18.6.2023

Automaatilla ajokokeen suorittavan ajorajoitus aikansa elänyt – kritisoi Autoliiton koulutuspäällikkö

Skoda Octavia Combi
DSG-vaihteiston vaihteenvalitsin on kätevä pieni vipu.

Automaattivaihteisella autolla tai sähköautolla kuljettajantutkinnon ajokoneen ajavan ajokorttiin kirjataan erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteistolla varustettuja autoja.

Jos ajaa inssiajon automaattivaihteisella autolla, kirjataan ajokorttiin erityisehto 78. Näin ajokokeen läpäissyt ei saa ajaa muilla kuin automaattivaihteisilla autoilla – tosin automaattivaihteisiksi luokitellaan myös nykyaikaiset sähköautot.

Tästä herääkin kysymys, onko lainsäädäntö näiltä osin jo aikansa elänyt, etenkin, kun automaattivaihteisten ja sähköautojen määrä autokannassa on kasvanut merkittävästi.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisella on asiaan selkeä näkemys.

– Tähän kummallisuuteen olisi pitänyt puuttua jo kymmenen vuotta sitten. Toisaalta automaattivaihteistojen yleistyttyä sen käyttöön velvoittavasta erityisehdosta on kuitenkin entistä vähemmän haittaa, Vesalainen pohtii.

Asia ei ole kuitenkaan kansallisesti päätettävissä vaan se tulee EU-tasolta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

7 tunnin koulutusvaade?

– Traficomista saamani tiedon mukaan tällä hetkellä muutosprosessi on siinä vaiheessa, että komissio on ehdottanut uuteen ajokorttidirektiiviin sellaista vaihtoehtoa, että automaattiehdon saisi pois käymällä seitsemän tunnin koulutuksen manuaalivaihteisella autolla.

Toteutuessaan koulutusvaatimus veisi Vesalaisen mukaan tavallaan ojasta allikkoon ja kävisi autoilijoiden kukkarolle.

– Tämä olisi huononnus nykyiseen käytäntöön nähden, jossa erityisehdon saa poistettua ajokortista suorittamalla ajokokeen uudelleen manuaalivaihteisella autolla. Toteutuessaan tuon seitsemän tunnin koulutuksen hinta ylittäisi nykyisin käytössä olevan ajokokeen kustannukset ja näin korttia hankkivaa päästäisiin rahastamaan aiempaa enemmän, Vesalainen kritisoi.

Hänen mukaansa ei auta kuin odottaa, mitä EU-päätöspöydissä linjataan.

– Käytännöt ovat kuitenkin vielä auki eikä mitään ole lyöty lopullisesti lukkoon. Näin ollen ei auta kuin odottaa lopullista ehdotusta. Toteutuessaan muutokset tulisivat voimaan näillä näkymin neljän–viiden vuoden sisällä.

Mazda CX-5

Automaatit voitolla vuodesta 2015

Suomen tieliikenteessä on yhä vain enemmän automaattivaihteisia ajoneuvoja. Automaattivaihteistojen määrä ylitti Suomeen ensirekisteröitävissä henkilöautoissa manuaalivaihteistojen määrän ensimmäisen kerran vuonna 2015. Nyttemmin niiden osuus on kasvanut jo noin 90 prosenttiin ensirekisteröitävissä henkilöautoissa.

Automaattivaihteisiksi autoiksi on tässä laskettu sähköautotkin, sillä ne toimivat autoilijan kannalta automaattivaihteisen auton tapaisesti. Näin ollen myös ladattavien autojen osuuden kasvu on osaltaan nopeuttanut kehitystä.

Vesalainen muistuttaa, että automaattivaihteiston käyttöä edellyttävästä erityisehdosta ajokortissa ei käytännössä ole haittaa, jos lähes kaikki autot myös käytettyjen autojen markkinoilla ovat automaattivaihteisia.

– Vuosi toisensa jälkeen ollaan selvästi lähempänä tätä tilannetta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Lähteet: Traficom, Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

Luetuimmat