28.7.2022

Ford testaa robottilatausasemaa – suunniteltu auttamaan liikuntarajoitteisia kuljettajia

Ford on kehittänyt robottilatausaseman prototyypin, jota käytetään älypuhelimen kautta auton sisältä. Teknologian avulla kuljettavat voisivat olla latauksen ajan autossa tai jättää auton lataukseen robotin hoitaessa kaiken työn.

Hiljattain Isossa-Britanniassa tehty tutkimus osoitti, että liikuntarajoitteiset kuljettajat mieltävät latauksen helppouden tärkeimmäksi sähköauton ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Ford testaa robottilatausasemaa osana tutkimusprojektia, jonka avulla kehitetään hands-free-latausratkaisuja sähköautoille ja täysin automaattista latausta autonomisille autoille.

– Ford on sitoutunut varmistamaan liikkumisen vapauden, ja tällä hetkellä auton tankkaaminen tai lataaminen voi olla iso ongelma osalle kuljettajista. Robottilatausasema voisi toisaalta lisätä mukavuutta joillekin kuljettajille, mutta olla täysin oleellinen toisille, sanoo Birger Fricke, Research Engineer, Research and Innovation Center, Ford of Europe.

Mittatilaustyönä Dortmundin yliopistossa Saksassa tehtyä robottilatausasemaa testataan nyt tosielämän tilanteissa. Kun latausasema aktivoidaan, sen kansi liukuu auki ja robottikäsi työntyy latausluukkua kohti pienen kameran avulla. Latauksen jälkeen käsi vetäytyy automaattisesti takaisin paikoilleen. Testijakson aikana kuljettajat voivat seurata lataustasoa FordPass-sovelluksesta, josta näkyy myös jäljellä olevan polttoaineen määrä ja toimintamatka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latausasemat voisivat olla tulevaisuudessa täysin automaattisia

Latausaseman voisi tulevaisuudessa asentaa invapaikoille, pysäköintialueille tai yksityiskoteihin. Yrityskalustolle olisi mahdollista asentaa nopeat ja tehokkaat latauslaitteet. Teknologia voisi toimia myös tukena tehokkaampaan lataukseen latausajan lyhentämiseksi.

Tulevaisuudessa prosessi voisi toimia myös täysin automaattisesti, jolloin kuljettajan tarvitsisi osallistua lataukseen hyvin vähän tai ei ollenkaan. Kuljettaja vain yksinkertaisesti lähettäisi auton latausasemalle infrastruktuurin varmistaessa, että se pääsee latausasemalle ja takaisin täysin autonomisesti.

– Lopetin autoni tankkaamisen itse vuosia sitten, kun siitä tuli minulle erittäin rasittavaa. Niinpä aviomieheni tekee sen puolestani. Robottilatausasema tarjoaisi minulle paljon enemmän itsenäisyyttä, toteaa Ford of Europen viestinnässä työskentelevä Angela Aben, joka käyttää sähkökäyttöistä pyörätuolia pystyäkseen liikkumaan paremmin ja toimimaan itsenäisemmin.

Ford ajaa vahvasti autoilun sähköistymistä

Tutkimusprojekti täydentää Fordin sitoutumista sähköistymiseen. Latausverkkotoimittaja IONITYn kanssa toteutettavassa jatkoprojektissa pyritään parantamaan robottilatausasemaa entisestään. Ford tutkii lisäksi robottilatausratkaisuja yhdistettynä automatisoituun pysäköintipalveluun, joka esiteltiin Münchenin autonäyttelyssä Saksassa viime vuonna.

Fordin Blue Oval Charging Network -latausverkosto kasvaa nopeasti, ja tarjoaa asiakkaille pääsyn yli 300 000 latausasemalle Euroopassa. Kuljettajien on mahdollista löytää latausasemat ja maksaa latauksesta Ford Charge Assist -järjestelmän avulla, joka on tosin tällä hetkellä saatavana vain täyssähköiseen E-Transitiin. Järjestelmä tarjoaa hyötyajoneuvoasiakkaille räätälöityjä latausratkaisuja, jotka sisältävät latauslaitteet ja ohjelmistot, jotka auttavat latausaikataulujen suunnittelussa ja vähentävät aikaa vievää paperityötä.

Ford liittyi äskettäin 27 yrityksen kanssa vetoomukseen varmistaakseen, että kaikki uudet henkilö- ja pakettiautot Euroopassa ovat päästöttömiä vuodesta 2035 lähtien, ja vaati tavoitteita sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin kasvattamiseksi Euroopassa sähköajoneuvokannan kasvuvauhdin tahdissa.

Lähde ja kuvat: Ford

Luetuimmat