16.10.2020 Liikenne Liikenne on valtiolle 8 miljardin euron rahasampo – eikä valtio aio siitä luopua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen polttoaineveroilla, vuosittaisella ajoneuvoverolla ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvällä autoverolla kerätään vuosittain enemmän veroeuroja kuin on valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä. Autoilu ja liikenne ovat valtiolle merkittävä rahasampo. Liikenteen eri verot ja maksut tulouttavat valtiolle arvonlisäveron mukaan laskemalla hurjat kahdeksan miljardia euroa. Tässä laskelmassa mukana ovat liikenteen polttoaineverot, vuosittainen ajoneuvovero ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvä autovero.Liikenteen verotuotto on siis merkittävästi suurempi europotti kuin valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä, joka on noin kuusi miljardia euroa.Valtion verojen keräämisessä kyse on myös poliittisesti kuumasta perunasta. Kyse on myös asiasta, joka kutittelee autoilevan kansan syvimpiä tuntoja. Liikenteen verotus koskettaa käytännössä jokaista suomalaista kotitaloutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöohjaavaa verotustaLiikenteen verotuksen nykyinen järjestelmä on rakennettu voimakkaan päästöohjaavuuden pohjalle. Esimerkiksi autovero on 2,7–50 prosenttia riippuen auton ajon aikaisista päästöistä.Verorakenteen idea on ohjata suomalaisten kuluttajien valintoja vähäpäästöiseen tai päästöttömään liikkumiseen.– Tätä tavoitetta tukee myös liikenteen työsuhde-etujen tuloverotuksen tämän syksyn päätökset, joilla suositaan päästöttömien autojen valintaa työsuhdeautoiksi, valtiovarainministeriMatti Vanhanen (kesk) taustoittaa kolumnissaan valtiovarainministeriön nettisivuilla.Valtio haluaa veroeurot tulevaisuudessakinValtio kaipaa liikenteestä saamaansa veropottia tulevaisuudessakin, mutta hiilidioksidipäästöohjaavan verotusjärjestelmän haasteena on, että autot ovat aiempaa pihimpiä ja ajoneuvojen sähköistys etenee. Valtion kannalta iso kysymys on, kuinka turvata liikenteestä likistettävät veroeurot tilanteessa, jossa hallitseva osa liikenteestä on päästötöntä?Kehityskulkua pohtiva valtiovarainministeri linjaa kantansa kolumnissaan.– Pidän siis lähtökohtana sitä, että valtio ei luovu liikenteen verotuotoista, vaan ne kerätään uudella tavalla. Tällä hetkellä muutostarpeet eivät ole välittömiä, mutta arvioisin, että kymmenen vuoden kuluttua käynnissä olevat muutokset heijastuvat jo verotuloihin, Vanhanen muotoilee.Paikannus jakaa kantojaMinisteri Vanhasen näkemyksen mukaan suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia euroa vuodessa.Tähän ajatuskulkuun liittyen Vanhanen tuli vastikään julkisuuteen ideallaan, jonka mukaan kannattaisi miettiä paikannukseen perustuvaa verotusta eli ajettuihin kilometreihin perustuvaa verotusjärjestelmää, johon liittyy autojen satelliittipaikannus. Kaiken taustalla on liikenteen kokonaisverouudistuksen valmistelu, jota paraikaa työstetään valtiovarainministeriön johdolla. Työryhmän valmistelusta on määrä syntyä ehdotus ensi kevääksi.Autoliitto kummeksui tuoreeltaan ministerin ulostuloa idealla, joka on aiemmin moneen kertaan hylätty. Autoliiton näkemyksen mukaan paikantamiseen perustuva tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa.– Autoilun verotukseen ei tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Mikäli autoilijoilta kerättäviä veroja halutaan poliittisilla päätöksillä muuttaa aluepainotteisiksi, niin se voidaan toteuttaa ajoneuvoveron porrastamisella. Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vastasi ehdotukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuosikymmenen aikajänneKolumnissaan Vanhanen tuo esiin, että liikenteen polttoaineverojen kategoriselle nostamiselle täytyy etsiä ja löytää vaihtoehtoja. Vanhasen mukaan hänen ehdottamansa ”edellyttäisi viranomaisen ylläpitämää paikannusjärjestelmää, jonka tekniikan ja lainsäädännön valmisteluun saattaa olla hyvä varata vuosikymmenen mittainen aika.”Ministeri on myös varautunut siihen, että idea paikannuksesta saa osakseen vastustusta: ” Pohdintani herättää varmasti paljon keskustelua ja kritiikkiäkin. En yritä esittää, että mallini olisi tällaisenaan valmis toteutettavaksi, vaan se vaatisi toki lukemattomien yksityiskohtien ratkaisemista, mukaan lukien mahdollinen lupamenettely EU-sääntelyn vuoksi.” Lue lisää: Autoliitto tyrmää ministeri Vanhasen idean: Suomeen ei pidä luoda omaa tieverojärjestelmää Autoliitto: polttoaineiden hinnannousu hyydyttäisi koronaelvytystä Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Valtiovarainministeriö, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen