31.8.2017 Liikenne EasyPark: joka kolmas suomalainen maksaa osan työautoilustaan omasta pussistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintisovelluksiin panostava EasyParkin kyselyssä selvisi, että oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Lähes 40 prosenttia suomalaisista käyttää viikoittain työaikaa hallinnollisiin tehtäviin, joita ovat esimerkiksi kulukorvaukset. Silti yli kolmannes autoa työssään käyttävä unohtaa periä parkkimaksujaan työnantajalta. Väite perustuu parkkiyhtiö EasyParkin teettämään kansainväliseen kyselyyn. Suomalaisvastaajia mukana oli 1008. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työajot osin omasta pussista EasyParkin mukaan useampi kuin joka kolmas maksaa työautoilustaan omasta pussistaan. Kulu voi olla suurikin, sillä joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Vähäisintä työautoilu on pääkaupunkiseudulla ja nuorten aikuisten keskuudessa. Oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Liki joka neljäs suomalainen työautoilija ilmoittaa käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään noin kymmenen minuuttia. – Kukaan tuskin nauttii kulukorvausten kuittisodasta. On ymmärrettävää, että haettavia korvauksia unohtuu, kuitteja häviää ja kaikki eivät vain viitsi laittaa aikaansa pienten parkkimaksujen kulukorvaushakemuksiin. EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson Parkkiyhtiö muistuttaa, että pienistä summista kertyy kuitenkin ajan myötä iso summa. Täysin vilpitöntä huoli pysäköijien omista rahoista ei ole, sillä EasyPark kertoo myös lanseeraavansa kuittisulkeisia helpottamaan tähtäävän pysäköintisovelluksen. – Olennaisinta on maksamisen helppous ja sähköiset kuitit. Parkkeeraussovellukset ovat helpottava vaihtoehto. Parasta on, jos voi säätää sovelluksen veloittamaan maksut suoraan työantajalta. Kukkaro voi keventyä viikoittain EasyParkin kyselyn perusteella monen kukkaro kevenee tiuhaan ja turhaan unohtuvien kulukorvausten vuoksi. Joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Miehistä viikoittaisia työautoilijoita on peräti lähes joka kolmas. 50–59-vuotiaista peräti neljännes käyttää työssään autoa päivittäin. Vain 24 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei käytä työssään koskaan autoa. Vähiten työautoilevat nuoret aikuiset ja pääkaupunkiseutulaiset. Nuorista aikuisista liki kolmannes ei ikinä autoile työssään. Pääkaupunkiseudulla vastaava lukema on 32 prosenttia ihmisistä. – Se on luonnollista. Pääkaupunkiseudulla etäisyydet ovat verrattain lyhyitä ja julkisen liikenteen kattavuus suomalaisittain ylivoimaista. Nuoret aikuiset taas eivät ole välttämättä ehtineet päästä urallaan vielä työtehtäviin, jotka vaativat autoilua, Anderson toteaa. – Eniten autoa tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa yli viidennes käyttää autoa ammatillisesti päivittäin. Pikkukunnissa ja maaseudulla osuus on peräti 43 prosenttia. Sovellus etsii myös parkkipaikkaa Rahan lisäksi työauton parkkeeraamiseen kuluu turhaan myös aikaa. Lähes joka neljäs suomalainen työautoilija kertoo EasyParkin kyselyssä käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään kerrallaan noin kymmenen minuuttia. Kun joka neljäs työssäkäyvä autoilee työssään viikoittain, hukattu työaika saattaa kasvaa merkittäväksi. – Olemme julkaisemassa sovelluksen, joka toimii navigaattorin tapaan. Sovellus ohjaa kuljettajan aina reitin määränpäässä kaduille, joilta sillä hetkellä löytyy todennäköisimmin parkkitilaa, Anderson kertoo. Lähde: EasyPark Kuva: Antti Hentinen/Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt