31.8.2017 Liikenne EasyPark: joka kolmas suomalainen maksaa osan työautoilustaan omasta pussistaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pysäköintisovelluksiin panostava EasyParkin kyselyssä selvisi, että oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Lähes 40 prosenttia suomalaisista käyttää viikoittain työaikaa hallinnollisiin tehtäviin, joita ovat esimerkiksi kulukorvaukset. Silti yli kolmannes autoa työssään käyttävä unohtaa periä parkkimaksujaan työnantajalta.Väite perustuu parkkiyhtiö EasyParkin teettämään kansainväliseen kyselyyn. Suomalaisvastaajia mukana oli 1008.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyöajot osin omasta pussistaEasyParkin mukaan useampi kuin joka kolmas maksaa työautoilustaan omasta pussistaan. Kulu voi olla suurikin, sillä joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Vähäisintä työautoilu on pääkaupunkiseudulla ja nuorten aikuisten keskuudessa.Oman rahan lisäksi työauton parkkeeraaminen kuluttaa suomalaisilta työaikaa. Liki joka neljäs suomalainen työautoilija ilmoittaa käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään noin kymmenen minuuttia.– Kukaan tuskin nauttii kulukorvausten kuittisodasta. On ymmärrettävää, että haettavia korvauksia unohtuu, kuitteja häviää ja kaikki eivät vain viitsi laittaa aikaansa pienten parkkimaksujen kulukorvaushakemuksiin. EasyPark Suomen toimitusjohtaja Stefan AndersonParkkiyhtiö muistuttaa, että pienistä summista kertyy kuitenkin ajan myötä iso summa. Täysin vilpitöntä huoli pysäköijien omista rahoista ei ole, sillä EasyPark kertoo myös lanseeraavansa kuittisulkeisia helpottamaan tähtäävän pysäköintisovelluksen.– Olennaisinta on maksamisen helppous ja sähköiset kuitit. Parkkeeraussovellukset ovat helpottava vaihtoehto. Parasta on, jos voi säätää sovelluksen veloittamaan maksut suoraan työantajalta.Kukkaro voi keventyä viikoittainEasyParkin kyselyn perusteella monen kukkaro kevenee tiuhaan ja turhaan unohtuvien kulukorvausten vuoksi. Joka neljäs suomalainen käyttää autoa työssään viikoittain. Miehistä viikoittaisia työautoilijoita on peräti lähes joka kolmas. 50–59-vuotiaista peräti neljännes käyttää työssään autoa päivittäin. Vain 24 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei käytä työssään koskaan autoa.Vähiten työautoilevat nuoret aikuiset ja pääkaupunkiseutulaiset. Nuorista aikuisista liki kolmannes ei ikinä autoile työssään. Pääkaupunkiseudulla vastaava lukema on 32 prosenttia ihmisistä.– Se on luonnollista. Pääkaupunkiseudulla etäisyydet ovat verrattain lyhyitä ja julkisen liikenteen kattavuus suomalaisittain ylivoimaista. Nuoret aikuiset taas eivät ole välttämättä ehtineet päästä urallaan vielä työtehtäviin, jotka vaativat autoilua, Anderson toteaa.– Eniten autoa tarvitaan Pohjois- ja Itä-Suomessa, jossa yli viidennes käyttää autoa ammatillisesti päivittäin. Pikkukunnissa ja maaseudulla osuus on peräti 43 prosenttia.Sovellus etsii myös parkkipaikkaaRahan lisäksi työauton parkkeeraamiseen kuluu turhaan myös aikaa. Lähes joka neljäs suomalainen työautoilija kertoo EasyParkin kyselyssä käyttävänsä jokaiseen parkkipaikanetsintään kerrallaan noin kymmenen minuuttia.Kun joka neljäs työssäkäyvä autoilee työssään viikoittain, hukattu työaika saattaa kasvaa merkittäväksi.– Olemme julkaisemassa sovelluksen, joka toimii navigaattorin tapaan. Sovellus ohjaa kuljettajan aina reitin määränpäässä kaduille, joilta sillä hetkellä löytyy todennäköisimmin parkkitilaa, Anderson kertoo.Lähde: EasyPark Kuva: Antti Hentinen/Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?