24.6.2020

Moottorin peräkärrytesti: tuhannen kilon kuorma on hengenvaarallinen

peräkärry ylikuorma perävaunu jarrutus moottori testaa

Jarrutustestimme osoittavat, että liiallinen kuorma huonontaa auton ja kevytperäkärryn hidastuvuutta hälyttävästi – etenkin uudella 100 km/h maksiminopeudella.

Jarrutustestimme yhteydessä teimme kokeita myös reiluun ylikuormaan lastatulla peräkärryllä. Majava M 5030 LJ -vaunuun lastattiin hiekkakanistereita sekä hiekoitussepelisäkkejä tasan tuhannen kilon edestä – kärryn kokonaismassaksi kertyi kaikkiaan 1 127 kiloa ja aisapainoksi 70 kiloa, mikä ylittää suurimman sallitun 825 kg ja 75 kg -yhdistelmän reippaasti. Kuten muissakin kokeissa, vetoautona käytettiin Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4x4 DSG -mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lava notkuu, yhdistelmä huojuu

Laittoman kuorman havaitsi jo siirtymällä jarrutuskokeen kiihdytyksen aloituspisteeseen eli kiitoradan päähän: kärryn lava notkui selvästi lentokentän vähäisissä epätasaisuuksissa.

Tulokset ovat surullista luettavaa. 80 km/h -nopeudesta ylikuorma vaatii pysähtyäkseen miltei viisi metriä enemmän kuin lain mukainen maksimikuorma, ja satasen vauhdissa ylikuorma venyttää jarrutusmatkaa jo melkein yhdeksällä metrillä.
Tällaisen laittoman lastin kanssa 100 km/h -nopeus onkin todellinen riskitekijä, sillä jarrutusmatka on yli 30 metriä pidempi kahdeksankympin nopeudella kulkevaan laittomasti lastattuun kärryyn verrattuna.

Jarrutuskokeissa ylikuormattu kärry alkoi vieläpä huojua puolelta toiselle, mutta onneksi lievästi. Hallinnan menettämiseen ei ilmiselvästi olisi tarvittu väistökokeen kaltaisia ohjausliikkeitä.

peräkärry ylikuorma perävaunu jarrutus moottori testaa

Todellisuus vieläkin karumpi

Valitettavasti vieläkin hurjempia kuormia tapaa tien päällä. Jos kaikki käyttämämme soramäärä olisi lastattu irtonaisena kärryyn, siitä olisi muodostunut vasta matalahko kerros lavan pohjalle. Kiusaus pistää kyytiin vielä hiukan lisää, varsinkin korkeammilla laidoilla varustettuun kärryyn, on kieltämättä suuri, mutta samalla yhdistelmä muuttuu vieläkin vaarallisemmaksi.

Ja jos vetoauto ja etenkin sen jarrut sekä renkaat ovat huomattavasti kuluneemmat ja jo lähtökohtaisesti testiautoa heiveröisemmät, tiessä on pahempia pomppuja ja painumia ja puikoissa kokemattomampi kuljettaja, ainekset katastrofiin ovat ilmeiset.

peräkärry ylikuorma perävaunu jarrutus moottori testaa

Täydellinen testiraportti löytyy Moottorin uusimmasta numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta.

Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat