12.5.2020 Liikenne Autoliitto: polttoaineiden hinnannousu hyydyttäisi koronaelvytystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pelkää liikennepolttoaineiden mahdollisen hinnannousun haittaavan kotitalouksien ja yritysten taloudellista toimeliaisuutta koronakriisin jälkeisessä tilanteessa. Hallituksen tilaama tuore Talouspolitiikan strategia koronakriisissä -raportti maalaa karua kuvaa siitä, mikä on edessä. Koronakriisin jälkielvytys eli Suomen kärsimien taloudellisten vaurioiden korjaaminen vaatii monenlaisia toimia kuten kulukuuria ja verojen korotuksia. Raportin tavoitteena on auttaa löytämään keinot, joilla Suomi voidaan palauttaa kestävän kasvun, korkean työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle. Liikenteen osalta raportin liitteessä esitetään harkittavaksi polttoaineiden hinnankorotuksia.Raporttiin ja sen painotuksiin tutustunut Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen ei ole yllättynyt.– Ei se ole yllätys, että polttoaineverotuksen kiristys nostetaan esiin, kun valtiolla on fiskaalisia tarpeita. Liikenteen polttonesteiden verotus on tuttu, ja valtion näkökulmasta turhankin helppo rahankeruukeino, Nieminen sivaltaa.Hän muistuttaa, että jo päätetyt polttoaineveron korotukset astuvat voimaan elokuussa ja nyt esitetyt toimet korottaisivat verotusta entisestään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita uhkakuviaPolttonesteiden hintojen mahdollinen nousu tuo Niemisen mukaan useita uhkakuvia.– Meillä liikennepolttoaineiden hinta on eurooppalaisellakin mittapuulla varsin korkealla tasolla. Jos polttoaineiden hinnat nousevat, on sillä seurauksensa. Se voi ehkäistä taloudellista toimeliaisuutta, jota nimenomaan tulisi pystyä edesauttamaan koronakriisin jälkeisessä Suomen rakennustyössä, Nieminen tähdentää.Jos esimerkiksi koronakriisin jälkeisessä tilanteessa ihmisten välttämättömät liikkumismenot kuten työssäkäyntimatkojen kustannukset merkittävästi nousevat, on se pois muusta kulutuskysynnästä. Nieminen muistuttaa, että liikkumiskustannukset ovat tarkassa syynissä kotitalouksien lisäksi myös maan yrityksissä, joista valtaosa on pieni ja keskisuuria yrityksiä.– Koronakriisin jälkeisessä Suomessa voi hyvinkin käydä niin, että taloudellisten rakenteiden muutosten vuoksi monen ihmisen ja yrityksen pitää liikkua työn perässä tai työsyistä aiempaa pidempiä matkoja eri puolilla Suomea.Vasta ideoita harkittavaksiRaportin liitteet eivät ole raportin johtopäätöksiä, saatikka päätettyjä asioita, vaan työryhmän työn tueksi eri asiantuntijoilta pyydettyjä muistioita. Liitteissä esitetyt näkemykset ovat kirjoittajien omia, eikä työryhmä ole vielä ottanut niihin kantaa.Yksi keino saada valtion kirstuun elvytysrahaa olisi poistaa niin sanottuja haitallisia verotukia. Tätä keinoa esittää harkittavaksi Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen liitteessään. Ollikaisen mukaan turpeen, dieselin ja maatalouskoneiden polttoöljyn verotukien poisto toisi vuosittain noin puoli miljardia euroa lisärahaa valtiolle. Keino ohjaisi Ollikaisen mukaan myös liikenteen päästöjen vähennykseen.”Liikennepolttonesteiden hinta on laskenut noin 30–40 snt/l, joten osa hinnan laskusta voitaisiin myös verottaa polttoaineveron muodossa valtiolle, mikä samalla edistää vähäpäästöistä liikennettä”, Ollikainen ideoi.Päästövähennykset mukanaOllikainen ottaa liitteessään esiin myös Suomen kansalliset päästövähennystavoitteet, joissa liikenteellä on sijansa. Ollikainen ehdotat hallituksen harkittavaksi pakettia, joka turvaisi päästöjen vähentämisen onnistumisen.Ollikainen kasvattaisi nykyisiä sähköisen liikenteen latausinfrastruktuurin tukiohjelmia esimerkiksi siten, että ARAn tukiohjelmaa yksityisille sähköautojen latauspisteille jatketaan 100 miljoonan euron rahoituksella.Sen ohella tulisi järjestää uusi kierros Energiaviraston tarjouskilpailulle julkisten latauspisteiden rakentamiseen, jossa on tarjolla 200 miljoonaa euroa rahaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keppiä ja elvytystä – mutta saako teiden kunnostus lisärahaa? Raportin mukaan koronakurimuksesta nouseminen tarkoittaa samaan aikaan julkisten menojen leikkaamista, verotuksen kiristämistä, muta myös työllisyyttä ja tuottavuutta tukevia toimia. Raportin mukaan on epäuskottavaa, että kriisin myötä paheneva julkisen talouden kestävyysvaje voitaisiin ratkaista verotusta kiristämällä, ”vaikka sellaiseenkin on nähdäksemme turvauduttava.” Valtiontalouden sopeuttamistoimet voisivat tarkoittaa esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden verokohtelun muutosta: ajamisesta eli liikkumisesta tulisi kalliimpaa. Raportin mukaan lupaavimmat mahdollisuudet kysynnän ja pitkän ajan kasvun samanaikaiseen vahvistamiseen löytyvät investoinneista infraan eli yhteiskunnan perusrakenteisiin. Kyse voisi olla tie- tai ratahankkeista tai muusta julkisesta rakentamisesta. Suurista ratahankkeista ei kuitenkaan ole niiden pitkäkestoisuuden vuoksi rivakkaan elvytykseen. Tieverkoston kunnostus on tässä suhteessa hyödyllisempi kohde, linjaa raportti. Autoliiton Pasi Niemiselle on tuttuakin tutumpi kuvio, että ne veroeurot, jotka valtio kerää autoilijoilta ja liikenteestä, eivät palaudu tienkäyttäjien hyödyksi kuin vain joiltakin osin. – Kyse on valtion rahatarpeen täyttämisestä, joskin tuoreessa raportissa on lohdullisiakin ja kannatettavia kirjauksia kuten ajatus väkevämmästä infraan satsaamisesta. Niemisen mielestä siltojen korjaaminen ja teiden päällystäminen olisi juuri tässä taloustilanteessa enemmän kuin järkevää. – Bitumi on edullista, korot alhaalla ja ammattilaisia saatavilla, jolloin tieurakoista syntyy aitoa kilpailua, joka on omiaan pitämään hinnat kurissa. Nykyisellä rahoitustasolla teiden kunto ei heikkene, muttei kohenekaan. – Korjausvelkaa on kuitenkin vielä paljon. Vuotuisella 300 miljoonalla eurolla korjausvelkaa saataisiin kurottua kiinni. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Vihriälä–Holmström–Korkman–Uusitalo: Talouspolitiikan strategia koronakriisissä. Valtioneuvoston julkaisuja 2020:3 Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”