23.7.2020 Liikenne Liikenneturva muistuttaa: tarkista myös peräkärryn kunto aika ajoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkista peräkärryn kunto oman ja muiden liikenneturvallisuuden varmistamiseksi. Tarkastuksiin ei kulu kuin puolisen tuntia, joten kiire on huono tekosyy. Tarkista peräkärryn kunto nyt, jos sitä ei ole viime aikoina tehty. Näin ohjeistaa Liikenneturva ja muistutus on paikallaan – erityisesti uuden tieliikennelain sallimasta 100 kilometrin tuntinopeudesta johtuen. Renkaat ovat olennaisimmassa osassa, mutta myös pyöränlaakerit, vetolaite ja kiinnitys on syytä pitää kunnossa.Moottorin peräkärrytestissä kävi karulla tavalla ilmi kuinka paljon kärry vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itse asiassa samojen testien aikana kävi ilmi, että tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen. Nämä on syytä pitää mielessä nopeutta valitessa, sillä 100 kilometriä tunnissa on korkein sallittu nopeus eikä suinkaan suositus.Moottori muistutti kesäkuussa ennen kärryn käyttöönottoa kerrattavista ja tarkistettavista asioista. Tuo paketti toimii edelleen loistavana ohjeistuksena, sillä tieto ei ole suinkaan vanhentunut. Jos tarkistusta ei tehty silloin, nyt se on viimeistään syytä suorittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista peräkärryn kunto– Peräkärryn kunto on hyvä tarkistaa vielä loppukesän kuljetustarpeita ajatellen, erityisesti jos aikoo hyödyntää suurempaa nopeusrajoitusta. Nopeuden nosto aiheuttaa lisää rasitusta ja vaatii erinomaista teknistä kuntoa perävaunulta, erityisesti väistö- ja jarrutustilanteissa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio HeiskanenTästä ikävä esimerkki havaittiin Moottorin peräkärrytestissä, kun yksi peräkärry ei kestänyt väistökoetta 80 kilometrin tuntinopeudella edes uudenvertaisessa kunnossa. Voimme vain arvailla mitä olisi tapahtunut huonokuntoisella kärryllä. Tarkastuksen voi aloittaa kuitenkin renkaista.Tarkista renkaat– Renkaat ovat olennaisimmassa osassa. Niistä kannattaa katsoa ensinnäkin urasyvyys, jonka suositellaan olevan vähintään kolme millimetriä. Pitää myös tarkistaa rengaspaineet sekä se, ettei renkaan rungossa ole vikoja, esimerkiksi pullistumia tai halkeamia renkaan kyljessä. Renkaat on lisäksi hyvä nostaa ylös tunkilla ja varmistaa, ettei laakeri pidä ylimääräistä ääntä ja että siinä on sopiva välys. Laakerit kannattaa toki myös voidella kerran vuodessa, Heiskanen luettelee.Jos kevytperäkärry tuntuu pompottavalta perässä, kannattaa tarkistuttaa kärryn renkaiden tasapainotus. Toki samassa yhteydessä on hyvä puntaroida muitakin huoltotoimenpiteitä, kuten napojen voitelua ja laakereiden tarkastusta.Tarkista myös valot – Lisäksi kärryn valojen toimivuutta on pidettävä silmällä, niissä näkee usein vikoja tien päällä. Huoltotoimenpiteiden yhteydessä on hyvä myös voidella vetolaite ja lukituksen mekanismit sekä tarkistaa lukkolaitteen kielen kunto ja lukituksen toimivuus silmämääräisesti. Kiinnityksen turvallisuudesta on luonnollisesti huolehdittava jokaisen kytkennän yhteydessä. Vetokoukunkin on tietysti oltava hyvässä kunnossa, jatkaa Heiskanen.Lopuksi on hyvä silmäillä peräkärryn rungon metalliosat ruosteen ja hitsauksien repeämien varalta. Kaikki yllä mainitut asiat tarkistaneen perävaunua seuraa hieman kevyempänä huolista. Tarkastuksiin kuluu aikaa puolesta tunnista tuntiin, joten kiire on huono tekosyy.Lähde: Liikenneturva, Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa