11.7.2022

Liikenneturva: Suurin osa kannattaa onnettomuuspaikkakuvaamisen kriminalisointia

Siitä huolimatta, että se on monin kerroin vaarallista ja lisäksi paheksuttavaa, sitä silti tapahtuu. Onnettomuuspaikan kuvaaminen halutaan kieltää lailla.

Liikenneonnettomuuspaikan ohi ajaessa tulee mietittyä monenlaisia asioita. Mitä on tapahtunut, keitä on osallisina, ovatko kaikki kunnossa? Pitäisikö jonkun muun saada tietää tästä? Viimeisen kysymyksen täytäntöönpano on kännykkäkameroiden ja somen aikakaudella erittäin helppoa, ja (valitettavan) moni päättääkin tarttua tuumasta toimeen, kuvaten tapahtumapaikkaa liikkuvasta autosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei näin!

Liikenneturva teki hiljattain kyselytutkimuksen aiheeseen liittyen. Sen perusteella valtaosa suomalaisista pitää onnettomuuspaikasta otettujen kuvien jakamista sosiaalisessa mediassa paheksuttavana. Erittäin paheksuttavana kyseistä toimintaa pitää lähes puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista. On selvää, etteivät onnettomuuspaikoilla työskentelevät pelastusalan ammattilaiset ole ainoita ilmiöstä huolestuneita. Vaarallisuuden lisäksi sitä voidaan pitää myös hyvin epäeettisenä:

– Kuvaaminen ei kuulu onnettomuuspaikalle. Valtaosa kokee, että kuvaaminen ja kuvien jakaminen ei ole hyväksyttävää, tutkimuksen tulokset antavat aihetta ajatteluun. Jokainen voi miettiä asiaa omalta kohdaltaan. Haluaisinko tulla kuvatuksi onnettomuuden uhrina? Vastaus on varmasti en, pohtii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tomi Rossi.

Itse kuvaamisen kieltämistä lailla kannattaa yli puolet suomalaisista. Pelastusalan ammattilaisista kuvaamista olisi valmiita rajoittamaan yli 90 prosenttia. Esimerkiksi naapurimaassamme Ruotsissa onnettomuuspaikan kuvaamisesta on ollut mahdollista saada rangaistus vuodesta 2018 saakka. Saksassa onnettomuuspaikan kuvaaminen on puolestaan ollut rangaistavaa jo vuodesta 2016 lähtien.

Kuvaa elämää - älä onnettomuuspaikkaa

Parhaillaan käynnissä oleva pelastusalan toimijoiden yhteinen Kuvaa elämää – älä onnettomuuspaikkaa -kampanja pyrkiikin lisäämään tietoa onnettomuuspaikkojen kuvaamisen ongelmallisuudesta, jotta yhä useampi onnettomuuspaikkakuva jäisi myös Suomen teillä ottamatta.

– Onnettomuuspaikan kuvaaminen on paitsi epäkunnioittavaa onnettomuuden uhreja kohtaan, myös hengenvaarallista sekä kuvaajalle itselleen että muille tielläliikkujille. Lisäksi kuvaaminen vaikeuttaa pelastustyöntekijöiden elintärkeää työtä. Onnettomuustilanteissa puhelinta tulisi käyttää ainoastaan avun hälyttämiseen paikalle, projektipäällikkö Niki Räsänen Suomen Palopäällystöliitosta muistuttaa.

Lähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat