kapearunkoiset suihkukoneet

Liikenne Uutinen 28.4.2021

Ilmailun kilpa – Airbus porskuttaa uudistamalla kapearunkokalustoa

Taisto taivaan markkinaosuuksista käy kiivaana. Airbus on entistä vahvemmin niskan päällä kapearunkokoneiden malliston laajuudessa ja myynnissä.

Boeing on ollut vahvempi laajarunkokoneiden myynnissä, mutta Airbus on puolestaan entistä vahvemmin niskan päällä kapearunkokoneiden malliston laajuudessa ja myynnissä – myös koronapandemian jälkeen. Vuonna 2018 Airbus hankki omistukseensa kanadalaisen Bombardier CSeries-lentokoneiden projektin. Samalla koneiden nimi vaihtui Airbus A220-sarjaksi, jossa on kaksi versiota, A220-100 (aikaisemmin CS100) on 100–120-paikkainen ja pitempi A220-300 (aikaisemmin CS300) on 120–150-paikkainen.

A220-sarjaa valmistetaan Kanadassa ja nyttemmin myös Yhdysvalloissa, millä vältetään Trumpin asettamat kalliit  tuontitullit. Kun koneesta tuli Airbus, se sai Airbusin maailmanlaajuisen varaosa- ja huoltotuen, mikä lisäsi tilauksia nopeasti. Maaliskuun loppuun 2021 mennessä A220-koneita on tilattu 649, joista asiakkaille toimitettu 152 konetta. Moottorit ovat tyyppiä Pratt&Whitney Geared Turbofan PW 1500G. Moottorin suuri ohivirtaussuhde merkitsee hyvää energiatehokkuutta, polttoaineenkulutus on vähintään 20 prosenttia edellisen sukupolven koneita pienempi. Typenoksidipäästöt ovat vähentyneet ja kone on merkittävästi hiljaisempi.

Airbus

Airbus A220 -sarjan markkinoille tulo osui hyvään saumaan, sillä koronapandemia on lisännyt lentoyhtiöiden kiinnostusta kohtuullisen kokoisiin 100–150-paikkaisiin koneisiin, joilla on pitkä kantama.  Taloudelliset A220-koneet olivat runsaassa käytössä koronapandemian aikanakin. Kun pandemia hellittää, moni lentoyhtiö suunnittelee kokonaan uusia reittejä A220:n hyvien ominaisuuksien ansiosta. A220-100:n kantama on 6 297 km / 3 400 nm ja A220-300:n kantama on uusimmassa versiossa lisätty 150 merimaililla lukemaan 6 574 km / 3 550 nm.

Pitkä kantama merkittävä etu

Pitkä kantama on A220:n suuri etu kovaa kilpailijaa, hieman pienempää Embraer E2-sarjaa vastaan, jolta A220 onkin jo vienyt asiakkaita. On huhuja siitä, että kantamaa mahdollisesti pystytään tulevaisuudessa lisäämään jopa 4 000 merimailiin eli 7 400 kilometriin, mikä laajentaisi koneen käyttöä Atlantin ylittävillä reiteillä. Lisäksi markkinoilla on huhuja, että Airbus pohtisi pitemmän, noin 165-paikkaisen A220-500:n esittelyä. A220 sopii mainiosti moneen tarkoitukseen ja se menee nykyisen Airbus A319 NEO:n kanssa samaan luokkaan. A319NEO:n kauppa on käynyt nihkeästi ja saattaa olla, että pitemmän päälle A220-sarja tulee korvaamaan A319NEO:n kokonaan.

A220-sarjan onnistuneen lanseerauksen lisäksi Airbus on menestyksekkäästi uudistanut vuonna 1988 kaupalliseen liikenteeseen tullutta, suosittua Airbus A320-sarjaa.

A320 NEO -koneet tärkeitä

Tärkein uudistus tapahtui vuonna 2016, jolloin ensimmäiset A320 NEO (New Engine Option) -koneet otettiin kaupalliseen liikenteeseen.

A320 NEO -sarja käsittää kolme mallia: A319 NEO 140 matkustajaa, A320 NEO 165 matkustajaa ja A321 NEO 206 matkustajaa reittiliikenteessä (kaksi luokkaa). Charter-liikenteessä ja yksiluokkaisena koneisiin mahtuu kymmeniä matkustajia enemmän. Moottorivaihtoehdot ovat CFM International LEAP-1A tai Pratt& Whitney Geared Turbofan PW1100G. Uudet moottorit ja muut parannukset vähentävät polttoaineen kulutusta vähintään 15 prosenttia sekä melupäästöjä ja typen oksidipäästöjä (NOx) jopa 50 prosenttia aikaisempaan A320-sarjaan verrattuna. Sitä kutsuttiin nimellä A320-sarja CEO (Current Engine Option), joista on vieläkin voimassa olevia tilauksia.

Airbus

Airbus A320 -tuoteperheessä kysyntä kohdistuu entistä enemmän sen pisimpään versioon, A321:een, koska se tarjoaa parhaimman taloudellisuuden matkustajapaikkaa kohti ja siitä on kehitetty uusia pitkän kantaman versioita. Vuonna 2016 esiteltiin A321neoLR (Long Range), 206-paikkainen pitkän kantaman ensimmäinen versio.

Kolmella lisäpolttoainesäiliöllä varustetun A321neoLR pystyy lentämään 4000 merimailin matkan (7 400 km). A321 neoLR tulee avaamaan uusia reittejä ja korvaamaan käytöstä poistettavia kapearunkoisia Boeing 757 -koneita. A321neoLR-koneen ensimmäinen käyttäjä vuonna 2018 on Arkia Israeli Airlines. Sen yksiluokkaisessa matkustamossa on jopa 220 istuinpaikkaa. A321LR:n kantama riittää Atlantin ylitykseen reiluin polttoainereservein.

Toinen, vieläkin pidemmän kantaman versio, A321neoXLR (Extra Long Range) esiteltiin Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 2019. Koneen toimitukset alkavat vuonna 2023. Kantama on 4 700 merimailia (8 700 km) ja matkustajia yksiluokkaisena versiona jopa 244! Tämä kapearunkoinen pitkän matkan malli on herättänyt lentoyhtiöissä ristiriitaisia näkemyksiä: Jotkut isot, perinteiset lentoyhtiöt epäilevät sen matkustusmukavuutta verrattuna laajarunkokoneisiin.

Leveämpiä istuimia

Toiset lentoyhtiöt ovat puolestaan hyvin innostuneita kapearunkokoneiden taloudellisuudesta myös pitemmillä reiteillä ja satsaavat myös business-luokkaan leveämmin istuimin ja reiluin jalkatiloin. Mitä pitempi matka ja aika, sitä suuremmaksi tulee A321:n etu matkustamon leveydessä pahinta kilpailijaa, Boeing 737 MAXia vastaan. A320-sarjan matkustamo on 370 senttiä leveä, Boeing 737:n 353 senttiä, eroa 17 senttiä, mikä mahdollistaa hieman leveämmät istuimet tai käytävän. A321neoXLR sai ennätysnopeasti runsaasti tilauksia.

Airbus

Pitkän kantaman kapearunkokoneet antavat mahdollisuuden myös avata täysin uusia, matkustajamääriltään ”ohuempia” kaukolentoreittejä, joille laajarunkokalusto on ollut liian suurta ja käyttökustannuksiltaan kallista. Vaihtoehtoisesti joitakin aikaisemmin laajarunkokoneilla lennettyjä reittejä muutetaan pienemmillä kapearunkokoneilla lennettäväksi ainakin siihen asti, kunnes matkustajamäärät palaavat koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

A321 LR/XLR -kapearunkokoneilla voidaan lentää Atlantin ylitse runsain polttoainereservein ja pitemmällekin. Lyhyen A319:n suosio on sakannut. A319 NEO -tilauksia on vain 79, joista toimitettu 3 konetta, A320NEO -tilauksia on 3 852, toimitettu 1 204 konetta ja A321 NEO -tilauksia on 3 338, toimitettu 506 konetta. Yhteensä A320NEO-sarjan koneita on tilattu 7 269, joista toimitettu 1 713 konetta.

Konetilauksia 15 499

Kaikkiaan Airbus A320-sarjan koneita on tilattu 15 499, ja se on ohittanut Boeing 737:n maailman suosituimpana matkustajakoneena ja siten A320-sarjasta tulee maailman suosituin matkustajakone kautta aikojen. A320-sarja tullee ennen pitkää tilausmäärissä ylittämään myös legendaarisen DC-3:n valmistusmäärän, 16 148 konetta, tuon luvun sisältäessä matkustajakoneiden lisäksi sotilaskäytössä ja Neuvostoliitossa lisenssillä varustetut Lisunov Li-2 ja sekä Japanissa lisenssillä valmistetut Showa and Nakajima L2D -koneet.

Jaa artikkeli

Keskustelu