17.11.2022 Liikenne Kaasuautoilijat: maakaasu pois, käyttövoimaverosta luovuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautoilijoiden etujärjestö ehdottaa maakaasun poistamista tankkausasemilta ja käyttövoimaverosta luopumista. Haasteena on suppea kaasuautotarjonta. Uusiutuva biokaasu on käynyt liikennekäytössä selkeästi fossiilista maakaasua halvemmaksi, tuo Kaasuautoilijat ry esiin ja tähdentää, että hintaero biokaasun ja maakaasuun välillä on vain kasvanut kuluvana vuonna. Kaasulajit ovat kemiallisesti samaa metaania, mutta toinen on tuontituote, biokaasua voidaan tehdä kotimaisista jätevirroista. Jätepohjaisen (biohajoavat jätteet, jätevedet, lietteet, lannat) biokaasun lisäksi uusiutuvaa kaasua voidaan tuottaa pelto- ja metsäbiomassasta joko mädättämällä tai termisellä kaasutuksella. – Biokaasun suhteellisen halpenemisen myötä käytännössä kaikista kaasuautoista on tullut puhtaasti biokaasua käyttäviä. Poikkeuksia on vain joitakin, jotka vanhan sopimuksen perusteella tankkaavat maakaasua, mutta biokaasun osuus liikennekaasusta on reilusti yli 90 %, henkilöautoissa lähes 100 %, huomauttaa yhdistys tiedotteessaan. Kaasuautoilijat ry ei siis näe enää mitään syytä pitää tuontimaakaasua myynnissä henkilöautoille. Liikennebiokaasun kysyntä on yhdistyksen mukaan kasvanut muutamassa vuodessa moninkertaiseksi ja sen riittävyys nykyiselle ja kasvavalle autokannalle on osoitettu. – Ehdotamme, että valtionyhtiö Gasum poistaa maakaasun myynnistä henkilöautoille. Ehdotamme myös, että puhtainta liikennepolttoainetta käyttäviltä biokaasuautoilta poistetaan rangaistusluonteinen käyttövoimavero, linjataan kannanotossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaasuautojen tarjonta on haaste Kaasukäyttöiset henkilöautot ovat kaksoispolttoainejärjestelmällä varustettuja eli ne toimivat kaasun loputtua bensiinillä. Henkilöautoihin kaasu tankataan paineistettuna. Kaasuautot ovat omalta osaltaan mukana päästötalkoissa eli vähentämässä liikenteen haitallisia kasvihuonepäästöjä. Kaasuautojen suosion kasvun uhkana on useita hankalia haasteita, myönsi aikanaan myös liikenne- ja viestintäministeriön johdolla työskennellyt Fossiilittoman liikenteen työryhmä. Vähäisin haasteista ei ole suppea autovalikoima, kuten Moottori aiemmassa artikkelissaan uutisoi otsikolla Päästötalkoot kaipaavat kaasuautoja, mutta rajoittunut valikoima haittaa autokauppaa. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot mukaan kaasuautoja oli uusista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vuonna 2021 oli kaasuautoja 0,92 %, vastaava luku kuluvan vuoden 10 ensimmäisen kuukauden osalta on 0,71 % Näiden tilastojen lähteinä ovat Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / liikenneasioiden rekisteri. Viime vuonna ensirekisteröitiin liikennekäyttöön yhteensä 909 kaasuautoa. Vertailun vuoksi: paljon julkisuudessa esillä olleita täyssähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 10 152 autoa. Vuonna 2021 Suomen koko autokannasta eli 2,75 miljoonasta henkilöautosta kaasuautoja oli 14 382. Sähköautoja oli vastaavasti 22 892. Suomessa myytävien kaasuautomallien listaus löytyy energiayhtiö Gasumin kotisivuilta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kaasuautoilijat ry, Autoalan Tiedotuskeskus, Gasum Oy, liikenne- ja viestintäministeriö, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / liikenneasioiden rekisteri. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku