16.9.2019 Liikenne Turku testaa ensimmäisenä paikallisliikenteessä – tätä tarjoaa kaksikerrosbussi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksikerrosbussin ainutlaatuinen kyytikokeilu kestää kolme viikkoa. Kokeiluajossa oleva kaksikerrosbussi on teipattu turkulaisittain vitsikkäästi. Autossa komeilevat tekstit ”Varför London, vi har ju Föli” ja ”Korkeampaa matematiikkaa 1+1=2”. Turun kokeilu on suomalaisittain ainutlaatuinen, sillä kaksikerrosbusseja ei ole aiemmin käytetty paikallisliikenteessä. Kaksikerrosbusseja on Suomessa käytössä lähinnä kaukoliikenteessä, sightseeing-kiertoajelubusseina sekä muutama yksilö tilausajossa. Maailmalla kaksikerrosbusseja on paikallis- ja seutuliikenteen käytössä Euroopassa Lontoon lisäksi muun muassa Amsterdamissa, Berliinissä, Tukholmassa ja Koillis-Italiassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 80 istumapaikkaa Turun seudun joukkoliikenne Föli kokeilee kaksikerrosbussia kolmen viikon ajan eli 3. lokakuuta asti. Kaksikerrosbussien aikataulun voi tarkistaa Fölin verkkosivuilta. Mahdollisimman paljon ihmisiä kuljettamaan kykenevä linja-auto on päästöjenkin kannalta fiksu ratkaisu. Kaksikerrosbussissa on 80 istumapaikkaa, joista 61 yläkerrassa. Seisomapaikkoja on yhdeksän. Matalalattiaisen bussin alakerta on esteetön. Alakerrassa, keskioven lähellä, on tilaa lastenvaunuille, pyörätuolille tai rollaattorille. Takaovea kaksikerrosbussissa ei ole. Sisäänkäynti tapahtuu etuovesta. Yläkertaan kuljetaan portaita pitkin. Bussissa on kahdet portaat, etuoven ja keskioven tuntumassa. Mukava matkustaa, ketterä kääntyvyys Pikaisessa tutustumisajossa VDL-kaksikerrosbussi yllätti yläkerrassa matkustavan todella myönteisesti. Kyyti yläkerran istumapaikalla on miellyttävän hiljaista ja mukavaa – etenkin verrattuna joidenkin tavallisten paikallisbussimallien täristävään ja meluisaan kulkuun. Jousitusmukavuus osoittautui hyväksi. Jousitus nielee kadun kuopat eleettömästi, bussi kulku on sileää, akselistojen äänet, rengasäänet ja moottorin melu on eristetty tehokkaasti. Voimakkaassa kiihdytyksissäkin yläkertaan kantautui vain vaimeata, matalataajuista moottorin murinaa. Yläkerran isoista ikkunoista avautuvat avarat näkymät vielä osaltaan korostavat kaksikerrosbussin mainiota matkustusmukavuutta, mikä on selkeä etu pitemmillä seutulinjoilla. Matkustajan huomiota kiinnitti myös bussin varsin ketterä kääntyvyys kapeiden katujen risteyksissä. Yläkertaan on kiivettävä portaiden kautta. Veikkaanpa, että yläkerrasta tulee suosittu ketterien nuorten keskuudessa. Tehokas valaistus ja portaiden selkeä muoto sekä harkiten suunnitellut kunnolliset kaiteet helpottivat yläkertaan nousemista. Myös alaspäin kulkeminen portaissa oli helpompaa kuin luulisi – kiitos jämäkän kaiteen. Seutulinjoille 6 ja 7 Turun joukkoliikennetoimiston joukkoliikennepalvelujohtajan Sirpa Korten mukaan kaksikerrosbussia kokeillaan pitemmillä seutulinjoilla 6 ja 7, jotka kulkevat Turun kautta Naantaliin, Raisioon, Lietoon ja Kaarinaan. Kaksikerrosbussi on parhaimmillaan pitemmillä seutulinjoilla, jolloin sen parhaat puolet, matkustusmukavuus ja yläkerrasta avautuvat maisemat pääsevät oikeuksiinsa. Koekäyttöbussista kerätään matkustajien mielipiteitä ja kuljettajien kokemuksia. Lisäksi seurataan erilaisen kaluston vaikutusta muun muassa ajoaikoihin. Kokeilu näyttää muun muassa, miten pysäkkipysähdykset sujuvat. Myös bussin tilaratkaisuista saadaan varmaan runsaasti kommentteja. Kokeilu auttaa Föliä tulevaisuuden liikenteen suunnittelussa. Turun joukkoliikenteeseen suunnitellaan bussiliikenteen runkolinjauudistusta, minkä on tarkoitus käynnistyä heinäkuussa 2021. Runkolinjastoon on suunnitteilla Turun ympäri kiertävä kehälinja, mikä pitkänä linjana voisi olla hyvinkin sopiva kaksikerrosbussille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa 450 hevosvoimaa Italian markkinoille tarkoitettu kaksikerrosbussi on lainassa VDL Bus & Coach Finland Oy:ltä. VDL Bus & Coach on yksi Euroopan suurimmista linja-autojen valmistajista. Koekäytössä olevan VDL Futura FDD2-130 -kaksikerrosbussin kokonaispituus on kaupunkibussille tyypillinen13 metriä, mutta kokonaiskorkeus on suurempi, tasan neljä metriä. Seisomakorkeus on alakerrassa 1 855 mm ja yläkerrassa 1 724 mm. Voimanlähteenä on DAF MX-11 330 Diesel, iskutilavuus 10,8 litraa, suurin teho 330 kW (450 hv), suurin vääntömomentti 2 300 Nm / 900–1 250 r/min, vaihteisto ZF Ecolite-automaatti. Miksei sähköbussia? VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtaja Henrik Mikkola kertoo kaksikerrosbussin hinnan olevan noin puolitoistakertainen tavalliseen yksikerroksiseen paikallisbussiin verrattuna, mutta säästöä tulee muun muassa kuljettajakustannuksissa suuremman kuljetuskapasiteetin ansiosta. Lisäksi polttoaineen kulutus istumapaikkaa kohti on 39 prosenttia pienempi kuin tavallisella bussilla. Kaksikerrosbussin dieselmoottori voi käyttää tavallista dieselpolttoainetta tai biodieseliä. Henrik Mikkolan mukaan sähkökäyttöisiä kaksikerrosbusseja ei vielä juurikaan ole yksittäiskappaletta lukuun ottamatta. Kaasukäyttöisiä kaksikerrosbusseja on maailmalla vain muutamia. Pitkä toimitusaika Toimitusjohtaja Henrik Mikkolan mukaan koekäytössä oleva bussiyksilö on suunniteltu Italian markkinoille, jonne se siirtyy Föli-koekäytön jälkeen. Mikäli Föli olisi kiinnostunut hankkimaan VDL-kaksikerrosbusseja, bussin tilaratkaisut räätälöidään tarkoin liikennöitsijän vaatimusten mukaisesti. Sisutukseen tulisi muutoksia ja tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille tulisi tilaa Italian mallia reilummin. Koska bussit valmistetaan tilaustyönä kunkin liikennöitsijän tarpeiden mukaisesti, toimitusaika on melkoisen pitkä. Nyt tilattavan kaksikerrosbussin saisi ensi keväänä. Teksti ja kuvat: Timo Turkula Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia - "järjettömän tehokas" EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt