15.12.2016

Auto tunniksi tai kuukaudeksi – autonvuokrauksen uudet vaatteet

Talviautoilua

Liikkuvuuspalvelussa auton saa käyttöönsä viikonlopuksi tai kuukaudeksi – kiinteään hintaan.

Liikkumisen ja yksityisautoilun mahdollisessa murroksessa iskusanoja ovat ympäristötietoisuus, muuttuvat kulutustottumukset ja jakamistalous, josta esimerkkinä ovat erilaiset vertaisautopalvelut ja yhteiskäyttöautot. Henkilöautolla liikkumisen vaihtoehto ei lähimainkaan aina ole esimerkiksi pyöräily tai joukkoliikenne, eikä autoilun edellytyksenä ole välttämättä sen omistaminen.

Autokaupan kokenut toimija Veho yrittää aistia, miten suomalaiset haluavat liikkua nyt ja tulevaisuudessa.

– Liikkumisesta voi yhä suuremmassa määrin tulla tarpeen mukaan hankittavaa palvelua, jossa käyttäjä saa alleen tarvitsemansa auton ilman, että hän on sen omistaja, Vehon kehitysjohtaja Ilkka Virtanen arvioi.

Vehon VaaS-liikkuvuuspalvelussa (Veho as a Service) halukas saa omaan, perheensä tai lähipiirinsä käyttöön auton kiinteällä kustannuksella.

VaaS eroaa Virtasen mukaan perinteisestä autonvuokrauksessa, jossa vuokrattavan auton hinta ja saatavuus elää kysynnän mukaan.

VaaS-autojen noutopaikkoja on tällä hetkellä puolensataa.

– Ei tarvitse vuokrata eri autoja eri toimipisteistä, eikä miettiä sesonkien vuokra-autojen hintoja tai ylipäänsä auton saatavuutta, Virtanen kertoo.

Toisaalta autovuokraamoiltakin saa myös pitkäaikaisia esimerkiksi kuukauden mittaisia vuokrauksia, joka esimerkiksi Aviksen kautta maksaa automallista riippuen esimerkiksi 780­–1 200 euroa (Volkswagen Up / Škoda Octavia Combi) kuukaudessa ja sisältää 2 500 kilometrin verran ajokilometrejä.

Volkswagen Up

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nuoret arvostavat ketteryyttä

Veho ei ole liikkeellä ainoana Suomessa, vaikka eturintamassa onkin.

Esimerkiksi Leasingyhtiö ALD Automotive julkisti lokakuussa yrityskäyttöön suunnatun yhteiskäyttöauto-palvelunsa.

OP-ryhmä julkisti marraskuun lopussa kuluttajille ja pienyrityksille suunnatun palvelun, jossa kuukausimaksulla saa käyttöönsä sähköauton. Palvelun taustalla on tutkimustietoa, jonka perusteella erityisesti nuoret haluavat liikkumiseltaan ketteryyttä, joustavuutta ja helppoutta ilman omistamisen rasitteita ja huolia.

Samat argumentit ovat VaaS-palvelunkin tukipilareita.

Auto tunniksi tai kuukaudeksi

Veho on paketoinut palvelun kolmeen koriin, joista voi valita mieleisensä. Auton hinta käyttöajalta on etukäteen tiedossa, eikä järjestely tuo yllättäviä kuluja. Jos auto esimerkiksi hajoaa kesken käyttöajan ja se on vietävä huoltoon, saa asiakas avastaavan auton käyttöönsä ennalta sovituksi ajaksi. Polttoainekulut ja vakuutuksen omavastuu ovat asiakkaan kontolla.

Ready! on satunnaisia ja lyhytkestoisia autoilutarpeita varten. Toista äärtä on Flow, joka suo auton jatkuvaan käyttöön. Flow-autoon tulee sitoutua vähintään kuukaudeksi. Flow-autolla voi olla viisi eri käyttäjää.

Näiden välin jää Flex-kori, jonka autot on tarkoitettu yli viikon mittaisiin muuttuviin ajotarpeisiin.

Viidakkorumpu pärisee

Vehon liikkuvuuspalvelujen päällikkö Nicholas Zaeske ja Ilkka Virtanen ovat vakuuttuneita, että Veho on liikkeellä ajoissa – ehkä liiankin ajoissa.

– Voi olla, ettei maailma ja Suomi ole ihan vielä valmiita siihen, että tämänkaltainen palvelu lähtisi heti huimaan lentoon. Mutta tämä on tulevaisuutta, johon vakaasti uskomme, Virtanen pohtii.

Veho ei ole tullut VaaSin kanssa ulos näyttävin markkinointitempauksin, vaan antanut ennemminkin viidakkorummun hoitaa tehtävät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sixtin autojen varassa

Vehon tekee yhteistyötä omistamansa Sixt-autonvuokrausketjun kanssa. Sixt on alallaan Saksan suurin, Suomessa Sixtin markkinaosuus vuokra-automarkkinoista on noin 13 prosenttia.

– Tarjolla on laaja valikoima eri merkkisiä ja eri kokoisia autoja kaupunkiuskottavasta Smartista kookkaisiin pakettiautoihin ja tulevaisuudessa myös Vehon hyötyautopuolen kanssa sopien vaikka tukkirekkoihin asti.

Viikonlopuksi satasella, viikoksi tonnilla

Otetaanpa esimerkki. Mieli tekee lumilomalle, mutta pitkä ajomatka etelästä pohjoisen lumille rasittaa jo ajatuksenakin, eivätkä junavuorotkaan sovellu aikatauluihin. Matkakohteessa pitäisi päästä myös liikkumaan vaivattomasti.

Ready!-korista valitun auton saa viikonlopuksi alle satasella. Pikkuauto Citroën C1:n saa viikonlopuksi 80 eurolla, Citroën C4:n 100 eurolla ja farmarikorisen Škoda Octavian 139 eurolla.

Jos haluaa auton viikoksi, ovat vastaavien autojen hinnat 249, 298 ja 399 euroa.

Ja jos haluaa viikoksi Mercedes-Benz GLE Coupen viikoksi, maksaa se jo 999 euroa.

Teksti Marko Jokela Kuvat Mercedes Benz, Volkswagen ja Moottorin arkisto

Luetuimmat