25.8.2020 Liikenne Kevytautot jäänevät unelmaksi: ministeriö aloittaa lain kumoamisen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, ettei Euroopan unionin komisio antanut poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Viime syksynä kevytautoilla meni hyvin: uusi nopeusrajoitettuihin henkilöautoihin pohjautuva autoluokka oli loppuvuodesta syrjäyttämässä kolhot mopoautot nuorison kulkuvälineenä. Asiasta oli päätetty eduskunnassa jo vuoden 2018 joulukuussa vahvalla enemmistöllä.Sitten vuoden 2019 syyskuun 6. päivänä tuli yllätys: Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti hakevansa lykkäystä kevytautoille, sillä Euroopan komissiolta oli kantautunut kritiikkiä. Eduskunta äänesti vuoden lykkäyksen puolesta lokakuun puolivälissä. Aikalisän piti antaa mahdollisuus säätää laki Euroopan unionille kelpaavaksi – tosin silloin liikenne- ja viestintäministerinä toiminut Sanna Marin väläytti myös mahdollista perumista.Tänään Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti aloittavansa kevytautolain kumoamisen. Ministeriö pyytää lausuntoja kevytautoja koskevan lain kumoamisesta. Perusteluna tälle on se, ettei EU:n komissio ole antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon maamme viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta. Jos lain voimanatuloa ei kumota, voi komissio käynnistää rikkomusmenettelyn Suomea kohtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKomissio vastustanut alusta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa kerrotaan komission jo keväällä 2019 katsoneen, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt kevytautolait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia. Komissio on myös kiinnittänyt huomiota saamissaan kanteluissa esitettyihin turvallisuus- ja ympäristöongelmiin sekä markkinavaikutuksiin.Käytännössä kyse lienee etenkin Ranskan mopoautovalmistajien menestyksekkäästä lobbauksesta: mopoautovalmistajat luultavasti kokivat kevytautokonseptin uhaksi, sillä se olisi voinut levitä Suomesta ympäri Eurooppaa ja vaarantaa siten koko kevytautojen kysynnän. Ympäristösyillä mopoautoja on vaikea perustella, sillä vasta vuonna 2018 niiden päästörajat tiukennettiin Euro 4 -tasolle, joka henkilöautoilta vaadittiin vuosien 2006–2011 ensirekisteröinteihin. Liikenneturvallisuuden suhteen kevytautot ovat herättäneet paljon mielipiteitä suuntaan ja toiseen: autojen turvallisuusvaikutuksista ja 60 km/h -nopeusrajoituksesta on keskusteltu kiivaasti. Komission vastustuksen painoarvo lienee myös vaihdellut eri ministerien alaisuudessa.Yhteisymmärrystä yritetty vuosiaLiikenne- ja viestintäministeriö kertoo aloittaneensa neuvottelut EU:n komission kanssa jo vuonna 2018 ja tiivistäneen niitä, kun lakia lykättiin. Ministeriö kertoo, että sekä poliittisella- että virkamiestasolla käydyissä neuvotteluissa on yritetty löytää tapa, jolla kevytautojen käyttöönotto olisi saatu mahdolliseksi. Ongelmakohtia on ollut niin ajoneuvo- kuin ajokorttiluokkaan liittyen: kevytautoista oli määrä tehdä oma ajoneuvoryhmänsä, jossa kyse olisi ollut T-luokan ajoneuvoiksi muutetuista henkilöautoista. Komission mukaan kevytautoihin ei kuitenkaan voi soveltaa maatalous- tai metsätaloustraktorin määritelmää, vaan moottoriajoneuvon määritelmää, minkä vuoksi niiden ajokorttivaatimuksia ei voida säätää kansallisesti.Ehkä sittenkin?Keskusteluissa komissio näki Suomen ehdotuksia periaatteessa hyvinä, mutta se ei kuitenkaan antanut suostumusta poiketa EU:n ajokorttidirektiivien sääntelystä.Nyt Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo, että kevytautoista saadaan laillisia vain vaikuttamalla tulevaan ajokorttidirektiivin sisältöön, jota ollaan uudistamassa lähivuosina.Kevytautoihin ehkä palataan vielä joskus, mutta ainakaan lähivuosina nuoriso ei pääse eroon mopoautoista.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Liikenne- ja viestintäministeriöMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster