24.6.2020 Ajoneuvot Moottorin peräkärrytesti: tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarrutustestimme osoittavat, että liiallinen kuorma huonontaa auton ja kevytperäkärryn hidastuvuutta hälyttävästi – etenkin uudella 100 km/h maksiminopeudella. Jarrutustestimme yhteydessä teimme kokeita myös reiluun ylikuormaan lastatulla peräkärryllä. Majava M 5030 LJ -vaunuun lastattiin hiekkakanistereita sekä hiekoitussepelisäkkejä tasan tuhannen kilon edestä – kärryn kokonaismassaksi kertyi kaikkiaan 1 127 kiloa ja aisapainoksi 70 kiloa, mikä ylittää suurimman sallitun 825 kg ja 75 kg -yhdistelmän reippaasti. Kuten muissakin kokeissa, vetoautona käytettiin Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG -mallia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lava notkuu, yhdistelmä huojuu Laittoman kuorman havaitsi jo siirtymällä jarrutuskokeen kiihdytyksen aloituspisteeseen eli kiitoradan päähän: kärryn lava notkui selvästi lentokentän vähäisissä epätasaisuuksissa. Tulokset ovat surullista luettavaa. 80 km/h -nopeudesta ylikuorma vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukainen maksimikuorma, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa jo melkein yhdeksällä metrillä. Tällaisen laittoman lastin kanssa 100 km/h -nopeus onkin todellinen riskitekijä, sillä jarrutusmatka on yli 30 metriä pidempi kahdeksankympin nopeudella kulkevaan laittomasti lastattuun kärryyn verrattuna. Jarrutuskokeissa ylikuormattu kärry alkoi vieläpä huojua puolelta toiselle, mutta onneksi lievästi. Hallinnan menettämiseen ei ilmiselvästi olisi tarvittu väistökokeen kaltaisia ohjausliikkeitä. Todellisuus vieläkin karumpi Valitettavasti vieläkin hurjempia kuormia tapaa tien päällä. Jos kaikki käyttämämme soramäärä olisi lastattu irtonaisena kärryyn, siitä olisi muodostunut vasta matalahko kerros lavan pohjalle. Kiusaus pistää kyytiin vielä hiukan lisää, varsinkin korkeammilla laidoilla varustettuun kärryyn, on kieltämättä suuri, mutta samalla yhdistelmä muuttuu vieläkin vaarallisemmaksi. Ja jos vetoauto ja etenkin sen jarrut sekä renkaat ovat huomattavasti kuluneemmat ja jo lähtökohtaisesti testiautoa heiveröisemmät, tiessä on pahempia pomppuja ja painumia ja puikoissa kokemattomampi kuljettaja, ainekset katastrofiin ovat ilmeiset. Täydellinen testiraportti löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta. Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku