24.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarrutustestimme osoittavat, että liiallinen kuorma huonontaa auton ja kevytperäkärryn hidastuvuutta hälyttävästi – etenkin uudella 100 km/h maksiminopeudella. Jarrutustestimme yhteydessä teimme kokeita myös reiluun ylikuormaan lastatulla peräkärryllä. Majava M 5030 LJ -vaunuun lastattiin hiekkakanistereita sekä hiekoitussepelisäkkejä tasan tuhannen kilon edestä – kärryn kokonaismassaksi kertyi kaikkiaan 1 127 kiloa ja aisapainoksi 70 kiloa, mikä ylittää suurimman sallitun 825 kg ja 75 kg -yhdistelmän reippaasti. Kuten muissakin kokeissa, vetoautona käytettiin Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG -mallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLava notkuu, yhdistelmä huojuuLaittoman kuorman havaitsi jo siirtymällä jarrutuskokeen kiihdytyksen aloituspisteeseen eli kiitoradan päähän: kärryn lava notkui selvästi lentokentän vähäisissä epätasaisuuksissa.Tulokset ovat surullista luettavaa. 80 km/h -nopeudesta ylikuorma vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukainen maksimikuorma, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa jo melkein yhdeksällä metrillä. Tällaisen laittoman lastin kanssa 100 km/h -nopeus onkin todellinen riskitekijä, sillä jarrutusmatka on yli 30 metriä pidempi kahdeksankympin nopeudella kulkevaan laittomasti lastattuun kärryyn verrattuna.Jarrutuskokeissa ylikuormattu kärry alkoi vieläpä huojua puolelta toiselle, mutta onneksi lievästi. Hallinnan menettämiseen ei ilmiselvästi olisi tarvittu väistökokeen kaltaisia ohjausliikkeitä.Todellisuus vieläkin karumpiValitettavasti vieläkin hurjempia kuormia tapaa tien päällä. Jos kaikki käyttämämme soramäärä olisi lastattu irtonaisena kärryyn, siitä olisi muodostunut vasta matalahko kerros lavan pohjalle. Kiusaus pistää kyytiin vielä hiukan lisää, varsinkin korkeammilla laidoilla varustettuun kärryyn, on kieltämättä suuri, mutta samalla yhdistelmä muuttuu vieläkin vaarallisemmaksi.Ja jos vetoauto ja etenkin sen jarrut sekä renkaat ovat huomattavasti kuluneemmat ja jo lähtökohtaisesti testiautoa heiveröisemmät, tiessä on pahempia pomppuja ja painumia ja puikoissa kokemattomampi kuljettaja, ainekset katastrofiin ovat ilmeiset.Täydellinen testiraportti löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta.Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?