Liikenne Uutinen 16.9.2019

Turku testaa ensimmäisenä paikallisliikenteessä – tätä tarjoaa kaksikerrosbussi

Kaksikerrosbussin ainutlaatuinen kyytikokeilu kestää kolme viikkoa.

Kokeiluajossa oleva kaksikerrosbussi on teipattu turkulaisittain vitsikkäästi. Autossa komeilevat tekstit ”Varför London, vi har ju Föli” ja ”Korkeampaa matematiikkaa 1+1=2”.

Turun kokeilu on suomalaisittain ainutlaatuinen, sillä kaksikerrosbusseja ei ole aiemmin käytetty paikallisliikenteessä.

Kaksikerrosbusseja on Suomessa käytössä lähinnä kaukoliikenteessä, sightseeing-kiertoajelubusseina sekä muutama yksilö tilausajossa.

Maailmalla kaksikerrosbusseja on paikallis- ja seutuliikenteen käytössä Euroopassa Lontoon lisäksi muun muassa Amsterdamissa, Berliinissä, Tukholmassa ja Koillis-Italiassa.

Kaksikerrosbussi

80 istumapaikkaa

Turun seudun joukkoliikenne Föli kokeilee kaksikerrosbussia kolmen viikon ajan eli 3. lokakuuta asti. Kaksikerrosbussien aikataulun voi tarkistaa Fölin verkkosivuilta. 

Mahdollisimman paljon ihmisiä kuljettamaan kykenevä linja-auto on päästöjenkin kannalta fiksu ratkaisu. Kaksikerrosbussissa on 80 istumapaikkaa, joista 61 yläkerrassa. Seisomapaikkoja on yhdeksän.

Matalalattiaisen bussin alakerta on esteetön. Alakerrassa, keskioven lähellä, on tilaa lastenvaunuille, pyörätuolille tai rollaattorille.

Takaovea kaksikerrosbussissa ei ole. Sisäänkäynti tapahtuu etuovesta. Yläkertaan kuljetaan portaita pitkin. Bussissa on kahdet portaat, etuoven ja keskioven tuntumassa.

Mukava matkustaa, ketterä kääntyvyys

Pikaisessa tutustumisajossa VDL-kaksikerrosbussi yllätti yläkerrassa matkustavan todella myönteisesti. Kyyti yläkerran istumapaikalla on miellyttävän hiljaista ja mukavaa – etenkin verrattuna joidenkin tavallisten paikallisbussimallien täristävään ja meluisaan kulkuun.

Jousitusmukavuus osoittautui hyväksi. Jousitus nielee kadun kuopat eleettömästi, bussi kulku on sileää, akselistojen äänet, rengasäänet ja moottorin melu on eristetty tehokkaasti. Voimakkaassa kiihdytyksissäkin yläkertaan kantautui vain vaimeata, matalataajuista moottorin murinaa.

Yläkerran isoista ikkunoista avautuvat avarat näkymät vielä osaltaan korostavat kaksikerrosbussin mainiota matkustusmukavuutta, mikä on selkeä etu pitemmillä seutulinjoilla. Matkustajan huomiota kiinnitti myös bussin varsin ketterä kääntyvyys kapeiden katujen risteyksissä.

Yläkertaan on kiivettävä portaiden kautta. Veikkaanpa, että yläkerrasta tulee suosittu ketterien nuorten keskuudessa. Tehokas valaistus ja portaiden selkeä muoto sekä harkiten suunnitellut kunnolliset kaiteet helpottivat yläkertaan nousemista. Myös alaspäin kulkeminen portaissa oli helpompaa kuin luulisi – kiitos jämäkän kaiteen.

Seutulinjoille 6 ja 7

Turun joukkoliikennetoimiston joukkoliikennepalvelujohtajan Sirpa Korten mukaan kaksikerrosbussia kokeillaan pitemmillä seutulinjoilla 6 ja 7, jotka kulkevat Turun kautta Naantaliin, Raisioon, Lietoon ja Kaarinaan.

Kaksikerrosbussi on parhaimmillaan pitemmillä seutulinjoilla, jolloin sen parhaat puolet, matkustusmukavuus ja yläkerrasta avautuvat maisemat pääsevät oikeuksiinsa.

Koekäyttöbussista kerätään matkustajien mielipiteitä ja kuljettajien kokemuksia. Lisäksi seurataan erilaisen kaluston vaikutusta muun muassa ajoaikoihin. Kokeilu näyttää muun muassa, miten pysäkkipysähdykset sujuvat. Myös bussin tilaratkaisuista saadaan varmaan runsaasti kommentteja.

Kokeilu auttaa Föliä tulevaisuuden liikenteen suunnittelussa. Turun joukkoliikenteeseen suunnitellaan bussiliikenteen runkolinjauudistusta, minkä on tarkoitus käynnistyä heinäkuussa 2021. Runkolinjastoon on suunnitteilla Turun ympäri kiertävä kehälinja, mikä pitkänä linjana voisi olla hyvinkin sopiva kaksikerrosbussille.

Tehoa 450 hevosvoimaa

Italian markkinoille tarkoitettu kaksikerrosbussi on lainassa VDL Bus & Coach Finland Oy:ltä. VDL Bus & Coach on yksi Euroopan suurimmista linja-autojen valmistajista.

Koekäytössä olevan VDL Futura FDD2-130 -kaksikerrosbussin kokonaispituus on kaupunkibussille tyypillinen13 metriä, mutta kokonaiskorkeus on suurempi, tasan neljä metriä. Seisomakorkeus on alakerrassa 1 855 mm ja yläkerrassa 1 724 mm.

Voimanlähteenä on DAF MX-11 330 Diesel, iskutilavuus 10,8 litraa, suurin teho 330 kW (450 hv), suurin vääntömomentti 2 300 Nm / 900–1 250 r/min, vaihteisto ZF Ecolite-automaatti.

Kaksikerrosbussi

Miksei sähköbussia?

VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtaja Henrik Mikkola kertoo kaksikerrosbussin hinnan olevan noin puolitoistakertainen tavalliseen yksikerroksiseen paikallisbussiin verrattuna, mutta säästöä tulee muun muassa kuljettajakustannuksissa suuremman kuljetuskapasiteetin ansiosta.  Lisäksi polttoaineen kulutus istumapaikkaa kohti on 39 prosenttia pienempi kuin tavallisella bussilla.

Kaksikerrosbussin dieselmoottori voi käyttää tavallista dieselpolttoainetta tai biodieseliä.

Henrik Mikkolan mukaan sähkökäyttöisiä kaksikerrosbusseja ei vielä juurikaan ole yksittäiskappaletta lukuun ottamatta. Kaasukäyttöisiä kaksikerrosbusseja on maailmalla vain muutamia.

Pitkä toimitusaika

Toimitusjohtaja Henrik Mikkolan mukaan koekäytössä oleva bussiyksilö on suunniteltu Italian markkinoille, jonne se siirtyy Föli-koekäytön jälkeen.

Mikäli Föli olisi kiinnostunut hankkimaan VDL-kaksikerrosbusseja, bussin tilaratkaisut räätälöidään tarkoin liikennöitsijän vaatimusten mukaisesti. Sisutukseen tulisi muutoksia ja tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille tulisi tilaa Italian mallia reilummin.

Koska bussit valmistetaan tilaustyönä kunkin liikennöitsijän tarpeiden mukaisesti, toimitusaika on melkoisen pitkä. Nyt tilattavan kaksikerrosbussin saisi ensi keväänä.

Jaa artikkeli