17.8.2020

Asetusta ajokorteista rukataan joustavammaksi – Autoliitto kiittelee muutosehdotuksia

ajokorttilaki

Muutoksen keskiössä on tiettyjen ajokorttiluokkien osalta muuttaa käytäntöä, jossa ajokortin suorittaminen automaattivaihteisella autolla tuo nykyään mukanaan erityisehdon ajo-oikeuteen.

Ajokorttilain mukaan henkilö, joka suorittaa kuljettajantutkinnon ajokokeen tai käsittelykokeen automaattivaihteisella ajoneuvolla, saa lähtökohtaisesti kuljettaa vain automaattivaihteista, tutkinnon luokkaa vastaavaa ajoneuvoa.

Poikkeuksen muodostavat C-, CE-, D- ja DE-luokan ajo-oikeudet, jos henkilö on aikaisemmin suorittanut jonkin asetuksessa määritellyn ajoneuvoluokan ajokokeen manuaalivaihteisella ajoneuvolla. Näihin poikkeuksiin ehdotetaan lisättäväksi seuraavat ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien kuljettamiseen oikeuttavat ajokorttiluokat: BE-, C1-, C1E-, D1- ja D1E.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä ja toivottava uudistus

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee nyt ajastaan jälkeen jääneeseen käytäntöön muutoksia. Se tarkoittaa muutoksia ajokorteista annettuun valtioneuvoston asetukseen. Muutosten taustalla vaikuttaa EU-direktiivi.

– Uudistus on erittäin hyvä ja toivottava, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kiittelee.

Muutokset vaikuttavat raskaan kaluston ajo-oikeuskäytäntöihin. Koska nykyisin raskaskalusto on tyypillisesti automaattivaihteista, helpottaisi uudistus tutkintoajoneuvojen saatavuutta sekä lisäisi oman ajoneuvon käyttömahdollisuutta ajokokeessa.

– C1- ja D1-luokkien ajoneuvot ovat hallintalaitteiltaan pääsääntöisesti varsin pakettiautomaisia. On ollut varsin erikoista, että esimerkiksi C1-kortin automaattivaihteisella autolla suorittanut, on saanut ajaa vain automaattivaihteista C1-luokan autoa, mutta kuitenkin hän on voinut ajaa teknisesti aivan vastaavaa autoa manuaalivaihteisena, jos se on rekisteröity pakettiautoksi. Nykyään osa pakettiautoista on jopa pidempiä kuin osa C1-kortin vaativista kuorma-autoversioista, Vesalainen taustoittaa.

Järki voittaa

Vesalaisen mukaan nykyinen käytäntö on aiheuttanut myös sen, että jos vuosia manuaalivaihteisella henkilöautolla ajellut on suorittanut BE-ajokokeen automaattivaihteisella autolla, hänelle on tullut ajokorttiin erityisehto, joka edellyttää automaattivaihteistolla varustettua vetoautoa BE-korttia vaativaa yhdistelmää ajettaessa.

– Eihän tuossa ole ollut mitään järkeä. Uusi asetusmuutos poistaisi muun muassa molemmat yllä kuvaamani epäkohdat. Uudistus on siis kaiken kaikkiaan tervetullut ja odotettu, Vesalainen summaa.

Pykäläromutusta odottaessa

Teppo Vesalainen kaipaa vielä nyt esitettyjä muutoksia pidemmälle menevää uudistusta.

– Toivottavasti lähitulevaisuudessa koko automaattipykälä romutetaan niin, ettei edes B-kortin suorittaminen automaattivaihteisella autolla tuo erityisehtoa ajokorttiin. Nykyään uusista henkilöautoista enää neljännes myydään manuaalivaihteistolla, joten näiltäkin osin nykyinen vaatimus hankaloittaa tarpeettomasti asiaa.

Vesalainen muistuttaa, että nykyisin moni opetusluvalla opettava joutuu hankkimaan varta vasten opetusta varten manuaalivaihteisen auton, jotta vältytään ajokorttiin tulevalta, automaattivaihteiston käyttöä edellyttävältä, erityisehdolta.

Aiottujen muutosten eli asetusluonnoksen lausuntoaika päättyy 8.9. Lausuntopyyntö on julkaistu osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo@lvm.fi.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö, Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat