Ajoneuvot | Testit | Uutinen | 23.6.2020

Moottorin peräkärrytesti: 100 km/h pidentää jarrutusmatkaa selvästi

Testasimme, miten kevytperävaunujen uusi nopeusrajoitus vaikuttaa auton ja peräkärryn jarrutusmatkoihin erilaisilla kuormilla. Tulosten perusteella vauhti kannattaa ottaa vakavasti.

Jaa artikkeli

Kuten ennakkojutussamme kerrottiin, loimme laajan testikokonaisuuden kevytperäkärryjen eli O1-luokan jarruttomien perävaunujen uuteen nopeusrajoitukseen liittyen. 1. kesäkuuta voimaan astunut uusi tieliikennelakihan myöntää kärryille 100 km/h maksiminopeuden, jos tiekohtaiset nopeusrajoitukset niin sallivat.

peräkärry 100 km/h jarrutus

Testit suljetulla alueella

Jarrutuskokeissa vetoautona toimi Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI 190 4×4 DSG, ja esimerkkikärrynä Majava M 5030 LJ. Testit suoritettiin suljetulla lentokentän kiitoradalla erilaisilla kuormilla sekä 80 km/h ja 100 km/h nopeuksilla.

Aivan kuten aiemmin tekemissämme väistökokeissa, myös jarrutuksissa lastasimme kyytiin hiekalla täytettyjä 17-kiloisia muovikanistereita, jotka tuettiin kärryyn kuormaliinoilla sekä -lavoilla. Lisäksi käytimme 20 kg:n hiekoitussepelisäkkejä.

Mukana kuljettajan reaktioaika

Jarrutustulokset osoittavat, että uusi nopeusrajoitus tulee ottaa nimenomaan maksiminopeutena, jonka käyttöä kannattaa harkita.

Tämä tulee erityisen selvästi esiin, kun tarkastellaan 100 km/h -nopeudesta tehtyjä jarrutusmatkoja 80 km/h -nopeuden vastaaviin ja mukaan otetaan kuljettajan yhden sekunnin reaktioaika. Autohan liikkuu 80 km/h -nopeudessa 22 m/s ja 100 km/h -nopeudessa 28 m/s, eli sillä aikaa kun kuljettaja ehtii aloittamaan jarrutuksen, kovempaa vauhtia etenevä auto on jo kuusi metriä pidemmällä.

Yhden sekunnin reaktioaika on sitä paitsi lajissaan lyhyt, eli jos reaktiot ovat hitaammat, se kasvattaa kokonaismatkaa entisestään.

peräkärry 100 km/h jarrutus

Seitsemääkymppiä seinään

Kun kärryn kanssa malttaa ajaa kahdeksaakymppiä, jarrutusmatkat ovatkin yllättävän paljon lyhyempiä kuin uudella maksiminopeudella. Esimerkiksi suurimmalla sallitulla 825 kg:n kokonaismassalla jarrutusmatka kasvaa peräti 26,4 metriä, jos ajaa kahdeksankympin sijaan satasta.

Asia konkretisoituu parhaiten, kun lasketaan kuinka paljon satasesta jarruttavalla on vielä nopeutta, kun 80 km/h ajava on pysähtynyt: törmäysnopeus on noin 70 km/h! Kysymys kuuluukin, kumman vauhdin itse valitsisit?
Yksityiskohtaisemmat tulokset peräkärrytestistä selviävät Moottorin numerosta 7/2020, joka ilmestyy 24.6. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisenä Lehtiluukusta.

Teksti ja kuvat: Moottorin työryhmä Testin toteutus: Test Finland Oy

Jaa artikkeli

Keskustelu