatilastoon on katsastus- ja tiepalvelutilastojen lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa, Saksassa ja Britanniassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on ADAC? ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club), ”Saksan Autoliitto”, on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, perustettu vuonna 1903. Jäseniä yli 19 miljoonaa. Jäsenmäärä kasvoi nopeasti Saksojen yhdistymisen jälkeen*. Monipuolista toimintaa ja hyvät jäsenedut. ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 61 vuotta. 1 800 ADAC-tiepalveluautoa, lisäksi 1 000 yhteistyökumppania. Vuonna 2015 lähes neljä miljoonaa avustustapausta, joista ADAC-tiepalvelu avusti 2 438 120 kertaa ja sen yhteistyökumppanit 1 542 796 kertaa. Julkaisee tiepalvelun vikaraportin vuosittain, ”ADAC Pannenstatistik”. Tiepalvelun vikaraportti julkaistu vuodesta 1978 alkaen, nyt 38. kerran. Tiepalveluraporttiin on koottu automallien tielle pysäyttäneet tekniset viat. Pääkonttori 23-kerroksinen toimistotalo Münchenissä. Pinta-ala 7,5 hehtaaria, tilaa 2 400 työntekijälle. 55 pelastushelikopteria ja neljä lentokonetta ambulanssilentoja varten. Julkaisee verkkosivuillaan autojen takaisinkutsulistoja: https://adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/rueckrufe/default.aspx ADAC:n takaisinkutsulistat löytyvät suomeksi Autoliiton verkkosivuilta autoliitto.fi *Allekirjoittanut on 10 368 466:s jäsen, liittynyt 1989 Lähde: ADAC Pannenstatistik 2016 (julkaistu Saksassa 25.4.2016)Lisätietoa saksaksi TÄÄLTÄ. Mallinimeä klikkaamalla saa listan mallin yleisimmistä tielle pysäyttäneistä vioista. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen