18.6.2023 Autoilu Automaatilla ajokokeen suorittavan ajorajoitus aikansa elänyt – kritisoi Autoliiton koulutuspäällikkö DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisella autolla tai sähköautolla kuljettajantutkinnon ajokoneen ajavan ajokorttiin kirjataan erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja. Jos ajaa inssiajon automaattivaihteisella autolla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Näin ajokokeen läpäissyt ei saa ajaa muilla kuin automaattivaihteisilla autoilla – tosin automaattivaihteisiksi luokitellaan myös nykyaikaiset sähköautot.Tästä herääkin kysymys, onko lainsäädäntö näiltä osin jo aikansa elänyt, etenkin, kun automaattivaihteisten ja sähköautojen määrä autokannassa on kasvanut merkittävästi.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on asiaan selkeä näkemys.– Tähän kummallisuuteen olisi pitänyt puuttua jo kymmenen vuotta sitten. Toisaalta automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa, Vesalainen pohtii.Asia ei ole kuitenkaan kansallisesti päätettävissä vaan se tulee EU-tasolta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7 tunnin koulutusvaade?– Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla.Toteutuessaan koulutusvaatimus veisi Vesalaisen mukaan tavallaan ojasta allikkoon ja kävisi autoilijoiden kukkarolle.– Tämä olisi huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän, Vesalainen kritisoi.Hänen mukaansa ei auta kuin odottaa, mitä EU-päätöspöydissä linjataan.– Käytännöt ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Toteutuessaan muutokset tulisivat voimaan näillä näkymin neljän–viiden vuoden sisällä.Automaatit voitolla vuodesta 2015Suomen tieliikenteessä on yhä vain enemmän automaattivaihteisia ajoneuvoja. Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä henkilöautoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Nyttemmin niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröitävissä henkilöautoissa.Automaattivaihteisiksi autoiksi on tässä laskettu sähköautotkin, sillä ne toimivat autoilijan kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä.Vesalainen muistuttaa, että automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot myös käytettyjen autojen markkinoilla ovat automaattivaihteisia.– Vuosi toisensa jälkeen ollaan selvästi lähempänä tätä tilannetta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”