10.9.2019 Liikenne Liikenneministeri Marin: isot raidehankkeet tärkeitä ilmastotavoitteiden kannalta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien nopeampien junayhteyksien suunnittelu vie aikaa, liikennöinti voisi alkaa 2030-luvulla. Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi. Selkänoja kerrotulle on talouspoliittisen ministerivaliokunnan tänäinen päätös. Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä on suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.– Merkittävät ratahankkeet ovat valtavan kokoisia. Pelkkä suunnitteluvaihe vie arviolta 6–8 vuotta ellei tule merkittäviä valitusprosesseja. Esiselvitystä seuraa alustava yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi, sitten alkaa yleissuunnittelu ja lopulta ratojen suunnittelu, liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (SDP) taustoittaa.– Nämä ratahankkeet ovat tärkeitä myös niiden ilmastotavoitteiden kannalta, joihin Suomi on sitoutunut.Ministeri Marin kertoi raidehankkeista ja niiden rahoituksesta tänäisessä tiedotustilaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikennöinti aikaisintaan 2030-lvullaRaideyhteyksien kohentaminen ja nopeutuminen ei hetkauta junankäyttäjiä ihan lähivuosina.– Liikennöinti näillä uusilla yhteyksillä voisi alkaa aikaisintaan 2030-luvulla, ministeri Marin arvioi.Turun tunnin juna -linjauksen osalta suunnittelu on jo käynnissä mutta vielä kesken. Mittasuhteita kuvaa Marinin kertoma Turun radan alustava kustannusarvio, joka on 2,4–2,8 miljardia euroa.Suomi rata tarkoittaa Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentokentän välistä nopeata suoraa yhteyttä, sekä lentokentän ja Tampereen välistä yhteyttä. Tämä jälkimmäinen linjaus ei välttämättä kulkisi nykyisen Tampereen radan radan linjauksen mukaisesti. Linjaus tulee arvioitavaksi vasta tuonnempana suunnitteluprosessin edetessä.Suomen rataverkon pituus on liki 6 000 kilometriä, josta hieman yli puolet sähköistettyä. Valtaosa rataverkkokilometreistä on yksiraiteista rataa.Selvitys itäisestä yhteydestäMarin toi esiin myös sen, että liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen ja vertailun itäisen nopean yhteyden linjauksesta.– Nopeaa itäisen suunnan raideyhteyttä edistetään yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa, Marin painotti.Päätöksiä asiassa voidaan tehdä, kun selvitys valmistuu. Selvityksen arvioitu valmistumisaika on keväällä 2020. Marinin mukana päätös tulee perustumaan ”läpinäkyvään vertailuun kustannushyötysuhteesta, mistä itäisen suunnan linjauksen pitäisi kulkea”.Vaihtoehtoina ovat rantarata Kotkaan, itärata Porvoon ja Kouvolan kautta tai nykyisen yhteyden kehittäminen Lahden kautta.Tiukassa ohjauksessaOsakassopimusten hyväksymisen jälkeen valtiolla on valmius pääomittaa hankeyhtiöitä seuraavasti: Suomi-rata 76,5 miljoonaa euroa ja Hankeyhtiö Turun tunnin juna 38,25 miljoonaa euroa.Suomi-radan suunnittelukustannusten arvio on kokonaisuudessaan noin 150 miljoonaa euroa. Turun tunnin junan jäljellä olevaksi suunnittelukustannukseksi on arvioitu noin 75 miljoonaa euroa.Valtio vastaisi hankeyhtiöiden pääomittamisesta 51 prosentin osuudella. Hankeyhtiöt tulisivat liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjaukseen. Valtio ei siis luovuttaisi päätösvaltaansa taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti näin merkittävissä rata-asioissa hankeyhtiöille.Ministeri Marin toivoo, että hankeyhtiöihin saadaan mukaan mahdollisimman laajasti kaupunkeja ja kuntia sekä mahdollisia muita tahoja.– Omistajiksi voi tulla useita tahoja, mutta enemmistö omistuksesta olisi julkisyhteisöllisissä käsissä.Marinin mukaan hankeyhtiöjärjestely olisi osa valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-rahakin mahdollistaRatahankkeiden suunnitteluun on mahdollista saada EU-rahoitusta.– Ymmärryksemme mukaan rahoitusta on mahdollista saada suunnittelukustannuksiin. Tämä rahoitus voi olla merkittävää määrällisesti, Marin arvioi. Muutkin ratayhteydet kaipaavat kohentamista Uudet ja nopeammat junayhteydet ovat valtavan kokoisia hankkeita, mutta toi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin tiedotustilaisuudessa esiin myös muut raideyhteydet ja niiden kohentamistarpeet. Marinin mukaan liikenne- ja viestintäministeriö aikoo tuoda syksyn budjettiriiheen esityksiä myös muista kunnostamista, nopeuttamista ja kohentamista vaativista raideyhteyksistä. Näitä ovat Tampere–Jyväskylä ja Tampere–Pori -välit sekä Seinäjoki–Vaasa yhteys. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen