6.9.2023

Autoliitto muistuttaa: syksyn tullessa takavalot päälle!

Volkswagen Golf
Takana isoin muutos on kylkipokkauksen jatkuminen C-pilarin läpi aiempaa särmikkäämpään takavaloon.

Moni kuljettaja ajaa tietämättään auton perä pimeänä. Syksyn tullen kannattaa tarkistaa, missä valokytkimen asennossa sekä ajo- että takavalot varmasti palavat.

Takavalojen palaminen, tai oikeastaan palamattomuus, aiheuttaa joka syksy keskustelua. Iltojen hämärtyessä ja syyssateiden heikentäessä näkyvyyttä myös päiväsaikaan, takavaloton auto on todella vaikea havaita. Se on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita.

Sinänsä hyvien automaattisten valojärjestelmien yleistyminen on aiheuttanut sen, ettei läheskään kaikki autoilijat tiedä, miten oman auton valot eri olosuhteissa toimivat. Kuskin paikalta on myös vaikea havaita, palavatko takavalot vai eivät. Moni asettaa valokatkaisijan automaattiasentoon eikä tämän jälkeen mieti enää asiaa.

Tieliikennelaki määrää, että moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajettaessa käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja eli niin kutsuttuja päiväajovaloja. Huomiovaloilla ajettaessa läheskään kaikissa autoissa eivät pala takavalot. Pimeässä, hämärässä, sateella tai näkyvyyden ollessa muuten huono, huomiovalot eivät riitä vaan on käytettävä ajovaloja sekä takavaloja. Mutta milloin mitkäkin valot palavat?

- Samankin automallin eri yksilöissä valojen toimintaperiaatteessa voi olla eroja siitä riippuen, miten järjestelmä on ohjelmoitu esimerkiksi luovutushuollon yhteydessä. Siksi oman auton valojen toimintaperiaatteeseen pitää tutustua, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa.

- Parasta olisi pitää aina valokatkaisijan ajovalot päällä -asento kytkettynä. Tällöin autossa palavat sekä ajo- että takavalot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitkä valot palavat?

Valokatkaisijan ollessa 0-asennossa autossa joko ei ole valoja ollenkaan tai siinä palavat huomiovalot moottorin käydessä. Takavalot eivät monesti pala, vaikka huomiovalot palaisivat.

Valokatkaisijan ollessa automaattiasennossa autossa palavat keliolosuhteista, asetusvalinnoista ja tunnistimien herkkyydestä riippuen pääsääntöisesti joko huomiovalot tai ajovalot. Huomiovalojen palaessa takavalot eivät useinkaan pala, mutta ajovalojen kanssa sen sijaan kyllä.

- Monesti esimerkiksi sadekelillä tai heti sateen jälkeen on niin valoisaa, ettei hämärätunnistin vaihda huomiovaloilta ajovaloille. Koska auto kuitenkin nostattaa märästä tien pinnasta vettä ja kuraa ilmaan, tulisi takavalojen ehdottomasti palaa, Vesalainen painottaa.

Joissakin autoissa on asetusvalikosta valittavissa, että tuulilasinpyyhkijöiden päälle kytkeminen sytyttää aina ajo- ja takavalot. Tämä toiminto kannattaa pitää valittuna. Tosin tällöinkin on mahdollista, että sateen jälkeen, kun pyyhkijöitä ei enää tarvita, auto nostattaa vesisumua ja takavaloille olisi tarvetta.

- Valokatkaisijan asennolla on merkitystä myös mahdollisen perävaunun valoihin. Vaikka auton takavalot olisivat ohjelmoitu palamaan myös päiväajovaloilla ajettaessa, eivät perävaunun valot silti välttämättä pala ennen kuin autoon on kytketty ajovalot päälle, Vesalainen opastaa.

Ajovalojen toimintaperiaate

Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat