18.6.2023 Autoilu Automaatilla ajokokeen suorittavan ajorajoitus aikansa elänyt – kritisoi Autoliiton koulutuspäällikkö DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisella autolla tai sähköautolla kuljettajantutkinnon ajokoneen ajavan ajokorttiin kirjataan erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja. Jos ajaa inssiajon automaattivaihteisella autolla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Näin ajokokeen läpäissyt ei saa ajaa muilla kuin automaattivaihteisilla autoilla – tosin automaattivaihteisiksi luokitellaan myös nykyaikaiset sähköautot. Tästä herääkin kysymys, onko lainsäädäntö näiltä osin jo aikansa elänyt, etenkin, kun automaattivaihteisten ja sähköautojen määrä autokannassa on kasvanut merkittävästi. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on asiaan selkeä näkemys. – Tähän kummallisuuteen olisi pitänyt puuttua jo kymmenen vuotta sitten. Toisaalta automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa, Vesalainen pohtii. Asia ei ole kuitenkaan kansallisesti päätettävissä vaan se tulee EU-tasolta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 7 tunnin koulutusvaade? – Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan koulutusvaatimus veisi Vesalaisen mukaan tavallaan ojasta allikkoon ja kävisi autoilijoiden kukkarolle. – Tämä olisi huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän, Vesalainen kritisoi. Hänen mukaansa ei auta kuin odottaa, mitä EU-päätöspöydissä linjataan. – Käytännöt ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Toteutuessaan muutokset tulisivat voimaan näillä näkymin neljän–viiden vuoden sisällä. Automaatit voitolla vuodesta 2015 Suomen tieliikenteessä on yhä vain enemmän automaattivaihteisia ajoneuvoja. Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä henkilöautoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Nyttemmin niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröitävissä henkilöautoissa. Automaattivaihteisiksi autoiksi on tässä laskettu sähköautotkin, sillä ne toimivat autoilijan kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä. Vesalainen muistuttaa, että automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot myös käytettyjen autojen markkinoilla ovat automaattivaihteisia. – Vuosi toisensa jälkeen ollaan selvästi lähempänä tätä tilannetta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe