12.5.2020 Liikenne Autoliitto: polttoaineiden hinnannousu hyydyttäisi koronaelvytystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pelkää liikennepolttoaineiden mahdollisen hinnannousun haittaavan kotitalouksien ja yritysten taloudellista toimeliaisuutta koronakriisin jälkeisessä tilanteessa. Hallituksen tilaama tuore Talouspolitiikan strategia koronakriisissä -raportti maalaa karua kuvaa siitä, mikä on edessä. Koronakriisin jälkielvytys eli Suomen kärsimien taloudellisten vaurioiden korjaaminen vaatii monenlaisia toimia kuten kulukuuria ja verojen korotuksia. Raportin tavoitteena on auttaa löytämään keinot, joilla Suomi voidaan palauttaa kestävän kasvun, korkean työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle. Liikenteen osalta raportin liitteessä esitetään harkittavaksi polttoaineiden hinnankorotuksia. Raporttiin ja sen painotuksiin tutustunut Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei ole yllättynyt. – Ei se ole yllätys, että polttoaineverotuksen kiristys nostetaan esiin, kun valtiolla on fiskaalisia tarpeita. Liikenteen polttonesteiden verotus on tuttu, ja valtion näkökulmasta turhankin helppo rahankeruukeino, Nieminen sivaltaa. Hän muistuttaa, että jo päätetyt polttoaineveron korotukset astuvat voimaan elokuussa ja nyt esitetyt toimet korottaisivat verotusta entisestään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Useita uhkakuvia Polttonesteiden hintojen mahdollinen nousu tuo Niemisen mukaan useita uhkakuvia. – Meillä liikennepolttoaineiden hinta on eurooppalaisellakin mittapuulla varsin korkealla tasolla. Jos polttoaineiden hinnat nousevat, on sillä seurauksensa. Se voi ehkäistä taloudellista toimeliaisuutta, jota nimenomaan tulisi pystyä edesauttamaan koronakriisin jälkeisessä Suomen rakennustyössä, Nieminen tähdentää. Jos esimerkiksi koronakriisin jälkeisessä tilanteessa ihmisten välttämättömät liikkumismenot kuten työssäkäyntimatkojen kustannukset merkittävästi nousevat, on se pois muusta kulutuskysynnästä. Nieminen muistuttaa, että liikkumiskustannukset ovat tarkassa syynissä kotitalouksien lisäksi myös maan yrityksissä, joista valtaosa on pieni ja keskisuuria yrityksiä. – Koronakriisin jälkeisessä Suomessa voi hyvinkin käydä niin, että taloudellisten rakenteiden muutosten vuoksi monen ihmisen ja yrityksen pitää liikkua työn perässä tai työsyistä aiempaa pidempiä matkoja eri puolilla Suomea. Vasta ideoita harkittavaksi Raportin liitteet eivät ole raportin johtopäätöksiä, saatikka päätettyjä asioita, vaan työryhmän työn tueksi eri asiantuntijoilta pyydettyjä muistioita. Liitteissä esitetyt näkemykset ovat kirjoittajien omia, eikä työryhmä ole vielä ottanut niihin kantaa. Yksi keino saada valtion kirstuun elvytysrahaa olisi poistaa niin sanottuja haitallisia verotukia. Tätä keinoa esittää harkittavaksi Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen liitteessään. Ollikaisen mukaan turpeen, dieselin ja maatalouskoneiden polttoöljyn verotukien poisto toisi vuosittain noin puoli miljardia euroa lisärahaa valtiolle. Keino ohjaisi Ollikaisen mukaan myös liikenteen päästöjen vähennykseen. ”Liikennepolttonesteiden hinta on laskenut noin 30–40 snt/l, joten osa hinnan laskusta voitaisiin myös verottaa polttoaineveron muodossa valtiolle, mikä samalla edistää vähäpäästöistä liikennettä”, Ollikainen ideoi. Päästövähennykset mukana Ollikainen ottaa liitteessään esiin myös Suomen kansalliset päästövähennystavoitteet, joissa liikenteellä on sijansa. Ollikainen ehdotat hallituksen harkittavaksi pakettia, joka turvaisi päästöjen vähentämisen onnistumisen. Ollikainen kasvattaisi nykyisiä sähköisen liikenteen latausinfrastruktuurin tukiohjelmia esimerkiksi siten, että ARAn tukiohjelmaa yksityisille sähköautojen latauspisteille jatketaan 100 miljoonan euron rahoituksella. Sen ohella tulisi järjestää uusi kierros Energiaviraston tarjouskilpailulle julkisten latauspisteiden rakentamiseen, jossa on tarjolla 200 miljoonaa euroa rahaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keppiä ja elvytystä – mutta saako teiden kunnostus lisärahaa? Raportin mukaan koronakurimuksesta nouseminen tarkoittaa samaan aikaan julkisten menojen leikkaamista, verotuksen kiristämistä, muta myös työllisyyttä ja tuottavuutta tukevia toimia. Raportin mukaan on epäuskottavaa, että kriisin myötä paheneva julkisen talouden kestävyysvaje voitaisiin ratkaista verotusta kiristämällä, ”vaikka sellaiseenkin on nähdäksemme turvauduttava.” Valtiontalouden sopeuttamistoimet voisivat tarkoittaa esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden verokohtelun muutosta: ajamisesta eli liikkumisesta tulisi kalliimpaa. Raportin mukaan lupaavimmat mahdollisuudet kysynnän ja pitkän ajan kasvun samanaikaiseen vahvistamiseen löytyvät investoinneista infraan eli yhteiskunnan perusrakenteisiin. Kyse voisi olla tie- tai ratahankkeista tai muusta julkisesta rakentamisesta. Suurista ratahankkeista ei kuitenkaan ole niiden pitkäkestoisuuden vuoksi rivakkaan elvytykseen. Tieverkoston kunnostus on tässä suhteessa hyödyllisempi kohde, linjaa raportti. Autoliiton Pasi Niemiselle on tuttuakin tutumpi kuvio, että ne veroeurot, jotka valtio kerää autoilijoilta ja liikenteestä, eivät palaudu tienkäyttäjien hyödyksi kuin vain joiltakin osin. – Kyse on valtion rahatarpeen täyttämisestä, joskin tuoreessa raportissa on lohdullisiakin ja kannatettavia kirjauksia kuten ajatus väkevämmästä infraan satsaamisesta. Niemisen mielestä siltojen korjaaminen ja teiden päällystäminen olisi juuri tässä taloustilanteessa enemmän kuin järkevää. – Bitumi on edullista, korot alhaalla ja ammattilaisia saatavilla, jolloin tieurakoista syntyy aitoa kilpailua, joka on omiaan pitämään hinnat kurissa. Nykyisellä rahoitustasolla teiden kunto ei heikkene, muttei kohenekaan. – Korjausvelkaa on kuitenkin vielä paljon. Vuotuisella 300 miljoonalla eurolla korjausvelkaa saataisiin kurottua kiinni. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Vihriälä–Holmström–Korkman–Uusitalo: Talouspolitiikan strategia koronakriisissä. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:3 Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?