14.1.2022 Liikenne Latauspaikkojen avustuksen voi saada nyt myös alle viiden asunnon taloyhtiö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asuntojen parkkipaikkojen sähköautojen latausinfra-avustuksiin tuli merkittäviä muutoksia vuoden alusta. Asuntojen parkkipaikkojen sähköautojen latausinfra-avustuksiin tuli merkittäviä muutoksia vuoden 2022 alusta alkaen. Uutuutena on, että myös alle viiden autopaikan taloyhtiöt voivat nyt saada rahallista avustusta. Tarvetta avustuksille on, sillä täyssähköautojen ja lataushybridien suosio on vankassa kasvussa. Sähköautojen latauspisteverkoston laajentamisella edistetään liikenteen sähköistämistä. Sillä on tärkeä rooli kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä. – ARA on avustanut sähköautojen latauspisteiden asentamista jo vuodesta 2018. Tuettujen latausvalmiuksien kokonaismäärä yltää siten vuoden 2021 loppuun mennessä noin 35 000 kappaleeseen, ARAn eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen ylitarkastaja Kari Lappalainen taustoittaa. Viime vuonna avustusta ovat saaneet taloyhtiöt ja niiden parkkiyhtiöt, mutta uutena avustusmuotona myös työpaikat voivat hakea avustusta vuoden 2022 alusta alkaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 11 kW:n tehoinen latausvalmius Asuntojen parkkipaikkojen latausinfran rakentamisen avustusjärjestelmän tavoitteena on, että avustuksella toteutettava järjestelmä tehdään kerralla kuntoon ja sen verran järeäksi, jotta se palvelee taloyhtiötä vielä 20 vuoden kuluttuakin, kun suurin osa autoista vaatii latausta. Avustusta saadakseen taloyhtiön on tehtävä kaapelointi ja latausvalmius on riittävän järeäksi, jotta tarjolla on vähintään 11 kW:n tehoinen latausvalmius kaikille autopaikoille. Latausinfra-avustus on tarkoitettu asuinrakennuksen omistaville yhteisöille (mm. taloyhtiöt, vuokrataloyhteisöt) sekä niiden omistamille pysäköintiyhtiöille. Uutuutena on, että avustusta voidaan myöntää myös muille pysäköintiyhtiöille, jos ne tarjoavat asemakaavan mukaista asukaspysäköintiä omakustannusperiaatteella. Edellytyksenä on, että yhteisö rakentaa sähköautojen toiminnallisen latausvalmiuden vähintään viidelle autopaikalle. Lisäksi avustusta voidaan myöntää myös pienille, alle viiden autopaikan yhteisöille, mikäli latausvalmius tehdään yhteisön kaikille autopaikoille. Avustusta ei myönnetä keskeneräisiin uudisrakennuskohteisiin. Rahaa 35 % hyväksytyistä kustannuksista Avustuksen suuruus on 35 prosenttia hakemusvaiheessa hyväksytyistä, toteutuneista kustannuksista. Avustuksen yläraja on 90 000 euroa. Pysäköintiyhtiöillä enimmäismäärä kertautuu asukaspysäköintiä käyttävien asuinrakennusten omistavien yhteisöjen määrällä. Avustuksen määrää laskettaessa huomioidaan kustannuksia enintään 4 000 euroa latausvalmiutta kohden. Näin ollen yhtä latausvalmiutta kohden voi saada avustusta enintään 1 400 euroa. Valmis riittää tukeen Latausinfratuen saamiseen riittää valmius latauslaitteen asentamiselle. Valmiudeksi katsotaan se, että autopaikalta on yksinkertaisin toimin saatavissa käyttöön latauslaitteen vaatima sähkönsyöttö. Autopaikan latauspisteen sähkönjohtimen tulee kestää vähintään 11 kW:n teho kolmivaiheisena. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avustusta myös latauslaitteesta Avustuksen saa myös itse latauslaitteen kustannuksista, jos latauslaitteet ovat avustusta hakevan yhteisön omistuksessa ja niissä voidaan tarvittaessa käyttää vähintään 11 kW:n lataustehoa. ARA suosittelee, että avustuksella toteutettavissa hankkeissa käytetään latauskuormanhallintaa tukevia latauslaitteita. Avustusta voi hakea myös jälkikäteen asennettaviin latauslaitteisiin. Latauslaitteita on hankittava kerralla vähintään viiden latauspisteen vaatima määrä. Alle 11 kW:n latauslaitteille tukea ei myönnetä. Hakuaikaa vuoden ympäri ARA-avustusta voi hakea ympäri vuoden. Avustushakemus on jätettävä ennen kuin latausinfra on rakennettu ja hyväksytysti vastaanotettu. Avustukseen liittyy monenlaisia rajoitteita, joten hakijan kannattaa tutustua tarkoin tuen ehtoihin. Yksityiskohtaiset tiedot ja hakuohjeet ARAn kotisivuilla. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA a:2:{i:0;s:5:"43781";i:1;s:6:"103929";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku