17.11.2019

Autoliitto muistuttaa: pyöräilijä, tee itsesi näkyväksi

Liikenneturvan seurantojen perusteella yli puolella pyöräilijöistä on etuvalo, mutta punainen takavalo palaa yhä vain harvalla polkijalla.

Liikenneturvan seurantojen mukaan reilusti yli puolella pyöräilevistä on pimeän aikaan valo. Punainen takavalo palaa edelleen vain harvalla. Seurannoissa vain noin joka kuudes pyöräilijä käytti takavaloa.

Pyörässä on oltava vaaleaa valoa näyttävä etuvalo pimeällä tai hämärässä ajettaessa sekä etu-, taka- ja sivuheijastimet. Etuheijastimen on oltava valkoinen ja takaheijastimen punainen. Etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä

– Pyöräilijöiden on talvella elintärkeää tehdä itsensä näkyväksi. Ajovalot, heijastinliivi sekä pyörän heijastimet antavat muille tielläliikkujille paremman mahdollisuuden havaita pyöräilijä ajoissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

Vesalainen peräänkuuluttaa kaikilta tielläliikkujilta kykyä joustavaan yhteispeliin.

– Niin pyöräilijöiden kuin muidenkin ajoneuvojen kuljettajien pitää sovittaa ajonopeutensa sellaiseksi, että pysähtyminen tarvittaessa onnistuu ennen risteystä. Liukkaalla talvikelillä, hämärässä tai pimeässä nopeuden tulee olla tuntuvasti alhaisempi kuin pidon ja näkyvyyden ollessa hyviä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohennusta on tapahtunut

Liikenneturvan seurantojen mukaan pyöräilijöiden valojen käytössä on vielä parannettavaa, mutta suunta on oikea. Valoa käytti reilusti yli puolet pyöräilevistä vuonna 2018.

– Pimeällä, hämärässä, sadekelillä tai kun näkyvyys on muutoin heikentynyt, on pyörän ja pyöräilijän näkyvyys tärkeä turvallisuustekijä. Pyörän valo on tarpeen, polkee sitten pimeällä metsätiellä tai valaistussa taajamassa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa huomauttaa.

Liikenneturvan selvityksen mukaan yli puolet (54 %) kyselyyn vastanneista on säikähtänyt valotonta pyöräilijää viimeisen vuoden aikana pimeällä liikkuessaan.

Heiluva etuvalo voi häiritä

Pyörän etuvalo saa olla kiinteää tai vilkkuvaa valoa näyttävä, mutta Liikenneturvan seurantojen mukaan enemmistö valoa käyttävistä pyöräilijöistä suosii kiinteää valoa.

– Tasaisesti palavan pyöränvalon – ja siten pyöräilijän – etenemistä on helpompi seurata kuin vilkkuvalon. Kiinteä valo myös valaisee pyöräilijän edessä olevan ajoradan vilkkuvaa paremmin. Toiset tienkäyttäjät voivat myös kokea vilkkuvalon häiritseväksi.

Piippa tähdentää, että polkijoiden on valon tyylistä riippumatta syytä tarkistaa pyöränsä etuvalon suuntaus, jottei valo osoita suoraan vastaantulevien – niin pyöräilijöiden, kävelijöiden kuin autoilijoiden – silmiin.

– Kun valokeila osoittaa loivasti alaviistoon, nähdään hyvin eteenpäin, muttei häikäistä toisia. Vanhempien tehtävänä on varmistaa lapsensa pyörän valot ja heijastimet kuntoon.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva ja Autoliitto

Luetuimmat