19.5.2017

Halpa korvike muuttuvaksi nopeusrajoitukseksi: lisäkilpi liikennemerkkiin?

muuttuva nopeusrajoitus

Muuttuvat nopeusrajoitusmerkit ovat Suomelle liian kalliita. Entä jos otettaisiin mallia Saksasta?

Talvinopeusrajoitukset ovat taas vaihteeksi vaihtuneet kesäisiin. Moni olisi valmis heivaamaan ensin mainitut ainakin moottoritieltä kokonaan pois, onhan keli usein talvellakin pitävä.

Paras ratkaisu olisivat sähköisesti vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit, mutta niiden yleistymisen tielle asettuu Suomessa tuttu este: raha.

Miten olisi Saksassa käytetty malli, missä sallittua ajonopeutta pudotetaan sadekelillä yksinkertaisella keinolla eli nopeusrajoitusmerkin alle sijoitetulla lisäkilvellä? Meillä tätä voisi soveltaa niin, että rajoitus olisi läpi vuoden 120 km/h, mutta Liukkaalla-lisäkilpi muuttaisi sen sataseksi.

– Äkkiseltään sanoisin, että siinä tulisi helposti tulkintavaikeuksia. Sade on vielä helppo määritellä, mutta liukkauden kanssa onkin jo hankalampaa. Vaihtuva merkki on siitäkin hyvä, että tienpitäjillä on erittäin kattavat säätiedot, ja rajoitusta voidaan pudottaa jo ennen kuin ensimmäinen auto lipeää penkkaan, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen kuvailee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvaisivatko nopeuserot?

Lisäkilvellä saattaisi olla Holopaisen mukaan negatiivisiakin vaikutuksia. Varovaiset kuljettajat ajaisivat huonon kelin tullen entistäkin hiljempaa, kun taas omasta mielestään kokeneemmat eivät pudottaisi vauhtiaan yhtä paljon. Seurauksena voisi olla nopeuserojen kasvu.

Kaiken A ja O kun liikenteessä on tasainen autovirta.

– Nykyiset talvinopeusrajoitukset ovat eräänlainen tavoitenopeus, johon kaikkien pitäisi pyrkiä. Ei ajettaisi sen yli, eikä toisaalta kauheasti sen allekaan, Holopainen selvittää.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Autoliitto ehdottaa muutosta nopeusrajoituksiin

Luetuimmat