Porsche 911 Carrera

Liikenne Uutinen 28.9.2016

Katsastustilasto julki: Saksalaiset parhaita, Renault ja Dacia romahtivat

Varmat ja heikot paljastuvat GTÜ-katsastustilastosta.

Uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan, paljastuu tuoreesta saksalaisesta GTÜ-katsastustilastosta.

Saksalaisten merkkien laadunparannuskampanjat ovat tuottaneet tulosta. Saksalaiset nappasivat kaikkien kokoluokkien kärkitilat nuorimmassa 1–3-vuotta vanhojen autojen ikäryhmässä. Audi ja Mercedes-Benz nappasivat kumpikin kolme kärkisijaa, Volkswagen ja Porsche yhden kärkitilan kaikkiaan kahdeksassa kokoluokassa.

Näyttää siltä, että uusimpien japanilaisten mallien laadun ylivoima osoittaa hiipumisen merkkejä eurooppalaisten kohentaessa laatuaan. Japanilaiset ovat edelleen hyviä pikkuautojen kaikissa ikäryhmissä ja keskikokoisten autojen vanhemmissa ikäryhmissä. Mitä vanhempi auto, sitä enemmän japanilaisia malleja on kärkisijoilla.

Volkswagen Golf VII

Volkswagen Golf VII, jossa havaittiin vain 2,32 vikaa sataa autoa kohti.

Saksalaiset parhaita

Koko GTÜ-selvityksen viisi vähävikaisinta mallia löytyvät alle kolmevuotiaiden urheilu- ja avoautojen ryhmästä. Porsche 911 on koko selvityksen paras. Siinä on vain 1,03 vikaa sataa autoa kohti.

Seuraavaksi parhaat ovat Mercedes-Benz SLK (1,40), Audi TT (1,60), Audi A3 Cabrio (1,67) ja BMW Z4 (1,76). Urheiluautojen hyvään sijoitukseen vaikuttavat laadun ohella myös muita autoluokkia vähäisempi ajomäärä ja huolellisempi hoito.

Muiden kokoluokkien paras on Volkswagen Golf VII, jossa havaittiin vain 2,32 vikaa sataa autoa kohti. Toisena on Mercedes-Benz C-sarja (2,35) ja kolmantena Audi A8 (2,45).

Eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Suzuki Alto -pikkuautosta, 134,71 vikaa sataa autoa kohti. Alle kolmevuotiaiden kehnoin on Renault Kangoo (21,85). Kangoo on tila-autojen ryhmässä viimeisenä kaikissa ikäryhmissä.

Suzuki Alto 2006

Eniten vikoja löytyi yli yhdeksänvuotiaasta Suzuki Alto -pikkuautosta.

Viisi miljoonaa katsastusta

GTÜ-raportti koostuu viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä 1.1.2015–30.6.2016.

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan (segmentin) mallien vertailua.

Tilastossa on mainittu keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää ettei jotain huonoakin: mallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita lainkaan, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan.

Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään. Näin on tehty suomalaisessa A-Katsastuksen raportissa ja saksalaisessa TÜV-raportissa.

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa. Ne ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön.

Sähköviat yleisiä

GTÜ-tuloksissa ovat ovat mukana sekä isot, hylkäykseen johtavat viat (21,2 prosenttia) että myös pienemmät viat (17,5 prosenttia). Ilman vikoja selvisi keskimäärin 61,3 prosenttia.

Eniten vikoja löytyi valaisimista ja sähkölaitteista (25,7 prosenttia). Toiseksi eniten vikoja (23,4 prosenttia) löytyi ympäristökuormituksesta, sisältäen pakokaasupäästöt, pakoputkiston vuodot ja melun sekä öljyvuodot. Kolmanneksi eniten vikoja havaittiin jarruissa (17,4 prosenttia). Neljäntenä akselistojen, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden ja renkaiden kuluneisuus (12,8 prosenttia).

Saksassa 21,2 prosenttia henkilöautoista hylättiin määräaikaiskatsastuksessa isojen vikojen vuoksi – reilu viidennes Saksan 45,1 miljoonan henkilöauton kannasta. Lähes 9,6 miljoonaa Saksassa rekisteröityä liikenteessä olevaa henkilöautoa on heikossa kunnossa.

Puolueeton määräaikaiskatsastus on välttämätön liikenneturvallisuuden kannalta, jotta romukuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä.

Renault Kangoo

Alle kolmevuotiaiden kehnoimmaksi osoittautui Renault Kangoo.

Erot näkyvät nuorimmissa

Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,2 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät hylkäyksissä. Hylkäysmäärät kasvavat nopeasti auton ikääntyessä. 1–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 3,8 prosenttia, mutta yli yhdeksänvuotiaista 30,1 prosenttia eli lähes joka kolmas.

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuollot, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Isoilla autoilla ja tila-autoilla ajetaan paljon. Avo- ja urheiluautojen ajomäärät jäävät pikkuautojen tasolle. Kalliita urheilu- ja edustusautoja hellitään, huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.

Viisi ikäryhmää

Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää, kahdeksan kokoluokkaa, yhteensä 40 taulukkoa, joissa 40 kärkisijaa ja 40 jumbosijaa.

Kärki- ja jumbosijojen tarkasteluun on otettu vain kuusi kokoluokkaa, sillä isojen autojen ja edustusautojen ryhmät ovat suppeat (vain 3–4 mallia) ja eri mallien vikamäärien erot niin pienet, että ne on jätetty tästä tarkastelusta pois.

Toyotalle kärkisijoja

Kuuden kokoluokan kärkitiloja nappasi eniten Toyota (9 kärkisijaa), toisena Mercedes-Benz ja Porsche (molemmilla 6), seuraavina Audi (4), Mazda (2) sekä BMW, Hyundai ja Volkswagen (1).

Eniten jumbosijoja keräsi Renault (7 jumbosijaa), seuraavina Dacia (6), Peugeot (5), Citroën (4), Alfa Romeo (3), Kia (2), Fiat, Opel ja Suzuki (1).

Toyota porskuttaa vahvasti monessa luokassa – etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras 6–7- ja 8–9-vuotiaiden ikäryhmissä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on pudonnut luokassaan 13. sijalle.

Herää kysymys, onko Priuksen laatu heikentynyt vai ovatko kilpailijat petranneet?

Toyota Prius Hybrid

Hybridiauto Toyota Prius on luokkansa paras 6–7- ja 8–9-vuotiaiden ikäryhmissä, mutta nuorimmassa ikäryhmässä Prius on menettänyt sijoitustaan.

Laadun vaihtelua

Heikoimpien pikkuautojen ja tila-autojen vikamäärät kasvavat jyrkästi vanhimmissa ikäryhmissä. Korealaisissa on suurta laadun vaihtelua: Hyundai ix20 / Matrix ponkaisi tila-autojen kärkeen 4–5-vuotiaiden ikäryhmässä. Sen sijaan Kia Cee’d ja Kia Sorento sijoittuivat heikosti.

Ranskalaisten laadunparannuskampanjat ontuvat. Esimerkiksi Citroën C4 ja C5 ovat edeltäjämalleja heikompia. Peugeot 206/207 CC-avoauto, Renault Kangoo ja Renault Laguna ovat häntäpäässä useassa ikäryhmässä.

1–3-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTÜ 2016 1-3-vuotiaat

1–3-vuotiaat henkilöautot

4–5-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTÜ 2016 4-5-vuotiaat

4–5-vuotiaat henkilöautot

6–7-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTÜ 2016 6-7-vuotiaat

6–7-vuotiaat henkilöautot

8–9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTÜ 2016 8-9-vuotiaat

8–9-vuotiaat henkilöautot

YLI 9-VUOTIAIDEN HENKILÖAUTOJEN VIKAINDEKSITAULUKOT

GTÜ 2016 yli 9-vuotiaat

Yli 9-vuotiaat henkilöautot

* Vikaindeksi = katsastuksessa havaittujen vikojen määrä 100 autoa kohti seitsemässä turvallisuuden, korjauskustannusten ja ympäristön kannalta tärkeässä vikaryhmässä.

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista.

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa tai pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa.

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.

Tielle jättävät viat

Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.

Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Monipuolinen mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.

Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut. Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma. Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi saavuttaa riittävän korkeaa lämpötilaa puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua.

Autoilijoiden ilmoittamat viat

Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Saksalainen Autobild-lehti ja saksalainen tienkäyttäjien järjestö ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia.

Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Kallista lystiä

Edellä mainitut viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt.

On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”

Takaisinkutsun aiheuttaneet viat

Takaisinkutsun voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika.

Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta.

Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin.

Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa.

Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Lähde: Auto Zeitung – Sonderheft: Gebrauchtwagen 2017 mit GTÜ-report:

  • Saksalaisen Auto-Zeitung-lehden erikoisnumero, käytettyjen autojen opas, joka sisältää GTÜ-katsastusraportin 2016: 240 mallia, 196 sivua, ilmestynyt Saksassa 14.9.2016.
  • GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜV:n ja Dekran jälkeen. Markkinaosuudet 1–6 2016: TÜV 36,7 prosenttia, Dekra 33,8 prosenttia, GTÜ 16,0 prosenttia ja muut 13,5 prosenttia
  • GTÜ-raportti 2016 koostuu viidestä miljoonasta henkilöauton määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä tammi–joulukuu 2015 ja tammi–kesäkuu 2016.

Lisätietoja: www.autozeitung.dewww.gtue.de

Jaa artikkeli