16.9.2019 Liikenne Turku testaa ensimmäisenä paikallisliikenteessä – tätä tarjoaa kaksikerrosbussi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksikerrosbussin ainutlaatuinen kyytikokeilu kestää kolme viikkoa. Kokeiluajossa oleva kaksikerrosbussi on teipattu turkulaisittain vitsikkäästi. Autossa komeilevat tekstit ”Varför London, vi har ju Föli” ja ”Korkeampaa matematiikkaa 1+1=2”. Turun kokeilu on suomalaisittain ainutlaatuinen, sillä kaksikerrosbusseja ei ole aiemmin käytetty paikallisliikenteessä. Kaksikerrosbusseja on Suomessa käytössä lähinnä kaukoliikenteessä, sightseeing-kiertoajelubusseina sekä muutama yksilö tilausajossa. Maailmalla kaksikerrosbusseja on paikallis- ja seutuliikenteen käytössä Euroopassa Lontoon lisäksi muun muassa Amsterdamissa, Berliinissä, Tukholmassa ja Koillis-Italiassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 80 istumapaikkaa Turun seudun joukkoliikenne Föli kokeilee kaksikerrosbussia kolmen viikon ajan eli 3. lokakuuta asti. Kaksikerrosbussien aikataulun voi tarkistaa Fölin verkkosivuilta. Mahdollisimman paljon ihmisiä kuljettamaan kykenevä linja-auto on päästöjenkin kannalta fiksu ratkaisu. Kaksikerrosbussissa on 80 istumapaikkaa, joista 61 yläkerrassa. Seisomapaikkoja on yhdeksän. Matalalattiaisen bussin alakerta on esteetön. Alakerrassa, keskioven lähellä, on tilaa lastenvaunuille, pyörätuolille tai rollaattorille. Takaovea kaksikerrosbussissa ei ole. Sisäänkäynti tapahtuu etuovesta. Yläkertaan kuljetaan portaita pitkin. Bussissa on kahdet portaat, etuoven ja keskioven tuntumassa. Mukava matkustaa, ketterä kääntyvyys Pikaisessa tutustumisajossa VDL-kaksikerrosbussi yllätti yläkerrassa matkustavan todella myönteisesti. Kyyti yläkerran istumapaikalla on miellyttävän hiljaista ja mukavaa – etenkin verrattuna joidenkin tavallisten paikallisbussimallien täristävään ja meluisaan kulkuun. Jousitusmukavuus osoittautui hyväksi. Jousitus nielee kadun kuopat eleettömästi, bussi kulku on sileää, akselistojen äänet, rengasäänet ja moottorin melu on eristetty tehokkaasti. Voimakkaassa kiihdytyksissäkin yläkertaan kantautui vain vaimeata, matalataajuista moottorin murinaa. Yläkerran isoista ikkunoista avautuvat avarat näkymät vielä osaltaan korostavat kaksikerrosbussin mainiota matkustusmukavuutta, mikä on selkeä etu pitemmillä seutulinjoilla. Matkustajan huomiota kiinnitti myös bussin varsin ketterä kääntyvyys kapeiden katujen risteyksissä. Yläkertaan on kiivettävä portaiden kautta. Veikkaanpa, että yläkerrasta tulee suosittu ketterien nuorten keskuudessa. Tehokas valaistus ja portaiden selkeä muoto sekä harkiten suunnitellut kunnolliset kaiteet helpottivat yläkertaan nousemista. Myös alaspäin kulkeminen portaissa oli helpompaa kuin luulisi – kiitos jämäkän kaiteen. Seutulinjoille 6 ja 7 Turun joukkoliikennetoimiston joukkoliikennepalvelujohtajan Sirpa Korten mukaan kaksikerrosbussia kokeillaan pitemmillä seutulinjoilla 6 ja 7, jotka kulkevat Turun kautta Naantaliin, Raisioon, Lietoon ja Kaarinaan. Kaksikerrosbussi on parhaimmillaan pitemmillä seutulinjoilla, jolloin sen parhaat puolet, matkustusmukavuus ja yläkerrasta avautuvat maisemat pääsevät oikeuksiinsa. Koekäyttöbussista kerätään matkustajien mielipiteitä ja kuljettajien kokemuksia. Lisäksi seurataan erilaisen kaluston vaikutusta muun muassa ajoaikoihin. Kokeilu näyttää muun muassa, miten pysäkkipysähdykset sujuvat. Myös bussin tilaratkaisuista saadaan varmaan runsaasti kommentteja. Kokeilu auttaa Föliä tulevaisuuden liikenteen suunnittelussa. Turun joukkoliikenteeseen suunnitellaan bussiliikenteen runkolinjauudistusta, minkä on tarkoitus käynnistyä heinäkuussa 2021. Runkolinjastoon on suunnitteilla Turun ympäri kiertävä kehälinja, mikä pitkänä linjana voisi olla hyvinkin sopiva kaksikerrosbussille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa 450 hevosvoimaa Italian markkinoille tarkoitettu kaksikerrosbussi on lainassa VDL Bus & Coach Finland Oy:ltä. VDL Bus & Coach on yksi Euroopan suurimmista linja-autojen valmistajista. Koekäytössä olevan VDL Futura FDD2-130 -kaksikerrosbussin kokonaispituus on kaupunkibussille tyypillinen13 metriä, mutta kokonaiskorkeus on suurempi, tasan neljä metriä. Seisomakorkeus on alakerrassa 1 855 mm ja yläkerrassa 1 724 mm. Voimanlähteenä on DAF MX-11 330 Diesel, iskutilavuus 10,8 litraa, suurin teho 330 kW (450 hv), suurin vääntömomentti 2 300 Nm / 900–1 250 r/min, vaihteisto ZF Ecolite-automaatti. Miksei sähköbussia? VDL Bus & Coach Finland Oy:n toimitusjohtaja Henrik Mikkola kertoo kaksikerrosbussin hinnan olevan noin puolitoistakertainen tavalliseen yksikerroksiseen paikallisbussiin verrattuna, mutta säästöä tulee muun muassa kuljettajakustannuksissa suuremman kuljetuskapasiteetin ansiosta. Lisäksi polttoaineen kulutus istumapaikkaa kohti on 39 prosenttia pienempi kuin tavallisella bussilla. Kaksikerrosbussin dieselmoottori voi käyttää tavallista dieselpolttoainetta tai biodieseliä. Henrik Mikkolan mukaan sähkökäyttöisiä kaksikerrosbusseja ei vielä juurikaan ole yksittäiskappaletta lukuun ottamatta. Kaasukäyttöisiä kaksikerrosbusseja on maailmalla vain muutamia. Pitkä toimitusaika Toimitusjohtaja Henrik Mikkolan mukaan koekäytössä oleva bussiyksilö on suunniteltu Italian markkinoille, jonne se siirtyy Föli-koekäytön jälkeen. Mikäli Föli olisi kiinnostunut hankkimaan VDL-kaksikerrosbusseja, bussin tilaratkaisut räätälöidään tarkoin liikennöitsijän vaatimusten mukaisesti. Sisutukseen tulisi muutoksia ja tilaa lastenvaunuille ja rollaattoreille tulisi tilaa Italian mallia reilummin. Koska bussit valmistetaan tilaustyönä kunkin liikennöitsijän tarpeiden mukaisesti, toimitusaika on melkoisen pitkä. Nyt tilattavan kaksikerrosbussin saisi ensi keväänä. Teksti ja kuvat: Timo Turkula Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan