5.2.2021

Autoilija, täällä välähtää! Katso ahkerimmat peltipoliisit

Kameratolppa

Poliisi: etenkin nuorilla miehillä raskas kaasujalka, kovat ylinopeudet lisääntyivät viime vuonna noin 40 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna.

Viime vuosi oli erittäin poikkeuksellinen myös liikenteessä, koska liikennemäärät vähenivät dramaattisesti koronapandemian takia. Se aiheutti liikennettä valvoville poliiseille uudenlaisia haasteita, koska teillä oli enemmän tilaa.

– Osa kuljettajista, erityisesti nuorten miesten osa, käyttivät tilaisuutta hyväkseen ja kovat ylinopeudet lisääntyivät noin 40 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna, poliisiylitarkastaja Hannu Kautto Poliisihallituksesta kertoo.

Myös poliisin tietoon tulleiden rattijuopumusten lisääntyminen noin kymmenellä prosentilla oli yllättävää sitä taustaa vasten, että poliisi luopui isoista puhallusratsioista koronan vuoksi.

Liikennerikkomusten määrät sen sijaan laskivat voimakkaasti viime vuonna. Tämä johtui siitä, että tieliikennelain uudistuttua kesäkuussa 2020 poliisin liikennerikkomuksia koskevat menettelyt ja tilastointi muuttuivat.

– Aiemmin kokonaisrikollisuuteen ja liikennerikkomusten kokonaismäärään tilastoituneet, lievimmistä ylinopeuksista kirjoitetut rikesakot muuttuivat hallinnollisiksi liikennevirhemaksuiksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Missä peltipoliisi välähtää?

Ylinopeuksien valvonnassa on automaattisella nopeusvalvonnalla eli peltipoliiseilla merkittävä sijansa.

Automaattisen kameravalvonnan tilastot paljastavat monenmoista autoilijoiden ajokäytöksestä eri puolilta Suomea. Moottorin pyytämistä tilastoista on ensinnäkin kaivettavissa esiin, mikä maan yli tuhannesta peltipoliisista on välähtänyt ajoneuvoille eniten.

Välähdysmääriin vaikuttaa aivan keskeisesti kameratolpan sijainti: siellä tietty välähtää tiuhaan, missä liikutaan paljon. Valtakunnan ahkerin peltipoliisi vuonna 2020 oli Espoo Kehä III, Lommila L, jonka kohdalla kamera väläytti terveisensä 22 046 kertaa.

Yli 10 000 kuvan määriin ylsivät myös Espoo Kehä I Mäkkylä L (17 266 kuvaa), Tuusula Kt 45 Fira E (14 838), Tampere Vt 12 Linnainmaa L (14 408) ja Vantaa Kehä III Tuupakka I (13 963).

Oheinen taulukko kertoo 20:n eniten ylinopeuskuvia ottaneiden kameratolppien kuvasaldot vuodelta 2020.

Näin tiuhaan peltipoliisi välähtää

– valvontakameroiden kuvat vuonna 2020

Paikka, liikennemäärä, kuvat

  • Espoo Kehä III, Lommila L, 2 666 366, 22 046
  • Espoo Kehä I Mäkkylä L, 2 890 265, 17 266
  • Tuusula Kt 45 Fira E, 3 766 509, 14 838
  • Tampere Vt 12 Linnainmaa L, 1 903 528, 14 408
  • Vantaa Kehä III Tuupakka I, 4 496 285, 13 963
  • Tuusula Kt 45 x Fallbackantie P, 1 670 343, 8 248
  • Helsinki Tie 170 Itäväylä Kalasatama 2 L, 1 856 384, 7 626
  • Lapinlahti Vt 5 Nerkoo E, 375 078, 6 579
  • Espoo Kehä I Vallikallio I, 1 163 613, 5 608
  • Ikaalinen Vt 3 Sammi P, 948 534, 5 301
  • Helsinki Kehä I Vartiokylä I, 4 277 095, 5 146
  • Kotka Hyväntuulentie x Kotkantie P, 1 723 433, 5 063
  • Vihti Vt 25 Hiidenvedent. liittymä I, 362 173, 4 826
  • Helsinki Kehä I Pakila I, 3 139 880, 4 688
  • Mäntsälä Vt 25 Vt 4:n Liittymä I, 641 903, 4 154
  • Helsinki Kehä I Pirkkola 2 L, 3 772 299, 4 050
  • Lohtaja Vt 8 Marinkainen E, 278 740, 4 035
  • Espoo Kehä III, Mikkelä I, 1 045 779, 3 767
  • Mustasaari Vt 8 Koivulahti E, 1 149 745, 3 578
  • Ylöjärvi Vt 3 Soppeentien ylikulkusilta P, 1 746 435, 3 553

Lähde: Poliisihallitus

Nopeusvalvonta liikennemerkki

Missä ajettu ylinopeutta useimmin?

Moottorin Poliisihallitukselta pyytämät tilastot paljastavat myös sen, minkä kameratolpan kohdilla on ajettu useimmin ylinopeutta suhteessa valvontapisteen ohi ajaneen liikenteen määrään.

Välähdysten eli ylinopeuksista otettujen kuvien määrä suhteessa ohiajaneisiin ajoneuvoihin tuottaa laskutoimituksen jälkeen niin sanotun kuvaprosentin. Näin laskettuna Suomen tehokkain kameratolppa vuonna 2020 oli Jämsä Vt 9 Juokslahti L. Sen kuvaprosentti oli 4,01 eli hieman yli neljä prosenttia Jämsässä kiinteän kameratolpan ohi kulkeneista ajoneuvoista tuli kuvatuksi nopeusrajoituksen ylityksen vuoksi.

Merkillepantavaa on, että kuvaprosenttitolppien 20:n kärkijoukossa ei ole yhtään pääkaupunkiseudun kameratolppaa, vaan tässä listauksessa erottuvat maakuntien ja maanteiden peltipoliisit. Mukaan mahtuu toki muutama Uudenmaan kameratolppa. Tässä listauksessa on huomioitu ne kameratolpat, joiden ohi on liikennöinyt vähintään 5 000 ajoneuvoa.

Peltipoliisien sijaintipaikkojen nimet kuulostavat toispaikkakuntalaisen korvissa heprealta, mutta paikalliset autoilijat tietänevät hyvinkin tarkoin missä oman liikkumisalueen kameratolpat sijaitsevat.

Jämsän peltipoliisin jälkeen tulevat Ii Vt 4 Kuivaniemi Viinamäen risteys E (kuvaprosentti 2,46), Suonenjoki Vt 9 Koskelo I (1,95), Kuopio Kt 75 Pieksänkoski th I (1,89), Lapinlahti Vt 5 Nerkoo E (1,75), Kuopio Vt 9 Riistavesi L (1,59) ja Lohtaja Vt 8 Marinkainen E (1,45). Seuraavat peltipoliisit ovat Vihti Vt 25 Hiidenvedentie liittymä I (1,33), Siilinjärvi Vt 9 Toivala th L (1,28), Siuntio Kt 51 x Siuntiontie L (1,23), Rovaniemi Vt 4 Muurola E R12 (1,18), Heinävesi Vt 23 Lajunlahti I (1,18), Siuntio Kt 51 Pikkala I (1,15), Juva Vt 5 Pakinmaa P (1,14), Iisalmi Vt 5 Ohenmäki P (1,13), Iisalmi Kt 88 Vt 27:n rist E (1,12), Pyhäselkä Vt 6 Savikko E (1,08), Karkkila Vt 2 Porintie 74 E (1,04), Nastola Vt 12 Arola länsi I (1,03) ja Tohmajärvi Vt 6 Tikkala P (1,03).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Poliisihallitus

Luetuimmat