17.11.2022

Kaasuautoilijat: maakaasu pois, käyttövoimaverosta luovuttava

Seat Arona kesä kaasulla tankkaus

Kaasuautoilijoiden etujärjestö ehdottaa maakaasun poistamista tankkausasemilta ja käyttövoimaverosta luopumista. Haasteena on  suppea kaasuautotarjonta.

Uusiutuva biokaasu on käynyt liikennekäytössä selkeästi fossiilista maakaasua halvemmaksi, tuo Kaasuautoilijat ry esiin ja tähdentää, että hintaero biokaasun ja maakaasuun välillä on vain kasvanut kuluvana vuonna.

Kaasulajit ovat kemiallisesti samaa metaania, mutta toinen on tuontituote, biokaasua voidaan tehdä kotimaisista jätevirroista. Jätepohjaisen (biohajoavat jätteet, jätevedet, lietteet, lannat) biokaasun lisäksi uusiutuvaa kaasua voidaan tuottaa pelto- ja metsäbiomassasta joko mädättämällä tai termisellä kaasutuksella.

– Biokaasun suhteellisen halpenemisen myötä käytännössä kaikista kaasuautoista on tullut puhtaasti biokaasua käyttäviä. Poikkeuksia on vain joitakin, jotka vanhan sopimuksen perusteella tankkaavat maakaasua, mutta biokaasun osuus liikennekaasusta on reilusti yli 90 %, henkilöautoissa lähes 100 %, huomauttaa yhdistys tiedotteessaan.

Kaasuautoilijat ry ei siis näe enää mitään syytä pitää tuontimaakaasua myynnissä henkilöautoille. Liikennebiokaasun kysyntä on yhdistyksen mukaan kasvanut muutamassa vuodessa moninkertaiseksi ja sen riittävyys nykyiselle ja kasvavalle autokannalle on osoitettu.

– Ehdotamme, että valtionyhtiö Gasum poistaa maakaasun myynnistä henkilöautoille. Ehdotamme myös, että puhtainta liikennepolttoainetta käyttäviltä biokaasuautoilta poistetaan rangaistusluonteinen käyttövoimavero, linjataan kannanotossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaasuautojen tarjonta on haaste

Kaasukäyttöiset henkilöautot ovat kaksoispolttoainejärjestelmällä varustettuja eli ne toimivat kaasun loputtua bensiinillä. Henkilöautoihin kaasu tankataan paineistettuna.

Kaasuautot ovat omalta osaltaan mukana päästötalkoissa eli vähentämässä liikenteen haitallisia kasvihuonepäästöjä. Kaasuautojen suosion kasvun uhkana on useita hankalia haasteita, myönsi aikanaan myös liikenne- ja viestintäministeriön johdolla työskennellyt Fossiilittoman liikenteen työryhmä. Vähäisin haasteista ei ole suppea autovalikoima, kuten Moottori aiemmassa artikkelissaan uutisoi otsikolla Päästötalkoot kaipaavat kaasuautoja, mutta rajoittunut valikoima haittaa autokauppaa.

kulutusmittaus kesä kaasulla seat arona tgi kaasuauto

Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastojen  https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot mukaan kaasuautoja oli uusista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vuonna 2021 oli kaasuautoja 0,92 %, vastaava luku kuluvan vuoden 10 ensimmäisen kuukauden osalta on 0,71 %

Näiden tilastojen lähteinä ovat Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / liikenneasioiden rekisteri.

Viime vuonna ensirekisteröitiin liikennekäyttöön yhteensä 909 kaasuautoa. Vertailun vuoksi: paljon julkisuudessa esillä olleita täyssähköautoja ensirekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 10 152 autoa.

Vuonna 2021 Suomen koko autokannasta eli 2,75 miljoonasta henkilöautosta kaasuautoja oli 14 382. Sähköautoja oli vastaavasti 22 892.

Suomessa myytävien kaasuautomallien listaus löytyy energiayhtiö Gasumin kotisivuilta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kaasuautoilijat ry, Autoalan Tiedotuskeskus, Gasum Oy, liikenne- ja viestintäministeriö, Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / liikenneasioiden rekisteri.

Luetuimmat