25.8.2020

Kevytautot jäänevät unelmaksi: ministeriö aloittaa lain kumoamisen

mopoauton jarrutusmatka

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, ettei Euroopan unionin komisio antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon.

Viime syksynä kevytautoilla meni hyvin: uusi nopeusrajoitettuihin henkilöautoihin pohjautuva autoluokka oli loppuvuodesta syrjäyttämässä kolhot mopoautot nuorison kulkuvälineenä. Asiasta oli päätetty eduskunnassa jo vuoden 2018 joulukuussa vahvalla enemmistöllä.

Sitten vuoden 2019 syyskuun 6. päivänä tuli yllätys: Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti hakevansa lykkäystä kevytautoille, sillä Euroopan komissiolta oli kantautunut kritiikkiä. Eduskunta äänesti vuoden lykkäyksen puolesta lokakuun puolivälissä. Aikalisän piti antaa mahdollisuus säätää laki Euroopan unionille kelpaavaksi – tosin silloin liikenne- ja viestintäministerinä toiminut Sanna Marin väläytti myös mahdollista perumista.

Tänään Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Ministeriö pyytää lausuntoja kevytautoja koskevan lain kumoamisesta. Perusteluna tälle on se, ettei EU:n komissio ole antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon maamme viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Jos lain voimanatuloa ei kumota, voi komissio käynnistää rikkomusmenettelyn Suomea kohtaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Komissio vastustanut alusta saakka

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa kerrotaan komission jo keväällä 2019 katsoneen, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt kevytautolait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Komissio on myös kiinnittänyt huomiota saamissaan kanteluissa esitettyihin turvallisuus- ja ympäristöongelmiin sekä markkinavaikutuksiin.

Käytännössä kyse lienee etenkin Ranskan mopoautovalmistajien menestyksekkäästä lobbauksesta: mopoautovalmistajat luultavasti kokivat kevytautokonseptin uhaksi, sillä se olisi voinut levitä Suomesta ympäri Eurooppaa ja vaarantaa siten koko kevytautojen kysynnän. Ympäristösyillä mopoautoja on vaikea perustella, sillä vasta vuonna 2018 niiden päästörajat tiukennettiin Euro 4 -tasolle, joka henkilöautoilta vaadittiin vuosien 2006–2011 ensirekisteröinteihin. Liikenneturvallisuuden suhteen kevytautot ovat herättäneet paljon mielipiteitä suuntaan ja toiseen: autojen turvallisuusvaikutuksista ja 60 km/h -nopeusrajoituksesta on keskusteltu kiivaasti. Komission vastustuksen painoarvo lienee myös vaihdellut eri ministerien alaisuudessa.

Yhteisymmärrystä yritetty vuosia

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo aloittaneensa neuvottelut EU:n komission kanssa jo vuonna 2018 ja tiivistäneen niitä, kun lakia lykättiin. Ministeriö kertoo, että sekä poliittisella- että virkamiestasolla käydyissä neuvotteluissa on yritetty löytää tapa, jolla kevytautojen käyttöönotto olisi saatu mahdolliseksi. Ongelmakohtia on ollut niin ajoneuvo- kuin ajokorttiluokkaan liittyen: kevytautoista oli määrä tehdä oma ajoneuvoryhmänsä, jossa kyse olisi ollut T-luokan ajoneuvoiksi muutetuista henkilöautoista. Komission mukaan kevytautoihin ei kuitenkaan voi soveltaa maatalous- tai metsätaloustraktorin määritelmää, vaan moottoriajoneuvon määritelmää, minkä vuoksi niiden ajokorttivaatimuksia ei voida säätää kansallisesti.

Ehkä sittenkin?

Keskusteluissa komissio näki Suomen ehdotuksia periaatteessa hyvinä, mutta se ei kuitenkaan antanut suostumusta poiketa EU:n ajokorttidirektiivien sääntelystä.

Nyt Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, että kevytautoista saadaan laillisia vain vaikuttamalla tulevaan ajokorttidirektiivin sisältöön, jota ollaan uudistamassa lähivuosina.

Kevytautoihin ehkä palataan vielä joskus, mutta ainakaan lähivuosina nuoriso ei pääse eroon mopoautoista.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat