6.9.2023 Liikenne Autoliitto muistuttaa: syksyn tullessa takavalot päälle! Takana isoin muutos on kylkipokkauksen jatkuminen C-pilarin läpi aiempaa särmikkäämpään takavaloon. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni kuljettaja ajaa tietämättään auton perä pimeänä. Syksyn tullen kannattaa tarkistaa, missä valokytkimen asennossa sekä ajo- että takavalot varmasti palavat. Takavalojen palaminen, tai oikeastaan palamattomuus, aiheuttaa joka syksy keskustelua. Iltojen hämärtyessä ja syyssateiden heikentäessä näkyvyyttä myös päiväsaikaan, takavaloton auto on todella vaikea havaita. Se on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita. Sinänsä hyvien automaattisten valojärjestelmien yleistyminen on aiheuttanut sen, ettei läheskään kaikki autoilijat tiedä, miten oman auton valot eri olosuhteissa toimivat. Kuskin paikalta on myös vaikea havaita, palavatko takavalot vai eivät. Moni asettaa valokatkaisijan automaattiasentoon eikä tämän jälkeen mieti enää asiaa. Tieliikennelaki määrää, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja eli niin kutsuttuja päiväajovaloja. Huomiovaloilla ajettaessa läheskään kaikissa autoissa eivät pala takavalot. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. Mutta milloin mitkäkin valot palavat? - Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa voi olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen pitää tutustua, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. - Parasta olisi pitää aina valokatkaisijan ajovalot päällä -asento kytkettynä. Tällöin autossa palavat sekä ajo- että takavalot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitkä valot palavat? Valokatkaisijan ollessa 0-asennossa autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai siinä palavat huomiovalot moottorin käydessä. Takavalot eivät monesti pala, vaikka huomiovalot palaisivat. Valokatkaisijan ollessa automaattiasennossa autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen pääsääntöisesti joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa takavalot eivät useinkaan pala, mutta ajovalojen kanssa sen sijaan kyllä. - Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vaihda huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen ehdottomasti palaa, Vesalainen painottaa. Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen sytyttää aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää valittuna. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, auto nostattaa vesisumua ja takavaloille olisi tarvetta. - Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisivat ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle, Vesalainen opastaa. Ajovalojen toimintaperiaate Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe