16.10.2020 Liikenne Liikenne on valtiolle 8 miljardin euron rahasampo – eikä valtio aio siitä luopua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen polttoaineveroilla, vuosittaisella ajoneuvoverolla ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvällä autoverolla kerätään vuosittain enemmän veroeuroja kuin on valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä. Autoilu ja liikenne ovat valtiolle merkittävä rahasampo. Liikenteen eri verot ja maksut tulouttavat valtiolle arvonlisäveron mukaan laskemalla hurjat kahdeksan miljardia euroa. Tässä laskelmassa mukana ovat liikenteen polttoaineverot, vuosittainen ajoneuvovero ja uusien tai käytettyjen ajoneuvon hankintaan liittyvä autovero. Liikenteen verotuotto on siis merkittävästi suurempi europotti kuin valtion tulovero palkoista ja eläkkeistä, joka on noin kuusi miljardia euroa. Valtion verojen keräämisessä kyse on myös poliittisesti kuumasta perunasta. Kyse on myös asiasta, joka kutittelee autoilevan kansan syvimpiä tuntoja. Liikenteen verotus koskettaa käytännössä jokaista suomalaista kotitaloutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöohjaavaa verotusta Liikenteen verotuksen nykyinen järjestelmä on rakennettu voimakkaan päästöohjaavuuden pohjalle. Esimerkiksi autovero on 2,7–50 prosenttia riippuen auton ajon aikaisista päästöistä. Verorakenteen idea on ohjata suomalaisten kuluttajien valintoja vähäpäästöiseen tai päästöttömään liikkumiseen. – Tätä tavoitetta tukee myös liikenteen työsuhde-etujen tuloverotuksen tämän syksyn päätökset, joilla suositaan päästöttömien autojen valintaa työsuhdeautoiksi, valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk) taustoittaa kolumnissaan valtiovarainministeriön nettisivuilla. Valtio haluaa veroeurot tulevaisuudessakin Valtio kaipaa liikenteestä saamaansa veropottia tulevaisuudessakin, mutta hiilidioksidipäästöohjaavan verotusjärjestelmän haasteena on, että autot ovat aiempaa pihimpiä ja ajoneuvojen sähköistys etenee. Valtion kannalta iso kysymys on, kuinka turvata liikenteestä likistettävät veroeurot tilanteessa, jossa hallitseva osa liikenteestä on päästötöntä? Kehityskulkua pohtiva valtiovarainministeri linjaa kantansa kolumnissaan. – Pidän siis lähtökohtana sitä, että valtio ei luovu liikenteen verotuotoista, vaan ne kerätään uudella tavalla. Tällä hetkellä muutostarpeet eivät ole välittömiä, mutta arvioisin, että kymmenen vuoden kuluttua käynnissä olevat muutokset heijastuvat jo verotuloihin, Vanhanen muotoilee. Paikannus jakaa kantoja Ministeri Vanhasen näkemyksen mukaan suurin muutos pitkällä aikavälillä aiheutuu liikenteen polttoaineverotulojen alenemisesta. Nykyisin polttoaineveroja kerätään noin 2,5 miljardia euroa vuodessa. Tähän ajatuskulkuun liittyen Vanhanen tuli vastikään julkisuuteen ideallaan, jonka mukaan kannattaisi miettiä paikannukseen perustuvaa verotusta eli ajettuihin kilometreihin perustuvaa verotusjärjestelmää, johon liittyy autojen satelliittipaikannus. Kaiken taustalla on liikenteen kokonaisverouudistuksen valmistelu, jota paraikaa työstetään valtiovarainministeriön johdolla. Työryhmän valmistelusta on määrä syntyä ehdotus ensi kevääksi. Autoliitto kummeksui tuoreeltaan ministerin ulostuloa idealla, joka on aiemmin moneen kertaan hylätty. Autoliiton näkemyksen mukaan paikantamiseen perustuva tieverotusjärjestelmän hyöty-kustannussuhteessa ei ole mitään järkeä 5,5 miljoonan ihmisen maassa. – Autoilun verotukseen ei tarvita kallista satelliittiperusteista järjestelmää. Aluepolitiikka voidaan hoitaa muullakin verotuksella. Mikäli autoilijoilta kerättäviä veroja halutaan poliittisilla päätöksillä muuttaa aluepainotteisiksi, niin se voidaan toteuttaa ajoneuvoveron porrastamisella. Tähän ei tarvita satojen miljoonien investointeja ja kymmenien miljoonien jatkuvia operointikustannuksia, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen vastasi ehdotukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuosikymmenen aikajänne Kolumnissaan Vanhanen tuo esiin, että liikenteen polttoaineverojen kategoriselle nostamiselle täytyy etsiä ja löytää vaihtoehtoja. Vanhasen mukaan hänen ehdottamansa ”edellyttäisi viranomaisen ylläpitämää paikannusjärjestelmää, jonka tekniikan ja lainsäädännön valmisteluun saattaa olla hyvä varata vuosikymmenen mittainen aika.” Ministeri on myös varautunut siihen, että idea paikannuksesta saa osakseen vastustusta: ” Pohdintani herättää varmasti paljon keskustelua ja kritiikkiäkin. En yritä esittää, että mallini olisi tällaisenaan valmis toteutettavaksi, vaan se vaatisi toki lukemattomien yksityiskohtien ratkaisemista, mukaan lukien mahdollinen lupamenettely EU-sääntelyn vuoksi.” Lue lisää: Autoliitto tyrmää ministeri Vanhasen idean: Suomeen ei pidä luoda omaa tieverojärjestelmää Autoliitto: polttoaineiden hinnannousu hyydyttäisi koronaelvytystä Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Valtiovarainministeriö, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia