31.8.2017 Liikenne EasyPark: joka kolmas suomalainen maksaa osan työautoilustaan omasta pussistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintisovelluksiin panostava EasyParkin kyselyssä selvisi, että oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Lähes 40 prosenttia suomalaisista käyttää viikoittain työaikaa hallinnollisiin tehtäviin, joita ovat esimerkiksi kulukorvaukset. Silti yli kolmannes autoa työssään käyttävä unohtaa periä parkkimaksujaan työnantajalta. Väite perustuu parkkiyhtiö EasyParkin teettämään kansainväliseen kyselyyn. Suomalaisvastaajia mukana oli 1008. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työajot osin omasta pussista EasyParkin mukaan useampi kuin joka kolmas maksaa työautoilustaan omasta pussistaan. Kulu voi olla suurikin, sillä joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Vähäisintä työautoilu on pääkaupunkiseudulla ja nuorten aikuisten keskuudessa. Oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Liki joka neljäs suomalainen työautoilija ilmoittaa käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään noin kymmenen minuuttia. – Kukaan tuskin nauttii kulukorvausten kuittisodasta. On ymmärrettävää, että haettavia korvauksia unohtuu, kuitteja häviää ja kaikki eivät vain viitsi laittaa aikaansa pienten parkkimaksujen kulukorvaushakemuksiin. EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson Parkkiyhtiö muistuttaa, että pienistä summista kertyy kuitenkin ajan myötä iso summa. Täysin vilpitöntä huoli pysäköijien omista rahoista ei ole, sillä EasyPark kertoo myös lanseeraavansa kuittisulkeisia helpottamaan tähtäävän pysäköintisovelluksen. – Olennaisinta on maksamisen helppous ja sähköiset kuitit. Parkkeeraussovellukset ovat helpottava vaihtoehto. Parasta on, jos voi säätää sovelluksen veloittamaan maksut suoraan työantajalta. Kukkaro voi keventyä viikoittain EasyParkin kyselyn perusteella monen kukkaro kevenee tiuhaan ja turhaan unohtuvien kulukorvausten vuoksi. Joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Miehistä viikoittaisia työautoilijoita on peräti lähes joka kolmas. 50–59-vuotiaista peräti neljännes käyttää työssään autoa päivittäin. Vain 24 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei käytä työssään koskaan autoa. Vähiten työautoilevat nuoret aikuiset ja pääkaupunkiseutulaiset. Nuorista aikuisista liki kolmannes ei ikinä autoile työssään. Pääkaupunkiseudulla vastaava lukema on 32 prosenttia ihmisistä. – Se on luonnollista. Pääkaupunkiseudulla etäisyydet ovat verrattain lyhyitä ja julkisen liikenteen kattavuus suomalaisittain ylivoimaista. Nuoret aikuiset taas eivät ole välttämättä ehtineet päästä urallaan vielä työtehtäviin, jotka vaativat autoilua, Anderson toteaa. – Eniten autoa tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa yli viidennes käyttää autoa ammatillisesti päivittäin. Pikkukunnissa ja maaseudulla osuus on peräti 43 prosenttia. Sovellus etsii myös parkkipaikkaa Rahan lisäksi työauton parkkeeraamiseen kuluu turhaan myös aikaa. Lähes joka neljäs suomalainen työautoilija kertoo EasyParkin kyselyssä käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään kerrallaan noin kymmenen minuuttia. Kun joka neljäs työssäkäyvä autoilee työssään viikoittain, hukattu työaika saattaa kasvaa merkittäväksi. – Olemme julkaisemassa sovelluksen, joka toimii navigaattorin tapaan. Sovellus ohjaa kuljettajan aina reitin määränpäässä kaduille, joilta sillä hetkellä löytyy todennäköisimmin parkkitilaa, Anderson kertoo. Lähde: EasyPark Kuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?