31.8.2017 Liikenne EasyPark: joka kolmas suomalainen maksaa osan työautoilustaan omasta pussistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintisovelluksiin panostava EasyParkin kyselyssä selvisi, että oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Lähes 40 prosenttia suomalaisista käyttää viikoittain työaikaa hallinnollisiin tehtäviin, joita ovat esimerkiksi kulukorvaukset. Silti yli kolmannes autoa työssään käyttävä unohtaa periä parkkimaksujaan työnantajalta.Väite perustuu parkkiyhtiö EasyParkin teettämään kansainväliseen kyselyyn. Suomalaisvastaajia mukana oli 1008.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyöajot osin omasta pussistaEasyParkin mukaan useampi kuin joka kolmas maksaa työautoilustaan omasta pussistaan. Kulu voi olla suurikin, sillä joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Vähäisintä työautoilu on pääkaupunkiseudulla ja nuorten aikuisten keskuudessa.Oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Liki joka neljäs suomalainen työautoilija ilmoittaa käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään noin kymmenen minuuttia.– Kukaan tuskin nauttii kulukorvausten kuittisodasta. On ymmärrettävää, että haettavia korvauksia unohtuu, kuitteja häviää ja kaikki eivät vain viitsi laittaa aikaansa pienten parkkimaksujen kulukorvaushakemuksiin. EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan AndersonParkkiyhtiö muistuttaa, että pienistä summista kertyy kuitenkin ajan myötä iso summa. Täysin vilpitöntä huoli pysäköijien omista rahoista ei ole, sillä EasyPark kertoo myös lanseeraavansa kuittisulkeisia helpottamaan tähtäävän pysäköintisovelluksen.– Olennaisinta on maksamisen helppous ja sähköiset kuitit. Parkkeeraussovellukset ovat helpottava vaihtoehto. Parasta on, jos voi säätää sovelluksen veloittamaan maksut suoraan työantajalta.Kukkaro voi keventyä viikoittainEasyParkin kyselyn perusteella monen kukkaro kevenee tiuhaan ja turhaan unohtuvien kulukorvausten vuoksi. Joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Miehistä viikoittaisia työautoilijoita on peräti lähes joka kolmas. 50–59-vuotiaista peräti neljännes käyttää työssään autoa päivittäin. Vain 24 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei käytä työssään koskaan autoa.Vähiten työautoilevat nuoret aikuiset ja pääkaupunkiseutulaiset. Nuorista aikuisista liki kolmannes ei ikinä autoile työssään. Pääkaupunkiseudulla vastaava lukema on 32 prosenttia ihmisistä.– Se on luonnollista. Pääkaupunkiseudulla etäisyydet ovat verrattain lyhyitä ja julkisen liikenteen kattavuus suomalaisittain ylivoimaista. Nuoret aikuiset taas eivät ole välttämättä ehtineet päästä urallaan vielä työtehtäviin, jotka vaativat autoilua, Anderson toteaa.– Eniten autoa tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa yli viidennes käyttää autoa ammatillisesti päivittäin. Pikkukunnissa ja maaseudulla osuus on peräti 43 prosenttia.Sovellus etsii myös parkkipaikkaaRahan lisäksi työauton parkkeeraamiseen kuluu turhaan myös aikaa. Lähes joka neljäs suomalainen työautoilija kertoo EasyParkin kyselyssä käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään kerrallaan noin kymmenen minuuttia.Kun joka neljäs työssäkäyvä autoilee työssään viikoittain, hukattu työaika saattaa kasvaa merkittäväksi.– Olemme julkaisemassa sovelluksen, joka toimii navigaattorin tapaan. Sovellus ohjaa kuljettajan aina reitin määränpäässä kaduille, joilta sillä hetkellä löytyy todennäköisimmin parkkitilaa, Anderson kertoo.Lähde: EasyPark Kuva: Antti Hentinen/Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”