6.9.2019

Autoliitto: kevytautolain lykkäys harmittaa

Autoliitto Uusia veroja ei tarvita ruuhkamaksut
Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen suhtautuu nihkeästi ruuhkamaksujärjestelmän mielekkyyteen.

Kevytautoissa Suomi kuuntelee EU:ta, vaikka autoverossa on uskallettu poiketa linjasta.

–Autoverotuksessa EU-lainsäädäntöä on jätetty noudattamatta jo pitkään, mutta nyt kevytautoissa Suomi on herkällä korvalla Brysselin suuntaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen hämmästelee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hallitus pyytää lykkäystä

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin ilmoitti tänään lehdistötilaisuudessa hallituksen esittävän eduskunnalle kevytautolain voimaantulon lykkäämistä vuodella. Hallitus perusteli kevytautolain lykkäämisen esittämistä halulla selvittää, onko Suomen lainsäädäntöä mahdollista muuttaa Euroopan unionin lainsäädännön mukaiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö painottaa, että astuessaan voimaan nykyisessä muodossa kevytautolaki olisi voinut käynnistää rikkomusmenettelyn Suomea vastaan. Mitään taetta siitä, että vuoden lisäajalla kevytautolaki saataisiin EU:n mukaiseksi ei kuitenkaan ole.

Kevytautot oli määrä tuoda liikenteeseen jo marraskuussa, joten hallitus ehdottaa lykkäystä aivan viime metreillä.

Lykkäyksestä harmia ja haittaa

Nieminen korostaa lykkäyksen aiheuttamaa haittaa yrittäjille ja kansalaisille. Kevytautoja on odotettu paljon, mikä on varmasti vaikuttanut hankintapäätöksiin. Mopoautomyyntikin on romahtanut, sillä kuluttajat ovat jääneet odottamaan uusia kevytautoja.

–Voi kysyä, voiko valtio olla vahingonkorvausvelvollinen, jos se saattaa lain voimaan ja sitten ilmoittaa, ettei se olekaan voimassa, Nieminen pohtii.

Henkilöautopohjaiset kevytautot toisivat nuorille huomattavasti heiveröisiä mopoautoja turvallisemman ja miellyttävämmän liikkumiskeinon 15–17-vuotiaille, joka voitaisiin myöhemmin ajokortti-iän koittaessa muuntaa tavalliseksi henkilöautoksi.

Kevytautolaki hyväksyttiin viime vuoden joulukuussa eduskunnan selkeällä enemmistöllä. Nyt hallituksen ehdottaessa lain lykkäystä täytyy eduskunnan päättää aiheesta. Yleinen tahtotila on kevytautojen puolella, joten eduskunta hyväksynee ehdotuksen, jotta hallitus pääsee korjaamaan lakia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat