kevytperäkärryt väistökoe Moottori testasi kevytperäkärryjä väistökokeessa: kaikki vaunut eivät kestäneet täyttä kuormaa

Liikenne Uutinen 23.7.2020

Liikenneturva muistuttaa: tarkista myös peräkärryn kunto aika ajoin

Tarkista peräkärryn kunto oman ja muiden liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tarkastuksiin ei kulu kuin puolisen tuntia, joten kiire on huono tekosyy.

Tarkista peräkärryn kunto nyt, jos sitä ei ole viime aikoina tehty. Näin ohjeistaa Liikenneturva ja muistutus on paikallaan – erityisesti uuden tieliikennelain sallimasta 100 kilometrin tuntinopeudesta johtuen. Renkaat ovat olennaisimmassa osassa, mutta myös pyöränlaakerit, vetolaite ja kiinnitys on syytä pitää kunnossa.

Moottorin peräkärrytestissä kävi karulla tavalla ilmi kuinka paljon kärry vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itse asiassa samojen testien aikana kävi ilmi, että tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen. Nämä on syytä pitää mielessä nopeutta valitessa, sillä 100 kilometriä tunnissa on korkein sallittu nopeus eikä suinkaan suositus.

Moottori muistutti kesäkuussa ennen kärryn käyttöönottoa kerrattavista ja tarkistettavista asioista. Tuo paketti toimii edelleen loistavana ohjeistuksena, sillä tieto ei ole suinkaan vanhentunut. Jos tarkistusta ei tehty silloin, nyt se on viimeistään syytä suorittaa.

Peräkärry 100 km/h jarrutuskoe

Tarkista peräkärryn kunto

– Peräkärryn kunto on hyvä tarkistaa vielä loppukesän kuljetustarpeita ajatellen, erityisesti jos aikoo hyödyntää suurempaa nopeusrajoitusta. Nopeuden nosto aiheuttaa lisää rasitusta ja vaatii erinomaista teknistä kuntoa perävaunulta, erityisesti väistö- ja jarrutustilanteissa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen

Tästä ikävä esimerkki havaittiin Moottorin peräkärrytestissä, kun yksi peräkärry ei kestänyt väistökoetta 80 kilometrin tuntinopeudella edes uudenvertaisessa kunnossa. Voimme vain arvailla mitä olisi tapahtunut huonokuntoisella kärryllä. Tarkastuksen voi aloittaa kuitenkin renkaista.

Tarkista renkaat

– Renkaat ovat olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin urasyvyys, jonka suositellaan olevan vähintään kolme millimetriä. Pitää myös tarkistaa rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia renkaan kyljessä. Renkaat on lisäksi hyvä nostaa ylös tunkilla ja varmistaa, ettei laakeri pidä ylimääräistä ääntä ja että siinä on sopiva välys. Laakerit kannattaa toki myös voidella kerran vuodessa, Heiskanen luettelee.

Jos kevytperäkärry tuntuu pompottavalta perässä, kannattaa tarkistuttaa kärryn renkaiden tasapainotus. Toki samassa yhteydessä on hyvä puntaroida muitakin huoltotoimenpiteitä, kuten napojen voitelua ja laakereiden tarkastusta.

Tarkista myös valot

 – Lisäksi kärryn valojen toimivuutta on pidettävä silmällä, niissä näkee usein vikoja tien päällä. Huoltotoimenpiteiden yhteydessä on hyvä myös voidella vetolaite ja lukituksen mekanismit sekä tarkistaa lukkolaitteen kielen kunto ja lukituksen toimivuus silmämääräisesti. Kiinnityksen turvallisuudesta on luonnollisesti huolehdittava jokaisen kytkennän yhteydessä. Vetokoukunkin on tietysti oltava hyvässä kunnossa, jatkaa Heiskanen.

Lopuksi on hyvä silmäillä peräkärryn rungon metalliosat ruosteen ja hitsauksien repeämien varalta. Kaikki yllä mainitut asiat tarkistaneen perävaunua seuraa hieman kevyempänä huolista. Tarkastuksiin kuluu aikaa puolesta tunnista tuntiin, joten kiire on huono tekosyy.

Lähde: Liikenneturva, Kuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli